Zdrowie to jeden z priorytetów, na który w 2025 roku postawiło wielu Polaków. Choć większość z nas ogranicza wydatki, aż 14% badanych zamierza zwiększyć inwestycje w tę sferę[1]. Chcemy żyć bardziej aktywnie, zrzucić zbędne kilogramy, zatroszczyć się o swoje samopoczucie i zrobić potrzebne badania profilaktyczne[2]. Pacjenci oczekują jednak, że specjaliści, z których pomocy będą korzystać, oraz placówki medyczne wyjdą naprzeciw ich oczekiwaniom i zmieniającym się potrzebom. Na jakie czynniki zwracają uwagę, wybierając usługi z branży medycznej?
Pacjenci nie mają dziś czasu, by czekać na połączenie telefoniczne z recepcją, wypełniać stosy dokumentów w okienku czy stać w niekończącej się kolejce. Zależy im na sprawnym zaplanowaniu wizyty u stomatologa, rzetelnym badaniu okulistycznym, bezbolesnym usuwaniu blizn za pomocą lasera oraz szybkim dostępie do wyników morfologii, które można sprawdzić na własnym telefonie. Liczy się również czynnik ludzki – przygotowanie oraz podejście do pacjenta ze strony specjalistów oraz obsługi placówki. To jednak nie wszystko.
Technologia w służbie zdrowia
Rezerwując wizytę kontrolną u lekarza lub termin badania, chcemy oszczędzić sobie także dodatkowego stresu. Właśnie dlatego coraz więcej osób korzysta z możliwości rejestracji poprzez stronę internetową kliniki, salonu lub gabinetu, dedykowany portal czy aplikację mobilną. Wystarczy kilka kliknięć, by wybrać datę, która najbardziej nam odpowiada i dodać ją do kalendarza Google. Pacjenci cenią sobie również, gdy w przeddzień wizyty otrzymują SMS-a z przypomnieniem o niej. Portale i aplikacje tego typu umożliwiają także porównanie cen poszczególnych specjalistów i opinii na ich temat. Współczesne technologie są również niezbędne w profilaktyce oraz procesie leczenia. Pacjentom zależy przede wszystkim na skutecznej kuracji oraz diagnostyce na najwyższym poziomie, ale także na tym, by zabiegi były wykonywane możliwie bezboleśnie i za pomocą nowoczesnego sprzętu. Jest to standard we współczesnej opiece medycznej, do którego już się przyzwyczailiśmy. Jeśli dana placówka medyczna go nie zapewnia, traci zainteresowanie pacjentów.
Kliniki, salony i gabinety korzystają także z innych udogodnień technologicznych, m.in.
z automatyzacji procesu płatności.
– Szybkie i gwarantowane rozliczenia eliminują ryzyko nieopłaconych wizyt, co pozytywnie wpływa na płynność finansową gabinetu – mówi Olga Gójska, Dyrektor Sprzedaży i Obsługi Klienta w LM PAY S.A., firmie będącej liderem wśród płatności odroczonych w branży health & beauty. – Automatyzacja procesu płatności zmniejsza także obciążenie administracyjne personelu, pozwalając zespołowi skupić się na obsłudze pacjentów, zamiast na formalnościach związanych z rozliczeniami. W efekcie gabinety mogą nie tylko zwiększać swoje przychody, ale także budować nowoczesny wizerunek placówki, która dba o komfort i potrzeby swoich pacjentów – dodaje.
Specjaliści i obsługa na najwyższym poziomie
Na popularność danej placówki medycznej wpływa także pracujący w niej zespół. Pacjenci cenią sobie zwłaszcza tych specjalistów, którzy są wykwalifikowani i stale podnoszą swoje umiejętności, np. uczestnicząc w szkoleniach, ale także tych, którzy mają odpowiednie podejście – chętnie tłumaczą proces leczenia i odpowiadają na pytania. Wielu z nas zwraca też uwagę na oceny wystawione w sieci przez inne osoby oraz możliwość zdalnej konsultacji. Istotna jest również obsługa – pracownicy recepcji czy asystenci obecni przy wykonywaniu zabiegów. Pacjentom zależy na tym, by ich wizyta u specjalisty przebiegała w pełni profesjonalnie, nie była stresująca, a lekarze wykazywali się empatią i indywidualnym podejściem do usługobiorcy.
Szybkie, proste i wygodne transakcje
Możliwość płacenia kartą w gabinecie, salonie lub klinice to już standard. Pacjenci korzystają też z płatności mobilnych, a w przypadku placówek oferujących usługi beauty także z kart podarunkowych i voucherów. Coraz częściej zwracają również uwagę na to, czy w danym miejscu istnieje opcja odroczenia płatności lub rozłożenia jej na raty, czyli usługa MediPay.
– Pacjenci cenią takie rozwiązania przede wszystkim za wygodę, jaką zapewnia szybki proces płatności oraz łatwa dostępność usług. Dzięki temu mogą skorzystać z większej liczby zabiegów w krótszym czasie, co przekłada się na kompleksowe i satysfakcjonujące efekty – zarówno w obszarze usług stomatologicznych, jak i estetycznych – mówi Olga Gójska. – Możliwość wygodnego finansowania zabiegów sprawia, że pacjenci mogą skupić się na swoim zdrowiu i komforcie, bez obaw o jednorazowy, duży wydatek. To innowacyjne podejście do płatności, które ułatwia dostęp do wysokiej jakości usług i podnosi standard obsługi w gabinetach – wyjaśnia ekspertka.
Wprowadzenie płatności odroczonych wspiera także rozwój placówek medycznych i zwiększa ich konkurencyjność na rynku. Przede wszystkim pozwala na dotarcie do szerszego grona pacjentów, którzy wcześniej mogli odkładać decyzję o zabiegach ze względów finansowych. Dzięki temu placówki obserwują wzrost liczby klientów oraz większą lojalność pacjentów, którzy częściej wracają i korzystają z szerszej gamy usług.
Wiedza o tym, na co zwracają uwagę pacjenci chcący zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie, jest cenna przede wszystkim dla właścicieli placówek medycznych. Warto więc przyjrzeć się trendom, przeanalizować je i dostosować swoje usługi do potrzeb ich odbiorców.
[1] Źródło: Noworoczne plany finansowe Polaków: https://media.big.pl/informacje-prasowe/845810/co-czwarty-polak-zrealizowal-swoje-plany-finansowe-w-2024-roku-jak-bedzie-w-kolejnym
[2] Źródło: Postanowienie noworoczne Polaków. Badanie przeprowadzone przez Ariadnę dla Wirtualnej Polski: https://wiadomosci.wp.pl/postanowienia-noworoczne-polakow-jest-nowe-badanie-7109534157163264a