Gorące tematy

Gospodarka

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 18 kwietnia, 2025

Gender gap wśród polskich freelancerów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022” Polska jest na 77. miejscu na 146 państw pod względem dostępu kobiet i mężczyzn do różnego rodzaju zasobów i możliwości. Z kolei jeśli chodzi o równość wynagrodzeń otrzymywanych za tę samą pracę, plasuje się dopiero na 119. miejscu. Gender gap to zjawisko powszechne nie tylko na rynku pracy, ale również wśród freelancerów i freelancerek.

W Polsce jest już ponad 303 tys. wolnych strzelców, co oznacza wzrost o 11,4 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Freelancing jako sposób zarobku jest coraz częściej wybierany przez osoby chcące zapewnić sobie większą niezależność finansową. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego na ponad tysiącu specjalistów, miesięczne zarobki wolnych strzelców zależą przede wszystkim od tego, jak traktują oni tę formę pracy, a także tego, w jakiej branży realizują zlecenia.

– Freelancing w Polsce jest popularny wśród obu płci. Podział ten utrzymuje się konsekwentnie od kilku lat, co wskazuje na jednakową popularność pracy zdalnej wśród kobiet (51,4 proc.) i mężczyzn (48,6 proc.). Co ciekawe średni udział freelancerek na świecie to zaledwie 29 proc.[1]. – komentuje Przemysław Głośny, CEO Useme. – Chcieliśmy pogłębić to zagadnienie, dlatego przeprowadziliśmy badanie wśród polskich freelancerów. Jego wnioski zostały zebrane w raporcie „Freelancing w Polsce 2022”, w którym przedstawione są m.in. różnice w średnich dochodach osiąganych przez wykonawców i wykonawczynie w najpopularniejszych branżach pracy zdalnej w Polsce – dodaje.

Freelancerzy i freelancerki – staż i czas pracy

Wśród wolnych strzelców ze stażem poniżej jednego roku nieznacznie dominują kobiety (26 proc. w porównaniu do 18 proc. mężczyzn w analogicznej grupie), natomiast ta tendencja odwraca się, jeżeli mówimy o freelancerach ze stażem powyżej 10 lat (21 proc. mężczyzn do 7 proc. kobiet). W pozostałych grupach dot. długości stażu pracy wartości są do siebie zbliżone.

Podobieństwa możemy zaobserwować również w kontekście ilości czasu, jaką specjaliści i specjalistki poświęcają w ciągu dnia na pracę zdalną. Różnice możemy zaobserwować tylko w przedziale najbardziej zapracowanych, czyli osób, które poświęcają na freelancing więcej, niż wymaga praca na etacie, ale mniej niż 10 godzin dziennie. W tej grupie wyraźnie dominują mężczyźni – 18 proc. ankietowanych w porównaniu do 8 proc. biorących udział w badaniu kobiet.

Freelancerzy i freelancerki – dla kogo pracują?

Z tegorocznego badania ponad tysiąca specjalistów wynika, że z usług wolnych strzelców korzystają przede wszystkim jednoosobowe działalności gospodarcze i firmy zatrudniające do 10 pracowników – 42,6 proc. oraz małe i średnie przedsiębiorstwa — 35,8 proc. W tym aspekcie różnice w podziale na płcie pozostają niewielkie.

Wśród wolnych strzelców, którzy najczęściej współpracują z polskimi firmami dominują kobiety (68 proc. w porównaniu do 54 proc. mężczyzn), jednak ta różnica może wynikać również ze specyfiki branż, w których najczęściej pracują specjaliści.

Wśród freelancerek największą popularnością cieszy się copywriting (41 proc. ankietowanych), natomiast wśród mężczyzn najpopularniejsze są usługi IT (15 proc.), a także projektowanie stron www i e-sklepów (16 proc.). Jak wynika z poprzednich części raportu Useme “Freelancing w Polsce 2022”, wspomniane powyżej branże wykazują skrajne wartości, jeśli chodzi o pracę dla klientów spoza Polski. Aż 74 proc. ankietowanych zajmujących się copywritingiem nie realizowało zleceń z zagranicy, podczas gdy wśród programistów oraz wolnych strzelców świadczących usługi webdeveloperskie (dotyczące stron i sklepów online) brak współpracy z klientami spoza Polski zadeklarowało kolejno 48 proc. i 65 proc. badanych.

Freelancerzy i freelancerki – wykształcenie i praca

Największą liczbę wolnych strzelców z wyższym wykształceniem stanowią kobiety – 80 proc. ankietowanych, z kolei mężczyźni – 59 proc.

Freelancerki i freelancerzy realizują w ciągu miesiąca podobną liczbę zleceń. Mężczyźni nieznacznie dominują w przedziale 1-2 zleceń miesięcznie, z kolei to panie przeważają w grupie powyżej 10 zleceń (14 proc. w porównaniu do 10 proc. mężczyzn). Jednak te liczby mogą wynikać również z faktu, że branżą najczęściej wybieraną przez freelancerki jest copywriting, a aż 22 proc. copywriterów zadeklarowało realizację ponad 10 zleceń w ciągu miesiąca i stanowiło to najwyższy odsetek wśród wszystkich przebadanych profesji.

Gender gap

Z badania Useme wynika, że gender gap nie omija również wolnych strzelców. Wśród ankietowanych 10 proc. mężczyzn zarabia powyżej 10 tys. zł miesięcznie, natomiast jeśli chodzi o kobiety, to taki dochód deklaruje zaledwie 2 proc. z nich. Bez wątpienia na poziom zarobków ma wpływ także branża, w jakiej wolni strzelcy najczęściej wykonują zlecenia. Jak zatem przedstawia się gender gap na poziomie najpopularniejszych wśród freelancerów profesji?

Gender gap – copywriting i tłumaczenie

W dziedzinie najczęściej wybieranej przez freelancerki – copywritingu najmocniej uwidacznia się dominacja kobiet w przedziale zarobków do 3 tysięcy złotych netto na miesiąc. Taki dochód zadeklarowało łącznie 78 proc. kobiet w porównaniu do 45 proc. mężczyzn.

Wyraźnie kształtuje się też dysproporcja w zarobkach powyżej 10 tysięcy złotych. Tutaj zaledwie 2 proc. kobiet deklaruje taki przychód z nich w porównaniu do 10 proc. mężczyzn. Natomiast jeżeli chodzi o tłumaczenia – kobiety dominują w przedziale średnich zarobków (od 3 i do 5 tys. zł miesięcznie). To także jedyna specjalizacja, w której wolni strzelcy niezależnie od płci jednakowo często zarabiają miesięcznie powyżej 10 tysięcy złotych.

Gender gap – projektowania graficzne, fotografia, animacja i wideo

Podobnie jak w tłumaczeniach, w branży graficznej widzimy największe wyrównanie zarobków. Niemal znika tu różnica w przedziale powyżej 3 tysięcy złotych na miesiąc i powyżej 5 tysięcy. Takie dochody uzyskuje odpowiednio 19 proc. i 16 proc. ankietowanych.

Natomiast wśród fotografów, animatorów i specjalistów od obróbki wideo panuje największa różnorodność pod względem zarobków netto. Mimo stosunkowo dużej liczby freelancerek deklarujących dochody do 10 tysięcy złotych – 18 proc. łącznie, jednak w grupie zarabiającej więcej niż 3 tysiące złotych netto na miesiąc dominują mężczyźni – łącznie 36 proc. w porównaniu do 27 proc. kobiet.

Gender gap – programiści i webdeveloperzy

Usługi programistyczne są domeną mężczyzn – jako swoją specjalizację wskazało ją zaledwie 6 proc. kobiet. Nie oznacza to jednak, że freelancerki w IT zarabiają gorzej. Chociaż ponownie to mężczyźni są grupą dominującą, jeśli chodzi o wynagrodzenia powyżej 10 tysięcy złotych, programistki przeważają w przedziałach między 3 a 5 tysięcy złotych dochodu oraz pomiędzy 5 a 10 tysięcy.

Podobnie jak w przypadku usług programistycznych, w dziedzinie tworzenia sklepów online i stron www dominują freelancerzy. Ponownie zaznacza się dysproporcja w wyższych przedziałach wynagrodzeń: powyżej 3 tysięcy miesięcznie zarabia 18 proc. webdeveloperek oraz 42 proc. webdeveloperów.

Gender gap – wirtualna asystentura

Wirtualna asystentura to stanowisko, które wciąż zyskuje na popularności. Ta mocno sfeminizowana branża jest jedyną, w której wyraźnie widoczna jest również finansowa dominacja kobiet. Niskie dochody rozkładają się podobnie między obie płcie, ale dysproporcja uwidacznia się wraz ze wzrostem wynagrodzenia – 10 proc. ankietowanych freelancerek zadeklarowało zarobki od 3 tys. zł do 5 tys. zł, a 3 proc. osiąga dochody powyżej 10 tys. złotych miesięcznie.

Grupa wolnych strzelców w Polsce jest coraz większa. Są to zarówno osoby, które traktują tę formę pracy jako główny sposób utrzymania, jak i dodatkowe źródło dochodów. Choć freelancing jest tak samo popularny wśród obu płci, to niestety równouprawnienie nie dotyczy zarobków. Największe dysproporcje widoczne są wśród copywriterów oraz webdeveloperów, najmniejsze natomiast w branży projektowania graficznego i usługach programistycznych.

[1] https://blog.payoneer.com/enterprise-hub/payoneer-insights/2022-global-freelancer-income-report-the-ongoing-rise-of-the-freelance-revolution

Materiał powstał na podstawie raportów “Freelancing w Polsce: zarobki, inflacja i pokolenie Y na rynku pracy” oraz “Raport Useme – branże freelancingu w Polsce” opracowanych przez Useme.com w maju 2022 roku, na próbie 1132 polskich freelancerów. Badanie rynku freelancingu w Polsce realizowane jest corocznie od 2014 roku.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak skutecznie budować karierę na poziomie Executive (C-level)?

Budowanie kariery na stanowiskach Executive (C-level) różni się znacząco...

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Podobne tematy

00:07:01

RPP coraz bliżej cięcia stóp – pierwsza obniżka możliwa już w maju

Rośnie prawdopodobieństwo obniżenia stóp procentowych już w maju. Bazowy...

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Euro kontratakuje, dolar pod presją. Czy kurs dolara spadnie poniżej 3,75?

Euro kontratakuje. Czy będzie nowy szczyt na notowaniach głównej...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....

Trump wywołuje burzę na rynkach – dolar gwałtownie traci

Donald Trump nie zaskoczył nas samą decyzją o wprowadzeniu...

RPP nie zmienia stóp, ale rynek czeka na obniżki. Pierwsza może nadejść w lipcu

RPP nie zmieniła w kwietniu poziomu stóp procentowych. Rankomat.pl...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version