czwartek, 16 stycznia, 2025

Czy influencer musi zapłacić podatek od barteru?

Umowy barterowe są niezwykle popularne w branży marketingowej, szczególnie wśród influencerów. Często stosowane są one we współpracy między influencerami a firmami z różnych branż – influencer otrzymuje produkty lub usługi w zamian za promocję, recenzję lub innego rodzaju działania marketingowe. Barter polega więc na wymianie usług lub towarów bez bezpośredniego przepływu pieniędzy. Rodzi się zatem wątpliwość, w jaki sposób umowy barterowe powinny być rozliczane pod kątem fiskusa.

Umowa barterowa to transakcja, w której następuje wymiana usług lub towarów bez przepływu gotówki, czyli w jednym z czterech wariantów: towar za towar, usługa za usługę, towar za usługę, usługa za towar. Każda ze stron umowy barterowej dostarcza towar lub usługę w zamian za inny towar lub usługę o ekwiwalentnej wartości. Barter jest pojęciem szerszym niż umowa zamiany uregulowana w Kodeksie cywilnym, bowiem ta druga dotyczy wyłącznie wymiany rzeczy (ruchomości bądź nieruchomości). Przykładowo więc w ramach współpracy barterowej influencer może promować produkt na swoich kanałach social media, a w zamian otrzymywać od danej marki lub agencji marketingowej sprzęt elektroniczny lub vouchery na usługi.

W świetle prawa podatkowego umowa barterowa jest traktowana jako zdarzenie gospodarcze, które podlega opodatkowaniu. Zatem, obie strony transakcji muszą:

  1. wycenić świadczenie – wartość dostarczonego towaru lub usługi musi być wyceniona, aby można było ustalić podstawę opodatkowania,
  2. rozliczyć VAT – każda strona transakcji, jeśli jest podatnikiem VAT, musi wystawić fakturę na wartość świadczenia. Podatek VAT oblicza się od wartości rynkowej świadczenia, niezależnie od tego, że nie ma rzeczywistego przepływu gotówki,
  3. uwzględnić przychód rozliczając się z podatku dochodowego PIT lub CIT.

Przykładowo, jeśli influencer otrzymuje od danej marki produkt o wartości 3000 PLN w zamian za publikację posta promocyjnego, to w tej sytuacji zarówno jedna, jak i druga strona transakcji powinny wystawić fakturę na wartość rynkową świadczenia, tj. 3000 PLN plus VAT, oraz uwzględnić tę kwotę jako przychód w swoich rozliczeniach podatkowych.

Co istotne, influencer może potraktować koszty związane ze świadczoną promocją (np. przygotowanie sesji zdjęciowej) jako koszty uzyskania przychodu, co zmniejszy jego podstawę opodatkowania w podatku dochodowym.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Wzrost cen ropy naftowej w związku z silnym popytem zimowym i sankcjami nałożonymi na Rosję

Ceny ropy naftowej odnotowały silne wzrosty w styczniu,...

Kryzys demograficzny w Polsce. Jak brak stabilności na rynku pracy wpływa na decyzje rodziców?

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszych dziewięciu...

Rzecznik MŚP sprzeciwia się likwidacji instytucji skargi nadzwyczajnej

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców skierowała do...

Spoofing – jak oszuści podszywają się pod banki?

W dobie cyfrowej bankowości bardzo często spotykamy się z...

Czy praca w Niemczech jeszcze się opłaca?

Niemiecki rynek pracy od lat jest atrakcyjny dla polskich...

Podobne tematy

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

Waloryzacja czynszów w 2025 r. – co czeka najemców?

Do umów najmu zawieranych na dłużej niż rok właściciele...

Dzień z inflacją

Po wczorajszym odczycie producenckiej inflacji w USA, dziś wszyscy...

Telefon ważniejszy niż portfel – wyniki badania Mobilny Portret Polaka 2025

93 proc. badanych Polaków korzysta z telefonu komórkowego częściej...

Nowy rok, nowe przepisy. Przegląd zmian w polskim prawie podatkowym wprowadzonych w 2025 r.

Nowy rok przyniósł istotne zmiany w polskim systemie podatkowym,...

Czas na zmiany w prawie podatkowym. Eksperci oczekują od rządu konkretnych działań i stabilności

Od tego roku obowiązują nowe regulacje podatkowe, które dotykają...

Czynsze rosną, a najemcy dochodzą do granic możliwości finansowych

Płacimy więcej za wynajem mieszkań. „Czynsz, media, sprzątanie klatek...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie