Ponad 60% respondentów biorących udział w badaniu Talent Place wybiera koncepcję Work-Life Fit a nie Work-Life Balance. Czy zdobywające coraz większą popularność podejście do życia prywatnego i pracy zagościło już na stałe w branży digital marketingu?
“Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym była przed pandemią w dużej mierze nieuchwytnym i hipotetycznym konceptem. Obecnie nie wyobrażamy sobie bez niej naszej codziennej rzeczywistości”. Autorzy raportu „Talent Trends 2023. Niewidzialna rewolucja” podsumowują tę sytuację na rynku pracy jednym zdaniem: “Największa transformacja w kulturze pracy od początku istnienia internetu”.
Coraz więcej firm w ramach dbałości o równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym dostrzega konieczność wdrożenia lub rozszerzenia polityki nastawionej na dbanie o samopoczucie i dobrostan pracowników. Wśród koncepcji nastawionych na dobrostan pracowników obok Work-Life Balance (twardy rozdział pracy i życia prywatnego) coraz większe znaczenie zyskuje Work-Life Fit (elastyczne łączenie pracy i życia prywatnego).
Z raportu “Current work model in companies and the work-life fit system”, opracowanego przez firmę Talent Place wynika, że koncepcja Work-Life Fit odpowiada większej liczbie respondentów niż Work-Life Balance (61,3% do 43,4%), a zainteresowanie nim wzrasta. Zwolennicy koncepcji Work-Life Fit jako główne jej zalety wymieniają: umożliwienie wprowadzenia równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (51% wskazało Work-Life Fit jako bardziej dla nich odpowiednie), wydajniejszą pracę, gdy nie odczuwają presji ze strony przełożonych (48%), co świadczy o zaufaniu pracodawcy do pracowników (42%).
Respondenci, którzy nie wybrali Work-Life Fit twierdzą, że system ten nie byłby dla nich odpowiedni, ponieważ wolą pracować według ściśle ustalonego planu (39% tych, którzy nie wybrali Work-Life Fit), są przyzwyczajeni do obecnego modelu pracy i nie chcą go zmieniać (35%). Co trzeci uważa, że wybór tej koncepcji spowodowałby chaos między życiem prywatnym i zawodowym (32%).
Jako najważniejsze rozwiązanie do wdrożenia przez organizację w zakresie Work-Life Fit pracownicy wskazywali przede wszystkim elastyczny czas pracy (1/3 wskazała tę cechę na pierwszym miejscu), jasne i sprecyzowane cele dla pracowników (24% na 1. miejscu), elastyczne miejsce pracy (18%) i kulturę pracy (16%). Korzyści dostrzegane przez zwolenników systemu Work–Life Fit są różnorodne: więcej wypoczętych (62%) i bardziej produktywnych pracowników (48%), mniej konfliktów w pracy (48%) oraz oszczędności biurowe (38%).
– Czy Work-Life Fit zastąpi w digital marketingu Work-Life Balance? Ze względu specyfikę branży, Work-Life Fit może być bardziej realistycznym podejściem. Specjaliści od marketingu cyfrowego często pracują zdalnie, i to w różnych strefach czasowych, a harmonogramy projektów, za które odpowiadają bywają elastyczne. Możliwość dostosowania pracy do własnych preferencji i życiowych zobowiązań może być w tym przypadku bardziej osiągalna i korzystna dla obu stron – zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika – mówi Magdalena Radecka, Project Manager w BIDads, firmie wspierającej projekty rekrutacyjne pracodawców z branży digital marketingu i dodaje: – Nie oznacza to jednak, że Work-Life Fit całkowicie zastąpi Work-Life Balance. W praktyce wiele osób i organizacji stosuje podejście hybrydowe, łączące elementy obu systemów. Zależy to od indywidualnych preferencji, potrzeb i kontekstu pracy.