Ekopol Górnośląski Holding, wiodący dostawca technologii do zarządzania gospodarką paliwową przedsiębiorstw, opublikował wyniki finansowe za III kwartał 2024 r. W minionym kwartale, spółka wygenerowała przychody ze sprzedaży brutto na poziomie 72,3 mln zł, co oznacza wzrost o 22% r/r. Jednocześnie wynik EBITDA na poziomie 803,5 tys. zł wskazuje na wzrost zyskowności o 42% r/r. Spółka jest na ostatniej prostej do uzyskania zgód na dystrybucję syntetycznego oleju napędowego (HVO100). Zamierza również rozszerzyć grupę docelową oferty HVO o nowe podmioty – przedsiębiorstwa z sektora kolejowego.
– Sukcesywnie realizujemy naszą strategię, co przekłada się na osiągane dynamiki. W minionym kwartale odnotowaliśmy satysfakcjonujący wzrost zysku EBITDA o 42% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pozytywnym motorem napędowym zyskowności w najbliższych okresach będzie wprowadzenie oleju HVO do naszej oferty. Cieszymy się, że finalizujemy ostatni etap uzyskania niezbędnych zgód do rozpoczęcia dystrybucji. Z uwagi na ograniczenia prawne w Polsce, paliwo nie jest jeszcze szeroko dostępne dla klientów detalicznych, jednak wszystko wskazuje na to, że to tylko kwestia czasu, kiedy pojawi się w ofercie pierwszych firm. Szacujemy, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, regulacje prawne pozwolą nam rozpocząć dystrybucję pod koniec I kwartału 2025 roku. Jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią transformacji energetycznej i zmierzamy w kierunku zrównoważonego sektora paliwowego – mówi Andrzej Piecuch, prezes zarządu Ekopol GH.
Sprzyjające otoczenie makroekonomiczne sprawia, że rynek HVO znajduje się na ścieżce wzrostu. Prognozy wskazują, że do 2030 roku zdolności produkcyjne podwoją się, osiągając 44,3 miliarda dolarów, w porównaniu do 14,5 miliarda dolarów w 2022 roku, co oznacza średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 15%. Dynamiczny rozwój rynku napędzają coraz bardziej restrykcyjne regulacje środowiskowe oraz programy rządowe, szczególnie w Europie i Ameryce Północnej. Przykładem jest dyrektywa UE RED II, która nakłada cel 14% udziału energii odnawialnej w transporcie do 2030 roku, zapewniając tym samym silne ramy polityczne dla biopaliw.
W minionym okresie spółka zakupiła nową cysternę MAN TGM, wyposażoną w zbiornik
o pojemności 20 tys. litrów. Cysternę zaprojektowano w związku z wprowadzeniem ekologicznych paliw do oferty firmy. Trwają również prace nad udoskonaleniem nowych zbiorników o pojemności 5 tys. litrów, dedykowanych do magazynowania paliw syntetycznych. Dodatkowo, zarząd spółki oficjalnie poinformował o rozszerzeniu grupy docelowej oferty HVO, w której widzi również miejsce dla sektora kolejowego.
– Biorąc pod uwagę aktualne otoczenie rynkowe, kolej wciąż potrzebuje oleju napędowego.
W ostatnich latach testowano różne rozwiązania, jednak napęd hybrydowy nie spełnił oczekiwań, a rozwiązania wodorowe wymagają jeszcze czasu na rozwój. Silniki spalinowe pozostają bezpiecznym i sprawdzonym rozwiązaniem, choć niestety przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Z pomocą przychodzi olej napędowy HVO100, który emituje znacznie mniej dwutlenku węgla i może być stosowany w tradycyjnych silnikach. Dodatkowo, takie rozwiązanie pozwala na większe oszczędności z uwagi na brak konieczności wymiany silnika na hybrydowy lub elektryczny – mówi Sebastian Pyka, wiceprezes zarządu Ekopol GH.