Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) podjął precedensową decyzję, wydając postanowienie tymczasowo zakazujące firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Rafała Brzoski na Facebooku i Instagramie w Polsce. Zakaz obowiązuje przez 3 miesiące i stanowi reakcję na poważne naruszenia godności, czci oraz prywatności znanego przedsiębiorcy i filantropa. Jest to już druga w tym tygodniu decyzja UODO w zakresie ochrony wizerunku osoby publicznej. Analogiczną decyzję urząd podjął wcześniej w sprawie żony Brzoski, Omeny Mensah.
Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, uznał, że:
- istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w sprawie Rafała Brzoski, ponieważ wykorzystywanie jego danych osobowych w reklamach niesie za sobą znaczne, negatywne skutki dla niego oraz jego podstawowych praw i wolności;
- powołane w reklamach treści są nieprawdziwe, godzą w opinię innych osób o nim i podważają zaufanie do niego jako człowieka i przedsiębiorcy, niezbędne do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i charytatywnej;
- rozpowszechnianie jego danych osobowych jest nakierowane na to, by wykorzystując jego zaufanie i pozycję społeczną, dotrzeć do grup najbardziej podatnych na tego typu oszustwa internetowe (tj. osoby niedoświadczone życiowo, starsze, nieporadne, nieposiadające wystarczającej wiedzy ekonomicznej);
- pilna potrzeba nałożenia zakazu o ww. treści wynika także z potrzeby ochrony podstawowych wolności i praw osób, które mogą zostać poszkodowane w wyniku reklam poprzez niekorzystne rozporządzenie swoim majątkiem, narażając się na straty finansowe;
- zostało w pełni uprawdopodobnione, że dochodzi do naruszenia przez Meta Platforms przepisów o ochronie danych; Meta naruszyła także Kartę praw podstawowych UE, ponieważ godność człowieka jest nienaruszalna i musi być chroniona;
- Meta jako współadministrator danych ma obowiązek przetwarzania danych Rafała Brzoski zgodnie z prawem;
- zostało uprawdopodobnione, że dalsze wyświetlanie reklam z jego danymi osobowymi zagraża spowodowaniem poważnych i trudnych do usunięcia skutków – treści rozpowszechniane w reklamach mogą wywołać dotkliwe skutki finansowe u innych osób (użytkowników portali).
„Osoby publicznie rozpoznawalne, których prawdziwe dane są łatwo dostępne, mogą zostać w sposób okrutny wykorzystane przez cyberprzestępców. Bezprawne użycie danych osobowych i wizerunku może być szczególnie dotkliwe w skutkach nie tylko dla tych osób, ale znacznie szerszego grona zainteresowanych. Uznając, że zaistniała pilna potrzeba ochrona prywatności i wolności skarżącej zdecydowałem się wydać to postanowienie” – powiedział Mirosław Wróblewski, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Rafał Brzoska, mąż Omeny Mensah, podkreślił: „Zmieńmy to na zawsze! Bądźmy pierwsi na świecie, którzy mówią głośne NIE dla szerzonych przez BIG Techy deep fejki czy mowę nienawiści”.
Zakaz wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah i Rafała Brzoski ma charakter precedensowy. Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania przetwarzania danych osobowych Omeny Mensah w celach reklamowych na terenie Polski. W przypadku naruszenia zakazu, firmie grozi kara finansowa sięgająca do 4% światowego przychodu, który w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów.
Rafał Brzoska i Omenaa Mensah apelują do użytkowników mediów społecznościowych o czujność i dalsze zgłaszanie przypadków naruszeń wraz z linkami do fejkowych reklam. To pomoże ich kancelarii śledzić wątek i zachowanie META.
Decyzja Prezesa UODO obowiązuje na terytorium Polski przez najbliższe 3 miesiące i jest pierwszym takim przypadkiem w historii działalności tego organu.