poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Jakimi klasykami jeździmy w Polsce?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W 2020 roku najczęściej ubezpieczanymi klasykami były wśród aut osobowych: VW Golf, fiaty 126p i 125p oraz VW Garbus – wynika z analizy zakładu ubezpieczeń Compensa.

Choć pojęcie „klasyk” jest bardzo pojemne, to nie każdy samochód zasługuje na to miano. Podstawowym kryterium jest wiek, bo przecież auta nie od razu stają się klasykami. To przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe.

Jakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?

Sprawdzili to eksperci Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, którzy przeanalizowali ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów.

W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat – tłumaczy Karol Domżała, Dyrektor Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

TOP 10 najpopularniejszych marek w poszczególnych przedziałach wiekowych znajduje się w tabeli poniżej.

Miejsce Wiek auta
25-29 30-39 40-49 50 i więcej
1. VOLKSWAGEN POLSKI FIAT POLSKI FIAT VOLKSWAGEN
2. AUDI VOLKSWAGEN MERCEDES-BENZ MERCEDES-BENZ
3. MERCEDES-BENZ MERCEDES-BENZ VOLKSWAGEN MUSTANG
4. OPEL AUDI SYRENA WARSZAWA
5. BMW BMW UAZ UAZ
6. Polski FIAT SUZUKI FORD FORD
7. FIAT POLONEZ CHEVROLET FIAT
8. FORD TRABANT FIAT CHEVROLET
9. HONDA FORD TRABANT CITROËN
10. TOYOTA ŁADA BMW CADILLAC

A jakimi konkretnie modelami jeżdżą najczęściej polscy fani motoryzacji? Wyjaśniamy w punktach poniżej.

  • Samochody w przedziale 25-29 lat

Wśród klasyków wyprodukowanych w latach 1991-95 dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.

  • Samochody w przedziale 30-39 lat

Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli potocznie „maluch” lub „kaszlak”. W tym przedziale wiekowym również dużo jest golfów, 80-tek od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba Trabantów.

  • Samochody w przedziale 40-49 lat

Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. „duży Fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też VW Garbus i Chevrolet Corvette.

  • Samochody minimum 50-letnie

Wśród najstarszych samochodów królują: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.

Ubezpieczenie OC dla klasyka. Na rok czy na miesiąc?

Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić polisę OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.

Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów – miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna – dodaje Karol Domżała z Compensy.

Warto również pamiętać, że dzięki rocznej polisie właściciel auta nie musi kupować OC za każdym razem, gdy po dłuższym czasie wyjeżdża na drogę. Mając ubezpieczenie nabywa też zniżki za bezszkodową historię ubezpieczenia, które obniżają składkę za OC auta użytkowanego na co dzień.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Większość używanych aut hybrydowych w Polsce ma ponad 3 lata, prawie co 2. to Toyota

Statystyczne używane auto z napędem hybrydowym w Polsce ma...

Cena OC wzrosła o 41% w dwa lata, a to nie koniec podwyżek

Po nieznacznej obniżce ceny OC znów zaczęły rosnąć. Z...

Miasta z najlepszą infrastrukturą dla EV: Warszawa liderem, a Kraków w czołówce

Na koniec grudnia 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych...

Grudniowy boom na rynku motoryzacyjnym. Rekordowy wzrost rejestracji aut w Polsce

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen...

Patryk P. ps. „Cygan” oskarżony o 21 przestępstw – w tym handel narkotykami i luksusowymi autami

Prokuratura małopolskiego pionu Prokuratury Krajowej skierowała do Sądu Okręgowego...

Auta serwisowane w ASO osiągają nawet o 20% wyższą wartość

Rok 2024 przyniósł dynamiczne zmiany na rynku motoryzacyjnym w...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version