Inny tryb pracy, różne priorytety i decyzje zakupowe. Nie ulega wątpliwości, że pokolenie Z, czyli grupa osób urodzonych między 1997 a 2012 rokiem, znacząco różni się od poprzedzających je Millenialsów. Choć przylgnęło do nich określenie najbardziej „spłukanej” generacji, to według prognoz, już w 2030 roku będą oni największą siłą napędową na rynku. Szacuje się, że ich siła nabywcza wyniesie wówczas 12 bilionów dolarów[1]. Warto wiedzieć, na co dziś Gen Z najchętniej wydaje swoje pieniądze – to cenne informacje nie tylko w kontekście zbliżających się świąt!
Zetki to obecnie niemal 25% światowej populacji[2]. Najmłodsi przedstawiciele tego pokolenia chodzą jeszcze do szkół podstawowych, najstarsi jednak zakładają rodziny i coraz pewniej czują się na rynku pracy. Kupując produkty i wybierając usługi, kierują się zupełnie innymi kryteriami niż ich rodzice czy dziadkowie. By dotrzeć do tej tak licznej i różnorodnej grupy odbiorców, warto poznać ich nawyki konsumenckie, wartości, które są dla nich ważne i kanały sprzedaży, z jakich korzystają.
Na skróty:
Wartości, jakość i autentyczność
Dla większości przedstawicieli pokolenia Z kluczowe znaczenie ma jakość. Wybierają oni produkty, które powstają z wysokiej klasy materiałów, są ekologiczne, zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju i wytwarzane w etyczny sposób (np. cruelty free). Równie ważna jest dla nich autentyczność – młodzi konsumenci szybko zauważają, gdy firma jedynie mówi o określonych wartościach, ale nie realizuje ich w praktyce. Okazuje się jednak, że czynnikiem, który nadal najczęściej decyduje o zakupie, jest… cena. Warto pamiętać o tym, że Zetki to wciąż ludzie młodzi, którzy nie zawsze mogą sobie pozwolić na duże wydatki, dlatego przystępna cena jest dla nich kluczowa.
Technologia, zdrowie i wellness
Jak czytamy w raporcie Spend Z. Gen Z changes everything – wśród najczęściej kupowanych przez młodych ludzi produktów dominują m.in. urządzenia mobilne oraz zestawy słuchawkowe. Elektronika wyprzedziła w ich przypadku sprzęt AGD, którego nabywcami są częściej starsze pokolenia[3].
Drugą, równie ważną, grupą produktów i usług, na którą osoby z pokolenia Z wydają swoje pieniądze, są te związane z szeroko pojętym zdrowiem, wyglądem i wellness. Młodzi ludzie coraz chętniej korzystają m.in. z pomocy lekarzy, usług trenerów personalnych czy instruktorów jogi. Kupują też specjalistyczne kosmetyki – najchętniej te o naturalnym składzie i neutralnym zapachu oraz produkty żywnościowe wolne od sztucznych składników czy o niskiej zawartości cukru. Eksperci szacują, że trend ten będzie rósł z czasem. Przedstawiciele Gen Z, w miarę jak będą stawali się coraz starsi, zaczną sięgać po nowe grupy produktów, takie jak probiotyki czy artykuły dla dzieci.
Zetki inwestują także w gadżety, które mają im pomóc w codziennym dbaniu o kondycję i zdrowie – np. opaski liczące kroki i mierzące ciśnienie krwi. Korzystają również z licznych aplikacji mobilnych monitorujących aktywność fizyczną oraz technologicznych udogodnień wspierających szybkość i sprawność wykonania usługi oraz zapłacenia za nią.
– Przedstawiciele pokolenia Z nie mają ochoty na podpisywanie stosu dokumentów, skanowanie ich czy wysyłanie pocztą. W doświadczeniu z marką cenią sobie wykorzystanie najnowszych technologii – wolą potwierdzić umowę za pomocą SMS-a, a swoją tożsamość odciskiem palca czy zdjęciem twarzy – mówi Jakub Czarzasty, CEO LM PAY S.A., lidera wśród płatności odroczonych w branży health & beauty.
– To na takie udogodnienia warto zwracać uwagę, dostosowując swoje usługi do młodych odbiorców. Z doświadczenia wiem, że biurokracja, którą znają starsi konsumenci, dla Zetek jest dużą barierą – podkreśla ekspert.
Konsumenci XXI wieku
Jak na pokolenie „urodzone ze smartfonem w dłoni” przystało, Gen Z używa wszystkich udogodnień technologicznych, które ułatwiają im zakupy lub korzystanie z usług. Młodzi ludzie są m.in. grupą najczęściej decydującą się na płatności odroczone.
– Jak wynika z raportu przygotowanego na nasze wewnętrzne potrzeby – stomatologia zachowawcza, estetyczna, a także okulistyka i zabiegi medycyny estetycznej to usługi, za które nasi młodzi klienci najczęściej decydują się odroczyć płatność. Rośnie także popularność zabiegów weterynaryjnych – mówi Jakub Czarzasty. – Już od kilku lat obserwujemy, że przedstawiciele pokolenia Z cenią sobie wykonanie zabiegu tu i teraz i zapłacenie za niego w dogodnym dla nich czasie lub rozłożenie danej kwoty na raty. Analizując nasze wewnętrzne dane, mogę stwierdzić, że w przyszłości trend CNPL (Care Now, Pay Later) stanie się jeszcze bardziej popularny – dodaje ekspert.
By skutecznie dotrzeć do Zetek, warto nie tylko podkreślać ważne dla nich wartości, ale także zadbać o najwyższy standard obsługi, dostosowany do ich potrzeb. Kluczowe znaczenie ma tu wykorzystanie technologii, udogodnień oraz różnych kanałów komunikacji – media społecznościowe to podstawa. Warto też pamiętać, że pokolenie Z ma ogromny wpływ na nawyki starszych konsumentów, którzy również coraz chętniej kupują zdrowsze produkty, opinii o usługach szukają w internecie, a opłaty za droższe usługi rozkładają na raty.
[1] Spend Z. Gen Z changes everything. Global Gen Z spending report.
[2] Tamże.
[3] Tamże.