Grupa Recykl podpisał umowę przejęcia 100 procent udziałów w litewskiej spółce UAB “Antrinio perdirbimo grupė” („APG”). To największy podmiot zajmującym się zbiórką i zagospodarowaniem – około 20 tysięcy ton – zużytych opon w trzech republikach nadbałtyckich: w Litwie, Łotwie i Estonii. Grupa Recykl nie wyklucza w przyszłości budowy zakładu produkcyjnego na Litwie. Wartość zaangażowania finansowego polskiej spółki wyniesie ok. 3,6 mln EUR.
– Po niemal roku prowadzonych analiz i rozmów z satysfakcją finalizujemy nasz pierwszy zagraniczny projekt inwestycyjny. Przejęcie litewskiej spółki APG oznacza dla nas nie tylko wyższe bezpieczeństwo w zakresie dostaw surowca, ale także tworzy możliwości szybszego dotarcia do nowych klientów i budowy pozycji rynkowej w tym regionie. Tak nakreślone efekty osiągniemy szybciej i łatwiej dzięki dodatkowym inwestycjom w zakresie rozbudowy sieci zbiórki, a w kolejnych etapach nie wykluczamy budowy pełnowymiarowego zakładu recyklingu zużytych opon na Litwie. Naszą intencją jest także pewna unifikacja modelu działalności nabytej spółki wzorem naszych polskich zakładów – mówi Maciej Jasiewicz, Prezes Zarządu Grupy Recykl S.A.
Udziały spółki APG na rynku litewskim szacuje szacowane są na około 60%. Natomiast w Litwie, na Łotwie i w Estonii możliwe jest pozyskanie w ciągu roku około 60 tys. ton zużytych opon rocznie.
– Oczywiście nasz rodzimy rynek nadal pozostaje dla nas kluczowym obszarem działalności, niemniej w coraz większym stopniu rozwijamy międzynarodowy charakter Grupy Recykl. Warto wspomnieć, że udział sprzedaży eksportowej w 2024 r. podstawowych produktów z naszej oferty handlowe: czystych granulatów SBR, dodatku SMAPOL i pudru wyniósł już 35%, a zainteresowanie naszym dodatkiem SMAPOL wśród odbiorców poza Polską, którego efektem są kolejne dostawy na rynek indyjski stanowi tego czytelne potwierdzenie – dodaje Maciej Jasiewicz.
Przypomnijmy. SMAPOL, to dodatek włóknisty, o charakterze zbrojącym i stabilizującym, który został opracowany przez spółkę Recykl O.O. S.A. Do korzyści wynikających ze stosowania dodatków z włókien syntetycznych możemy zaliczyć zwiększenie wytrzymałości nawierzchni asfaltowych, zmniejszenie podatności na koleinowanie, zwiększenie odporności na przemarzanie, ogólnie zwiększoną odporność na zmiany pogody i cykliczne obciążenie, a w konsekwencji – zmniejszone koszty eksploatacji nawierzchni drogowych.
To oznacza wymierne korzyści finansowe. W wielkim uproszczeniu: jeżeli w 2021 r. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przeznaczył 2,8 mld zł na inwestycje i remonty w sumie na 4,3 tys. km dróg, to gdyby na części z nich użyto dodatku włóknistego SMAPOL, można by wyremontować od 1 tys. do 1,7 tys. km dróg więcej.
Dodatek o nazwie handlowej SMAPOL został przebadany w Instytucie Badań Dróg i Mostów w Warszawie i otrzymał Krajową Ocenę Techniczną. Do receptur wytwarzanych przez siebie mieszanek asfaltowych wpisał go także koncern drogowy STRABAG.
W 2024 r. wartość sprzedaży dodatku SMAPOL na rynki zagraniczne wzrosła niemal 5-krotnie (do prawie 0,25 mln zł), a pudrów gumowych do prawie 1 mln zł (+88,9% r/r).
Według wstępnych danych po czterech kwartałach ubiegłego roku Grupa Recykl skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 133,8 mln złotych i były wyższe o 4,0 proc., r/r. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 17,7 mln złotych.