wtorek, 28 stycznia, 2025

Co dziesiąty Polak inwestuje oszczędności – waluty, kruszce i nieruchomości najpopularniejsze

Co dziesiąty badany Polak inwestuje swoje oszczędności – wynika z badania „Finanse Polaków” przeprowadzonego dla Banku Millennium. Najchętniej lokuje pieniądze w walutach, kruszcach i nieruchomościach.

millennium_wykresy-inwestycje-1

W badaniu „Finanse Polaków” Bank Millennium po raz trzeci zapytał respondentów o ich sytuację finansową i oszczędności. Z tegorocznej edycji wynika, że Polacy coraz chętniej inwestują nadwyżki pieniędzy. Zadeklarowało tak 11 proc. respondentów, co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do badania z ubiegłego roku.

— Wzrost odsetka osób inwestujących nadwyżki finansowe to pozytywny kierunek, któremu niewątpliwie sprzyja wysoka dynamika dochodów gospodarstw domowych i towarzyszący temu wzrost oszczędności — komentuje Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Jednak jak zaznacza odsetek deklarujących inwestowanie „wciąż utrzymuje się na niskim poziomie”.

Wyniki badania wskazują, że chętniej inwestują mężczyźni (deklaruje tak 15 proc. badanych) niż kobiety (9 proc. odpowiedzi). Przeciętny polski inwestor to mężczyzna, który mieszka w dużym mieście, ma wyższe wykształcenie i prowadzi działalność gospodarczą albo jest zatrudniony na etacie.

Respondenci zostali także zapytani o to, w co inwestują pieniądze. Najczęściej wskazywali: waluty obce (11 proc. badanych), złoto lub srebro (10 proc. badanych) i nieruchomości (8 proc. badanych). Sięgają także po produkty inwestycyjne w banku (7 proc. badanych), obligacje (7 proc. badanych), akcje (6 proc. badanych) lub kupują ziemię (6 proc. badanych).

— Co ciekawe, jedną z najczęściej wskazywanych opcji inwestowania są waluty obce, co zasadniczo wiąże się z podwyższonym ryzykiem. Być może jednak kupno walut – euro lub dolarów amerykańskich – było postrzegane jako forma ochrony kapitału w warunkach wysokiej niepewności, czyli wybuchu wojny w Ukrainie, pandemii COVID-19 i wysokiej inflacji — wyjaśnia Grzegorz Maliszewski.millennium_wykres-2

Z badania „Finanse Polaków” wynika, że pytani podchodzą do inwestowania z dużą ostrożnością i tylko 19 proc. z nich czuje się pewnie w obszarze inwestycji. Do najczęściej wymienianych obaw należy pogląd, że inwestycje są dla osób, które dobrze się na tym znają (sądzi tak 60 proc. respondentów) lub są zamożne (48 proc. badanych). Twierdzą także, że zainwestowana gotówka jest zamrożona na długi czas (54 proc. badanych) albo że inwestowanie pochłania dużo czasu (46 proc. badanych).

Zdaniem głównego ekonomisty Banku Millennium, kluczowa w przezwyciężeniu obaw dotyczących inwestycji jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa. — Popularyzacja inwestowania i oszczędzania długoterminowego jest szczególnie ważna w kontekście zabezpieczenia emerytalnego — dodaje Maliszewski.

Obawy i niepewność w obszarze inwestycji znajdują odzwierciedlenie w podejściu do tych produktów. Dla aż 75 proc. respondentów ważna jest gwarancja kapitału, a dla 74 proc. badanych – bezpieczeństwo i niskie ryzyko oraz niskie opłaty za obsługę produktu. Badani chcieliby także, żeby produkty inwestycyjne były elastyczne, czyli pozwalały na wycofanie pieniędzy bez opłat oraz na dowolne wpłaty (wskazało tak 73 proc. pytanych), zapewniały wysoką potencjalną stopę zwrotu (69 proc. respondentów) i pozwalały rozpocząć inwestycję od niskich kwot (62 proc. respondentów). Jednocześnie, aż 61 proc. pytanych przy podejmowaniu decyzji chciałoby liczyć na wsparcie pracownika banku.

— Nasi klienci coraz częściej interesują się inwestowaniem. Staramy się spełniać ich oczekiwania, udostępniając ofertę produktów o różnym potencjale zysku oraz poziomie ryzyka. W ofercie mamy między innymi produkty regularnego oszczędzania, a także fundusze inwestycyjne, na zakup których decydują się klienci posiadający większą wiedzę o inwestowaniu — wyjaśnił Robert Chorzępa, kierujący Wydziałem Produktów i Procesów Inwestycyjnych w Banku Millennium.

Badanie „Finanse Polaków” przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej 1135 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie zostało zrealizowane w dniach 10-12 maja 2024 roku. Metoda badawcza: CAWI.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Złoty silny pomimo słabych danych z polskiej gospodarki

Środowa sesja przebiega w atmosferze słabnącego dolara. Kurs głównej...
00:08:24

Historyczny sukces Netflixa: najlepszy kwartał i optymistyczne prognozy na 2025 rok

Zapowiadając powrót Wednesday oraz Stranger Things i niesiony sukcesem...

Polski rynek nieruchomości komercyjnych w 2024 roku: imponujący wzrost inwestycji o 136%

W 2024 roku na rynku inwestycyjnym nieruchomości komercyjnych w...

28% firm w Polsce podnosi wynagrodzenia, by przyciągnąć pracowników

Z nieopublikowanego jeszcze raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów 2025” wynika,...

Rośnie zainteresowanie mieszkaniami do remontu. „Ruderki” znajdują klientów, bo łatwiej o ekipy budowlane

„Mieszkanie do remontu” – taki opis do niedawna całkowicie...

Podobne tematy

Rafał Spirydon Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Rafał Spirydon – prezes Hankook Tire Polska – objął...

Atak hakerski na Big Cheese Studio. Grupa „Abuse1337” żąda okupu

Big Cheese Studio, znane z gry „Cooking Simulator”, doświadczyło...

Branża beauty w Polsce – dynamiczny rozwój i rosnące problemy finansowe

Branża beauty w Polsce szybko się rozwija, jednak wraz...

Artur Popko – Prezes Grupy Budimex: Sukcesy 2024 roku i plany rozwoju na 2025

Miniony rok był dla branży budowlanej wymagający - zarówno...

Wynajem urządzeń wielofunkcyjnych – rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb

Rozwój firm i postęp technologiczny przyczynił się do wzrostu...

UI/UX jako klucz do sukcesu AI: Jak dobry interfejs wpływa na popularność sztucznej inteligencji

„Rewolucja AI” to zyskujące popularność w ostatnich latach pojęcie,...

Diagnostyka S.A. z prospektem zatwierdzonym przez KNF

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła Prospekt Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version