Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
wtorek, 15 kwietnia, 2025

Czy AI zrewolucjonizuje IT w 2024 roku?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czy sztuczna inteligencja postawi na nogi branżę IT w 2024 roku? Oczekiwania są duże, nastroje pozytywne, a wyzwania jeszcze większe.wykres-1-pl wykres-3-pl

90% firm, które wzięły udział w najnowszym badaniu Talent Alpha Tech Business Survey 2024, przeprowadzonym na ok. 100 menadżerach branży usług IT działających w 41 krajach, przewiduje, że sztuczna inteligencja (AI) będzie miała pozytywny wpływ na rozwój sektora IT i planuje wykorzystać ją w różnych obszarach działalności. 83% z nich uważa, że AI pomoże w rozwoju ich własnej firmy, a ponad połowa odbiorców zamierza wykorzystać ją do zwiększenia produktywności w ciągu najbliższego roku. Prawie połowa entuzjastów rozwiązań AI przewiduje, że pozytywne zmiany dotkną cały sektor IT, z kolei 39% sądzi, że tylko niektóre obszary IT zostaną znacząco wsparte przez AI. Nie wszyscy czują się jednak gotowi na tę rewolucję. 31% ankietowanych stwierdza, że wyzwaniem jest brak odpowiednich procesów, a 27% obawia się problemów z bezpieczeństwem.

Rok 2023 był czasem dużych wyzwań dla sektora usług IT. Rok 2024 niesie nowe nadzieje, a jednocześnie obawy związane z jednym z najgorętszych tematów technologicznych – sztuczną inteligencją. Według badania Talent Alpha Tech Business Survey 2024 w ciągu najbliższych 12 miesięcy firmy będą dokładnie obserwować zmiany, które przynosi AI, a coraz więcej przedsiębiorstw planuje wykorzystać ją w kilku obszarach biznesowych. Wśród najczęściej wymienianych zadań firmy wskazały, że z pomocą AI chcą zwiększyć swoją efektywność – zarówno wewnętrzną (67%), jak i zewnętrzną, koncentrując się na poprawie wyników dla swoich klientów (59%). Firmy chcą również wykorzystać AI w obszarze produktowym – do ulepszania obecnych produktów (13%) i tworzenia nowych (16%).  Głównymi obszarami ze zwiększonym wykorzystaniem AI w 2024 r. będą marketing i sprzedaż (55% w obu przypadkach). 36% respondentów zamierza też generować treści pisane, a 33% chce wspomóc tworzenie grafik przy użyciu narzędzi AI.

Oczekiwania rosną, a nastroje w większości pozytywne

AI może okazać się pomocne w rozwiązywaniu niektórych problemów związanych z powtarzalnymi procesami, zastępując je lub usprawniając, co poprawi wydajność wybranych zadań.  Potwierdzają to badania Talent Alpha, ponieważ tylko 4% respondentów jest pesymistycznie nastawionych do konsekwencji wdrożenia AI, przewidując, że może mieć ona szkodliwy wpływ.

– Sztuczna inteligencja ma potencjał do wprowadzenia ogromnych, pozytywnych zmian na świecie i prawie połowa menadżerów w naszym badaniu uważa, że AI przyspieszy rozwój całego sektora IT. To łączy się jednak również z ogromnymi wyzwaniami, które mogą doprowadzić do spełnienia się najczarniejszych scenariuszy. Liderami zmian, na których leży odpowiedzialność za przyszłość rynku pracy są menadżerowie w firmach wdrażających AI. Nie zawsze jednak zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności, a często nie czują się odpowiednio przygotowani – mówi Agnieszka Porębska, CEO Talent Alpha.

Wyzwania dla firm wykorzystujących AI

Wykorzystanie AI w biznesie nie tylko przynosi nadzieję na zwiększenie produktywności i poprawę jakości usług, ale także generuje realne przeszkody i obawy. Wyzwania wskazane przez firmy biorące udział w badaniu Talent Alpha pochodzą z wielu sfer biznesu. Tech Business Survey 2024 potwierdza, że nie wszyscy są gotowi na powszechne wdrożenie rozwiązań opartych na AI. 31% respondentów wyraża obawy związane z brakiem odpowiednich procedur dotyczących AI, a także z problemami z zakresu bezpieczeństwa (27%). Brak właściwych danych (25%), skomplikowany proces podejmowania decyzji (18%) czy kwestie prawne (10%) to kolejne wyzwania, które staną przed firmami w 2024 roku. Najczęstsze obawy dotyczą jednak kadr – znacząca liczba firm wskazuje, że brak wykwalifikowanych pracowników może być jednym z ich największych problemów związanych z wdrażaniem AI (35%). Respondenci obawiają się także mało przychylnej reakcji, a nawet sprzeciwu płynącego ze strony swoich pracowników oraz klientów po wprowadzeniu rozwiązań opartych na AI. Wątpliwość ta dotyczy 16% udzielonych odpowiedzi, w obu przypadkach. Brak budżetu na wdrożenie AI (31%) jest kolejnym zmartwieniem wielu firm.

– Wpływ, jaki wywrze AI na przyszłość firm IT będzie zależał od przyjętych przez nie strategii. Organizacje, które skutecznie wdrożą odważne rozwiązania technologiczne i wzmocnią swoją ofertę dla klientów, odniosą korzyści. Natomiast firmy, które pozostaną jedynie przy prostych usługach i pracy rąk programistów, zaczną tracić na konkurencyjności – zauważa Agnieszka Porębska, CEO Talent Alpha

Wiele firm od dawna wspomaga swoje działania

AI już teraz wpływa na przedsiębiorstwa na całym świecie. Większość firm, które wzięły udział w badaniu Talent Alpha, już teraz wykorzystuje AI do wspierania obszarów marketingu (54%) i sprzedaży (47%), na przykład generując treści (68%) czy obrazy (22%). Dla 37% wszystkich respondentów AI jest sposobem na zwiększenie kreatywności poprzez wykorzystanie jej do generowania nowych pomysłów. W gronie firm, które korzystają z AI do poprawy wydajności usług IT, 35% z nich używało różnych narzędzi do generowania kodów, a 31% do testowania kodów. Wśród innych, rzadziej wskazywanych opcji wykorzystania AI znalazło się także wykorzystanie AI do analizowania umiejętności pracowników i ułatwienia kontaktów z klientem (33%).

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

Podobne tematy

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version