PRACA I KARIERAPerformance, czyli efektywność pracowników. Czy nowy trend to koniec dobrostanu pracownika?

Performance, czyli efektywność pracowników. Czy nowy trend to koniec dobrostanu pracownika?

Performance, czyli efektywność pracowników. Czy nowy trend to koniec dobrostanu pracownika?

Gdy rynek się zmienia i osiąganie wyników przestaje być oczywiste, organizacje patrzą na efektywność. Czy to oznacza powrót do kija i marchewki? Niekoniecznie. Jak dostarczyć wyniki, a jednocześnie nie zaprzepaścić ostatnich lat dbania o dobrostan pracowników? O tym mówi Tomasz Bagiński, doradca i trener liderów, twórca modelu i książki pt. “Managerskie Rozmowy 1na1”.

“Gdy rynek rośnie, łatwo jest osiągać dobre wyniki. Jednak w trudniejszych czasach konieczne jest skupienie się na tym, by praca ludzi przekładała się na realne wyniki. Sytuacja ekonomiczna w USA, gdzie coraz częściej mówi się o cichej recesji, jest wyraźnym sygnałem zmian. Zwolnienia dotykają nawet tak stabilne dotąd branże jak IT. W takich warunkach zarządzanie wynikami nabiera kluczowego znaczenia” – tłumaczy Tomasz Bagiński, doradca i trener liderów, a opublikowany ostatnio Raport Deloitte’s 2024 Global Human Capital Trends[1] tylko to potwierdza: performance to aktualnie kluczowy czynnik sukcesu biznesowego.

Koniec z dbaniem o dobrostan pracowników?

Mimo, że wydajność staje się priorytetem, nie musi to oznaczać rezygnacji z dobrostanu pracowników. “Wzrost wydajności i dobrostan pracowników mogą iść w parze, tworząc synergię, która przynosi korzyści zarówno organizacji, jak i jej pracownikom” – przekonuje Tomasz Bagiński. “Kluczem do sukcesu jest rozmowa. Tylko nie byle jaka rozmowa, a regularna i dobrze przeprowadzona Managerska Rozmowa 1na1. Dzięki niej można jednocześnie dbać o wyniki i satysfakcję pracowników. Rozmowy te pozwalają na bieżąco monitorować postępy, dostosowywać cele i strategie, a także zapewniać wsparcie pracownikom i budować z nimi relacje” – dodaje.

Jak wygląda struktura dobrej rozmowy managerskiej 1na1?

Aby zyskać większą efektywność pracownika, warto skupić się na 5 kluczowych obszarach, które Tomasz Bagiński ujął w spójny model Managerskiej Rozmowy 1na1:

  1. Samopoczucie
  2. Rozliczenie zobowiązań
  3. Temat dnia
  4. Kontraktowanie zobowiązań
  5. Zamknięcie

Element nr 1: Samopoczucie i element nr 5: Zamknięcie to czas dla relacji i uczenia się siebie nawzajem, poznawania swojego podwładnego, tego co dodaje mu energii, co go motywuje, czego potrzebuje, o czym marzy. Element nr 2 Rozliczanie i element nr 4 Kontraktowanie zobowiązań obejmują cele, zadania, projekty – czyli obie strony koncentrują się na policzalnych, twardych zobowiązaniach wobec firmy. To tu realizujemy postulat lepszej wydajności, efektywności pracy z jednoczesnym wzmacnianiem samodzielności i sprawczości u pracownika. Element nr 3: Temat dnia jest elastyczny i może skupiać się na tym, co aktualnie jest ważne dla managera lub pracownika (rozmowa o podwyżce, rozwoju, pomysłach pracownika).

“Dzięki opracowanej przeze mnie strukturze Managerskiej Rozmowy 1na1, każdy manager może upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: mieć pewność, że zadania są realizowane w tempie i stylu jakiego oczekuje oraz budować relację ze swoim podwładnym opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu swoich potrzeb” zapewnia w swojej książce “Managerskie Rozmowy 1na1” Tomasz Bagiński, rekomendując, by taką rozmowę przeprowadzać z pracownikiem raz w miesiącu.

Wynik czy ludzie?

Znów rodzi się pytanie – na co postawić? Na biznes czy ludzi? To może być moment, by zacząć stosować takie praktyki zarządzania, które uwzględniają potrzeby zarówno organizacji, jak i jej pracowników. Według Tomasza Bagińskiego możliwe jest skuteczne zarządzanie wydajnością bez zapominania o latach, kiedy priorytetem był dobrostan pracowników. Sukces tkwi w zrównoważonym podejściu, które łączy oba te aspekty:

“Zarządzanie wydajnością to nie tylko dbanie o wyniki, ale także o ludzi, którzy te wyniki osiągają. Dzięki świadomej komunikacji i równowadze między zarządzaniem wynikami a troską o pracowników, można osiągnąć trwały sukces i efektywność” – przekonuje Tomasz Bagiński, który od 22 lat prowadzi intensywne treningi umiejętności managerskich tak, by szumne hasła i postulaty o przywództwie zamieniać w konkretne działania i praktyki.

[1]https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob176836_global-human-capital-trends-2024/DI_Global-Human-Capital-Trends-2024.pdf

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...