czwartek, 24 kwietnia, 2025

Czy AI zrewolucjonizuje IT w 2024 roku?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czy sztuczna inteligencja postawi na nogi branżę IT w 2024 roku? Oczekiwania są duże, nastroje pozytywne, a wyzwania jeszcze większe.wykres-1-pl wykres-3-pl

90% firm, które wzięły udział w najnowszym badaniu Talent Alpha Tech Business Survey 2024, przeprowadzonym na ok. 100 menadżerach branży usług IT działających w 41 krajach, przewiduje, że sztuczna inteligencja (AI) będzie miała pozytywny wpływ na rozwój sektora IT i planuje wykorzystać ją w różnych obszarach działalności. 83% z nich uważa, że AI pomoże w rozwoju ich własnej firmy, a ponad połowa odbiorców zamierza wykorzystać ją do zwiększenia produktywności w ciągu najbliższego roku. Prawie połowa entuzjastów rozwiązań AI przewiduje, że pozytywne zmiany dotkną cały sektor IT, z kolei 39% sądzi, że tylko niektóre obszary IT zostaną znacząco wsparte przez AI. Nie wszyscy czują się jednak gotowi na tę rewolucję. 31% ankietowanych stwierdza, że wyzwaniem jest brak odpowiednich procesów, a 27% obawia się problemów z bezpieczeństwem.

Rok 2023 był czasem dużych wyzwań dla sektora usług IT. Rok 2024 niesie nowe nadzieje, a jednocześnie obawy związane z jednym z najgorętszych tematów technologicznych – sztuczną inteligencją. Według badania Talent Alpha Tech Business Survey 2024 w ciągu najbliższych 12 miesięcy firmy będą dokładnie obserwować zmiany, które przynosi AI, a coraz więcej przedsiębiorstw planuje wykorzystać ją w kilku obszarach biznesowych. Wśród najczęściej wymienianych zadań firmy wskazały, że z pomocą AI chcą zwiększyć swoją efektywność – zarówno wewnętrzną (67%), jak i zewnętrzną, koncentrując się na poprawie wyników dla swoich klientów (59%). Firmy chcą również wykorzystać AI w obszarze produktowym – do ulepszania obecnych produktów (13%) i tworzenia nowych (16%).  Głównymi obszarami ze zwiększonym wykorzystaniem AI w 2024 r. będą marketing i sprzedaż (55% w obu przypadkach). 36% respondentów zamierza też generować treści pisane, a 33% chce wspomóc tworzenie grafik przy użyciu narzędzi AI.

Oczekiwania rosną, a nastroje w większości pozytywne

AI może okazać się pomocne w rozwiązywaniu niektórych problemów związanych z powtarzalnymi procesami, zastępując je lub usprawniając, co poprawi wydajność wybranych zadań.  Potwierdzają to badania Talent Alpha, ponieważ tylko 4% respondentów jest pesymistycznie nastawionych do konsekwencji wdrożenia AI, przewidując, że może mieć ona szkodliwy wpływ.

– Sztuczna inteligencja ma potencjał do wprowadzenia ogromnych, pozytywnych zmian na świecie i prawie połowa menadżerów w naszym badaniu uważa, że AI przyspieszy rozwój całego sektora IT. To łączy się jednak również z ogromnymi wyzwaniami, które mogą doprowadzić do spełnienia się najczarniejszych scenariuszy. Liderami zmian, na których leży odpowiedzialność za przyszłość rynku pracy są menadżerowie w firmach wdrażających AI. Nie zawsze jednak zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności, a często nie czują się odpowiednio przygotowani – mówi Agnieszka Porębska, CEO Talent Alpha.

Wyzwania dla firm wykorzystujących AI

Wykorzystanie AI w biznesie nie tylko przynosi nadzieję na zwiększenie produktywności i poprawę jakości usług, ale także generuje realne przeszkody i obawy. Wyzwania wskazane przez firmy biorące udział w badaniu Talent Alpha pochodzą z wielu sfer biznesu. Tech Business Survey 2024 potwierdza, że nie wszyscy są gotowi na powszechne wdrożenie rozwiązań opartych na AI. 31% respondentów wyraża obawy związane z brakiem odpowiednich procedur dotyczących AI, a także z problemami z zakresu bezpieczeństwa (27%). Brak właściwych danych (25%), skomplikowany proces podejmowania decyzji (18%) czy kwestie prawne (10%) to kolejne wyzwania, które staną przed firmami w 2024 roku. Najczęstsze obawy dotyczą jednak kadr – znacząca liczba firm wskazuje, że brak wykwalifikowanych pracowników może być jednym z ich największych problemów związanych z wdrażaniem AI (35%). Respondenci obawiają się także mało przychylnej reakcji, a nawet sprzeciwu płynącego ze strony swoich pracowników oraz klientów po wprowadzeniu rozwiązań opartych na AI. Wątpliwość ta dotyczy 16% udzielonych odpowiedzi, w obu przypadkach. Brak budżetu na wdrożenie AI (31%) jest kolejnym zmartwieniem wielu firm.

– Wpływ, jaki wywrze AI na przyszłość firm IT będzie zależał od przyjętych przez nie strategii. Organizacje, które skutecznie wdrożą odważne rozwiązania technologiczne i wzmocnią swoją ofertę dla klientów, odniosą korzyści. Natomiast firmy, które pozostaną jedynie przy prostych usługach i pracy rąk programistów, zaczną tracić na konkurencyjności – zauważa Agnieszka Porębska, CEO Talent Alpha

Wiele firm od dawna wspomaga swoje działania

AI już teraz wpływa na przedsiębiorstwa na całym świecie. Większość firm, które wzięły udział w badaniu Talent Alpha, już teraz wykorzystuje AI do wspierania obszarów marketingu (54%) i sprzedaży (47%), na przykład generując treści (68%) czy obrazy (22%). Dla 37% wszystkich respondentów AI jest sposobem na zwiększenie kreatywności poprzez wykorzystanie jej do generowania nowych pomysłów. W gronie firm, które korzystają z AI do poprawy wydajności usług IT, 35% z nich używało różnych narzędzi do generowania kodów, a 31% do testowania kodów. Wśród innych, rzadziej wskazywanych opcji wykorzystania AI znalazło się także wykorzystanie AI do analizowania umiejętności pracowników i ułatwienia kontaktów z klientem (33%).

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Intel planuje kolejne masowe zwolnienia

Jeszcze w tym tygodniu Intel – jeden z największych...

Słowa mają moc… ale czy przynoszą zysk? Kondycja rynku książki w Polsce

W 2025 roku mija dokładnie 30 lat od ustanowienia...

Wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu w 2025 roku. Kto zarobi najwięcej?

Najwięcej zyskują dziś specjaliści, którzy oprócz wiedzy sprzedażowej i...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Gen-AI w biznesie: wiele wdrożeń, mało efektów. Jak przejść od eksperymentu do zysków?

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a...

Podobne tematy

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie