Hakerzy podszywają się pod kurierów firm Amazon, DHL i FedEx wysyłając e-maile na temat przesyłek. W ten sposób chcą zmusić internautów do ujawnienia ich danych finansowych i osobowych – ostrzegają analitycy Check Pointa. W okresie wyprzedaży Black Friday i Cyber Monday tego typu oszustwa wzrosły o 440 proc.
Osoby korzystające z wyprzedaży Black Friday i Cyber Monday, a także zamawiające prezenty świąteczne powinni mieć się na baczności – eksperci bezpieczeństwa cybernetycznego z Check Point ostrzegają przed gwałtownym wzrostem liczby kampanii phishingowych, w których hakerzy podszywają się pod zaufanych dostawców, takich jak Amazon, DHL czy FedEx.
Z danych przedstawionych przez firmę Check Point wynika, że w listopadzie w ujęciu globalnym nastąpił aż 440% wzrost liczby e-maili phishingowych związanych z wysyłką paczek. Przeszło połowa maili (56%) podszywała się pod monity firmy DHL, globalnego lidera branży kurierskiej. Kolejnymi firmami, których wizerunek wykorzystywali hakerzy były Amazon (37%), oraz FedEx (7%).
W Europie liczba tego typu kampanii była 4-krotnie wyższa niż w październiku, natomiast wizerunek DHL był jeszcze mocniej wykorzystywany – ponad ¾ phishingu związanego z komunikatami o paczkach wykorzystywało znaki firmowe niemieckiej firmy logistycznej.
– Hakerzy próbują wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, by zwiększyć swoje zyski. Doskonałym tego przykładem jest drastyczny wzrost kampanii phishingowych wykorzystujących motywy zakupowe w okresie przedświątecznych wyprzedaży – mówi Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point w Polsce. – Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na maile, w których proszeni jesteśmy o podanie lub potwierdzenie naszych danych. Nawet autentycznie wyglądający komunikat o przesyłce może być skrupulatnie przygotowaną akcją cyberprzestępczą.
Dystrybucja e-maili mających za cel nakłonienie odbiorców do ujawnienia swoich danych osobowych nie bez powodu zbiega się w czasie z wyprzedażami Black Friday oraz Cyber Monday. Przełom listopada i grudnia to moment, w którym internauci szczególnie chętnie dokonują zakupów online, nie tylko z okazji zbliżających się świąt bożonarodzeniowych. Szacuje się, że podczas tegorocznej gorączki Black Friday w samych Stanach Zjednoczonych, klienci wydali ok. 9 miliardów dolarów na zakupy online, czyli aż o 21,6% więcej niż w roku ubiegłym! Wszystko wskazuje na to, że również w Polsce padną rekordy. W drugim kwartale br. Polacy za pomocą kart płatniczych wydali na zakupy internetowe blisko 5 mld złotych, co zwiastuje jeszcze wyższe sumy w ostatnim kwartale roku.