FINANSEMaj i czerwiec to dla Polaków okres intensywnych wydatków

Maj i czerwiec to dla Polaków okres intensywnych wydatków

Nadchodzące miesiące mogą okazać się intensywne zarówno dla naszych kalendarzy jak i portfeli. Maj i czerwiec to okres wielu rodzinnych uroczystości, na których nie wypada pojawić się z pustymi rękoma. Komunia, wesele, Dzień Matki czy Dziecka – wszystkie te okazje wiążą się z upominkami. Co Polacy zamierzają wręczyć bliskim – na to pytanie odpowiada najnowsza odsłona cyklicznego badania Barometr Provident.

– Wydatki związane z rodzinnymi uroczystościami warto uwzględnić w budżecie na najbliższe miesiące, niezależnie od tego, czy w tym roku zostaliśmy zaproszeni na elegancki komunijny obiad w restauracji, wystawne wesele, czy po prostu chcemy zrobić niespodziankę ukochanej mamie – odpowiedzialne zarządzanie budżetem domowym opiera się na planowaniu – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Komunijne prezenty okazją do nauki oszczędzania

W tym roku najpopularniejszym prezentem komunijnym są pieniądze. Wskazali tak zarówno rodzice dzieci komunijnych (41,7 proc.), jak i zaproszeni goście (65,7 proc.). Na drugim miejscu wśród rodziców znalazł się smartfon (17,9 proc.), a wśród gości biżuteria (10,8 proc.). Podium podarków wybieranych przez rodziców zamyka biżuteria (17 proc.). Zaproszeni na trzecim miejscu wskazali na dewocjonalia (10,6 proc.)

– Przysłowiowe „pieniądze z komunii” od dawna są obiektem żartów, ale to temat, do którego warto podejść bardzo poważnie – podkreśla Karolina Łuczak. – Dla wielu dzieci to pierwsza okazja do samodzielnego rozporządzania większym budżetem. Rodzice powinni wykorzystać tę sytuację, by przekazać dzieciom podstawowe zasady odpowiedzialnych finansów. Zarządzania pieniędzmi najlepiej uczy się w praktyce, a wspólne przygotowanie planu wydatków, wyznaczenie kwot na codzienne przyjemności i długoterminowe oszczędzanie, może być świetna zabawą – dodaje.

Komunie to początek okresu prezentowego

Majowe koszty najczęściej kojarzymy z urlopami oraz przyjęciami komunijnymi, ale ten miesiąc to dopiero początek letniego sezonu prezentowego. Wielu Polaków czekają także wydatki związane z zaproszeniem na wesele (w momencie przeprowadzenia badania aż 14,2 proc. respondentów otrzymało już zaproszenie na tegoroczny ślub), Dniem Matki (52,7 proc. szykuje z tej okazji prezent), czy Dniem Dziecka (54 proc.)

– Wakacyjne uroczystości to wyzwanie dla budżetu, bo wielu z nas czekają też koszty nadchodzących wakacji. Aż 30 proc. Polaków, planując budżet majowo-czerwcowy, bierze pod uwagę, że niedługo poniosą wydatki związane z letnim urlopem. 17 proc. deklaruje, że z tego powodu stara się oszczędzać na majówce czy innych wydatkach ponoszonych w czerwcu i maju – podsumowuje Karolina Łuczak.

Podobnie jak w przypadku komunii, jeśli chodzi o śluby i wesela, pieniądze to najpopularniejszy prezent – planuje je wręczyć aż 86 proc. respondentów, którzy w tym roku wybierają się na wesele. Na drugim miejscu znalazło się wino (18,5 proc.), a tradycyjnie kojarzone z weselem kwiaty zamykają podium z wynikiem 9,5 proc.

 Mogłoby się wydawać, że do kwiatów najbardziej przywiązane będzie najstarsze pokolenie. Tymczasem wśród osób 65+ tylko 4,2 proc. chce wręczyć bukiet młodej parze. Wśród respondentów poniżej 25 lat jest to aż 19,1 proc.  – komentuje Karolina Łuczak.

Na prezent dla młodej pary średnio planujemy przeznaczyć 1281 zł, przy czym 41,5 proc. zamierza zmieścić się w kwocie 1000 zł. Dzień Matki i Dzień Dziecka należą do mniej kosztownych okazji. Na pierwszą z nich chcemy wydać średnio 213,5 zł, a na drugą 291 zł. Mamom najchętniej wręczamy kwiaty (26,8 proc.) i słodycze (14,5 proc.). Natomiast 11,7 proc. zdecyduje się na kosmetyki lub perfumy.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w kwietniu 2024 r.

- Reklama -

POLECAMY

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...
Exit mobile version