W pierwszej połowie 2024 r. Santander Leasing sfinansował inwestycje,
kolejny raz o rekordowej wartości ponad 4,2 mld zł (+12,8 proc. r/r). Największy wpływ na to miał kluczowy dla branży leasingowej segment jakim jest rynek pojazdów, który odnotował finansowanie z dynamiką r/r na poziomie ponad 24 proc.
Po bardzo dobrych danych za cały 2023 przyszedł czas na podsumowanie pierwszego półrocza br. i należy stwierdzić, że branża leasingowa wraca do 2-cyfrowej dynamiki wzrostu w finansowaniu inwestycji dla przedsiębiorców.
– Dla rynku leasingu, ściśle powiązanego od zawsze z nastrojami i skłonnością inwestycyjną przedsiębiorstw, publikowane z miesiąca na miesiąc dane o polskiej gospodarce dają podstawę do budowania optymistycznych scenariuszy, co do całego 2024 r. Jak wskazuje GUS, tylko w czerwcu produkcja przemysłowa wzrosła o 0,3 proc. r/r, a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 3,2 proc. – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Na co również należy zwrócić uwagę, to pozytywne dane Eurostatu. W drugim kwartale br. skorygowany sezonowo PKB wzrósł o 0,3 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem, zarówno w strefie euro, jak i w UE, W porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku skorygowany sezonowo PKB wzrósł o 0,6 proc. w strefie euro i o 0,7 proc. w UE w drugim kwartale 2024 r. Pomimo mało sprzyjającego otoczenia międzynarodowego oczekujemy stabilnego wzrostu PKB w tempie ok. 3 proc. r/r, napędzanego popytem krajowym. To co może martwić, jak wskazują analitycy, to słabszy popyt zewnętrzny i kondycja eksporterów, na co ma nadal wpływ koniunktura w strefie euro i mocny złoty – dodaje.
Pojazdy znów mocno przyśpieszają
Santander Leasing w pierwszym półroczu sfinansował dla przedsiębiorców pojazdy o łącznej wartości ponad 2,7 mld zł z dynamiką 24,3 proc. r/r. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+34,9 proc. r/r) przy wartości ponad 1,7 mld zł, w tym hybrydowych o ponad 51 proc. oraz elektrycznych o ponad 46 proc. W przypadku pojazdów ciężarowych łączna wartość inwestycji wyniosła ponad 430 mld zł (+21,5 proc. r/r), w tym pojazdów do 3,5t (+18 proc. r/r) i wartości ponad 270 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (+27,9 proc. r/r) i wartości 158 mln zł.
Maszyny i urządzenia wyhamowały
Na tym tle słabiej wyglądają wyniki finansowania całego segmentu maszyn i urządzeń. W Santander Leasing dynamika w tej części biznesu spadła 2 proc. r/r przy wartości 1,4 mld zł. Na ten wynik wpłynął m.in. spadek w finansowaniu rolnictwa (-7,8 proc.). Pomimo tego ujemną dynamikę udało się zminimalizować pozostałymi kategoriami. W tym zakresie kluczowe dla tego wyniku były inwestycje w sektorze maszyn budowlanych (+23,9 proc. r/r), maszyn poligraficznych (+8,9 proc. r/r), maszyn dla przemysłu spożywczego (+6,7 proc.), sprzętu medycznego (+38,5 proc. r/r) oraz sprzętu gastronomicznego (+16,1 proc. r/r).
– Zgodnie z tymi danymi, kolejny raz zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania pojazdów, oraz stagnacją na rynku maszyn i urządzeń. Na słabsze wyniki w tym segmencie miał wpływ mniejszy popytna polskie wyroby przemysłowe oraz słabsze nastroje i inwestycje w rolnictwie. Nadal oczywiście segment agro ma dla nas, poza pojazdami, strategiczne znaczenie. Finansowanie udzielone rolnikom w tym półroczu zamknęliśmy wartością ponad 546 mln zł – wskazuje Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing. – Wierzymy, że te dysproporcje w kontekście struktury finansowania przedmiotów leasingu uda się na koniec 2024 r. skorygować na korzyść maszyn i urządzeń. Powinny mieć na to wpływ zapowiedziane, chodź nadal ostrożne, prognozy w zakresie wzrostu polskiego PKB oraz oczekiwane przez polskie firmy zamówienia płynące z Europy – dodaje.