poniedziałek, 10 marca, 2025

Jak budować zwycięskie strategie dla biznesu w niepewnych czasach?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czy możliwe jest tworzenie długoterminowych strategii dla organizacji, gdy światem wstrząsają kolejne przełomowe wydarzenia polityczne, a rewolucja technologiczna wciąż przyspiesza? „Tak, ale tylko pod warunkiem, że w nieprzewidywalnych czasach, nie będziemy się bali wprowadzać nawet najbardziej rewolucyjnych zmian w naszych pomysłach i założeniach” – mówi Przemek Gdański, prezes Banku BNP Paribas w podcaście Strategiczny Ruch prowadzonym przez Michała Kanarkiewicza.

„Nie wierzę w strategie budowane wyłącznie przez zarząd, czy prezesa, który tworzy coś w swoim gabinecie, a potem prezentuje to menedżerom, mówiąc – tam trzeba iść. O wiele skuteczniejsze jest wykorzystywanie „zbiorowej mądrości” organizacji, a pełne zaangażowanie całego zespołu na kolejnych etapach tworzenia i realizacji strategii to klucz do sukcesu” – mówi Przemek Gdański w rozmowie ze strategiem biznesowym oraz twórcą podcastu Strategiczny Ruch, Michałem Kanarkiewiczem.

Kluczowe zasady strategii biznesu dla banku

Zgodnie z regulacjami strategia banku notowanego na giełdzie jest prezentowana nie tylko Radzie Nadzorczej, ale także Komisji Nadzoru Finansowego i inwestorom. Aby przekonać do niej wszystkich interesariuszy musi być zrozumiała i jasno prezentować pomysł na dalszy rozwój.

„Strategia jest dobra, gdy wyznacza kierunek rozwoju w perspektywie średnioterminowej oraz określa ścieżki, którymi firma będzie podążać. To także określenie celów, które organizacja będzie realizować zarówno w trakcie, jak i na koniec okresu strategicznego. Jest niczym drogowskaz, który wskazuje, dokąd będziemy zmierzać w najbliższych 3–5 latach” – tłumaczy Przemek Gdański i podkreśla – „Zaangażuj ludzi w jej tworzenie, przekonaj ich do niej i realizujcie ją wspólnie. Uważam, że to właśnie zespołowe zaangażowanie jest kluczowym elementem sukcesu.”

DNA współczesnej organizacji

Przemek Gdański zwraca także uwagę na dwa elementy kultury organizacyjnej, które są szczególnie ważne w budowaniu strategii: inkluzywność i różnorodność. Wg prezesa Banku BNP Paribas kluczem do skuteczności jest połączenie jasnego kierunku działania z promowaniem zaangażowania i inkluzywności. Strategia to drogowskaz – łączy wszystkich członków organizacji we wspólnym celu. Natomiast różnorodność zespołów składających się z osób o odmiennym doświadczeniu, pochodzeniu czy płci sprzyja tworzeniu kreatywnych i efektywnych rozwiązań. Te dwa elementy stają się motorem napędowym sukcesu organizacji.

„Zespoły składające się z różnorodnych osób – zarówno pod względem płci, doświadczeń, wykształcenia, światopoglądu czy wieku – są bardziej kreatywne, pracują efektywniej i wyznaczają oryginalne ścieżki rozwoju. Liczne badania pokazują, że organizacje promujące różnorodność osiągają lepsze wyniki finansowe. Włączanie odmiennych perspektyw nie tylko czyni świat bardziej sprawiedliwym, ale także przekłada się na lepsze rezultaty biznesowe” – podkreśla w podcaście Strategiczny Ruch prezes Banku BNP Paribas.

„W szachach różne bierki (pionki i figury) na szachownicy mają różne możliwości ruchu, w organizacji różnorodne zespoły oferują szerszą perspektywę i kreatywne rozwiązania. Dane nie kłamią – firmy, które inwestują w różnorodność, osiągają lepsze wyniki. Istnieje wiele badań – np. realizowanych przez firmy konsultingowe McKinsey i Deloitte, z których wynika, że firmy promujące inkluzywność mogą liczyć na wielokrotnie większą wydajność pracowników, a zróżnicowanie w zarządach prowadzi wręcz do większej stopy zwrotu” – dodaje Michał Kanarkiewicz

Dziś liczy się wizja i… zwinność

Dynamiczne zmiany na rynkach i w społeczeństwie sprawiają, że elastyczność i gotowość na modyfikacje strategii stają się koniecznością. Wzrosty i spadki stóp procentowych czy gwałtowne zmiany popytu na kredyty mogą wymusić na bankach wprowadzanie nowych produktów czy usług w przyspieszonym tempie, aby zapewnić stabilność biznesową.

„Tak jak w szachach najlepszy szachista potrafi przewidywać ruchy przeciwnika i reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację, tak współczesny lider biznesu musi łączyć strategiczne myślenie z gotowością do szybkich zmian. Liczy się, więc nie tylko precyzyjna analiza i planowanie, ale także zdolność do błyskawicznej adaptacji. W tym kontekście szczególnie polecam metody scenariuszowe nazywane w szachach „liczeniem wariantów”, które pomagają zarządzić ryzykiem poprzez tzw. ruchy wyprzedzające – profilaktyczne” –  mówi Michał Kanarkiewicz.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Liderki przyszłości – jak kobiety rewolucjonizują modele zarządzania?

W dobie intensywnych przemian gospodarczych oraz postępującej transformacji cyfrowej...

Kobiety w Polsce wciąż mają ograniczony dostęp do kluczowych stanowisk decyzyjnych – analiza AICPA & CIMA

Zagadnienia związane z DEI (ang. diversity, equity, and inclusion)...

Podobne tematy

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie