Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Parytet płci jest wciąż odległy o dekady

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jak wynika z nowego, globalnego badania Women in Leadership, przeprowadzonego przez IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy z Chief, wspieranie kobiet na stanowiskach kierowniczych nadal nie jest priorytetem biznesowym dla większości organizacji. Według respondentów, przy obecnym tempie zmian od parytetu płci wciąż dzielą nas dekady. Badanie wykazało również istnienie barier strukturalnych oraz nieświadomych uprzedzeń, utrudniających awans kobiet.

Wprawdzie optymizm wobec parytetu płci rośnie, jednak pozytywny nastrój nie odzwierciedla rzeczywistości. Respondenci szacują, że ich branża wprowadzi parytet płci na stanowiskach kierowniczych w ciągu 10 lat. To pozytywna zmiana w porównaniu z 2019 r., kiedy szacunki branżowe zakładały, że nastąpi to za około 54 lata. Jednak rzeczywistość, kreślona przez uczestników badania pokazuje, że przy obecnym tempie zmian parytet płci jest wciąż odległy o dekady.

W badaniu* obejmującym 2500 organizacji z 12 krajów i 10 branż stwierdzono niewielki wzrost liczby kobiet, zatrudnionych na poziomie średniego szczebla decyzyjnego i zarządu (obecnie 12% dla obu szczebli) oraz wzrost do 40% reprezentacji kobiet na stanowiskach młodszych specjalistów i specjalistów (37% w 2021 r.). Jednak proces awansów na najwyższe stanowiska kierownicze nadal nie wrócił do poziomu sprzed pandemii. Według najnowszego badania IBM i Chief, stanowiska starszego wiceprezesa zajmowało 14% kobiet (18% w 2019 r.), natomiast 16% pracowało na stanowiskach wiceprezesa (w porównaniu do 19% w 2019 r.). Ponadto, mniej niż połowa (45%) badanych organizacji poinformowała, że awansowanie większej liczby kobiet na stanowiska kierownicze stało się priorytetem biznesowym.

„Chociaż jesteśmy zadowoleni z niewielkiego postępu w reprezentacji kobiet na poziomie średniego szczebla decyzyjnego oraz poziomu zarządu, konieczne jest, aby firmy w jeszcze większym stopniu otwierały ścieżki kariery, zwłaszcza prowadzące do tych najwyższych stanowisk,” powiedziała Lindsay Kaplan, współzałożycielka i Chief Brand Officer w Chief. „Kobiety są znacząco niedoreprezentowane na niemal każdym szczeblu. Dlatego prawdziwą transformację zobaczymy dopiero wtedy, kiedy firmy poprzez zmianę polityki, kultury organizacji oraz inwestycje nadadzą priorytet różnorodności płci w całej swojej organizacji, znacząco wspierając kobiety. Będzie to oznaczało większą sprawiedliwość dla wszystkich pracowników w miejscu pracy, co przełoży się na stworzenie silniejszych, bardziej stabilnych fundamentów firmy”.

„Równe traktowanie i integracja daje organizacjom znaczną przewagę konkurencyjną. Jednak wiele firm nie działa tak, jakby od tego zależał ich sukces,” powiedziała Kelly Chambliss, Senior Vice President and COO, IBM Consulting. „Aby dobrze prosperować w szybko zmieniającym się świecie, organizacje muszą nadać priorytet awansowi kobiet. Dotyczy to również wszystkich grup, które w przeszłości były reprezentowane w niedostatecznym stopniu. Oznacza to aktywne podjęcie działania w celu pokonania barier strukturalnych i nieświadomych uprzedzeń”.

Badanie „Women in leadership: Why perception outpaces the pipeline and what to do about it” wykazało również bariery strukturalne i nieświadome uprzedzenia, które nadal utrudniają awans kobiet. Wprawdzie od czasu wybuchu pandemii więcej organizacji wprowadziło planowanie rozwoju karier dla kobiet, szkolenia z zakresu różnorodności oraz tworzenie kobiecych grup networkingowych, jednak pomimo tych działań uprzedzenia nadal się utrzymują. Przykładowo na pytanie, czy kobiety mające na utrzymaniu dzieci są tak samo oddane swojej pracy, jak kobiety bez dzieci, większość respondentów odpowiada twierdząco. Tak uważają liderzy ich organizacji, z wyjątkiem menedżerów płci męskiej – w tej grupie zgodziło się z tym tylko około 40%.

Atrybuty postrzegane jako krytyczne dla przywództwa również pozostają zależne od płci. Respondenci podzielali opinię, że mężczyźni są cenieni przede wszystkim za kreatywność i bycie zorientowanym na rzetelne wyniki, a od kobiet oczekiwali, że będą strategiczne i odważne, ale także zorientowane na ludzi.

„Zmiany strukturalne, w tym ponowne nakreślenie ścieżek do stanowisk kierowniczych i opisów ról, poprawa przejrzystości wynagrodzeń oraz wyznaczanie celów reprezentacyjnych, mogą otworzyć nowe ścieżki dla kobiet, umożliwiając im awansowanie na wyższe stanowiska,” powiedziała Salima Lin, Sr. Partner and Vice President of Strategy, Transformation and Thought Leadership, IBM Consulting.

Badanie przedstawia również kluczowe założenia, przyczyniające się do postępu, opartego na praktykach przywódczych, zebranych na podstawie wyników badań, w tym:

– Przeformułowanie awansu kobiet, przekładającego się na wyniki biznesowe, np. poprzez określenie konkretnych zysków ekonomicznych, które mogą wyniknąć z usunięcia nierówności płci.

– Nadanie realnego kształtu strategii, np. poprzez wprowadzenie do planu działania organizacji konkretnych dyrektyw i środków, takich jak wyznaczenie wymiernych celów w zakresie awansu kobiet.

– Pomaganie w zmianie uprzedzeń, poprzez wprowadzanie w życie planu działania, mającego na celu zapewnienie równości płci na całej linii przywódczej, np. wykraczając poza szkolenia uświadamiające, stosując techniki uczenia się przez doświadczenie, takie jak odgrywanie ról i odwrócony mentoring.

– Przeprojektowanie ról na szczycie, które będą dostosowane do największych talentów, na przykład ograniczając kryteria zatrudniania do podstawowego zestawu wymagań, neutralnego pod względem płci.

Pełna wersja badania jest dostępna na stronie: https://ibm.co/women-leadership-2023

*Metodologia badania

Globalne badanie, przeprowadzone przez IBM Institute for Business Value oraz Chief we współpracy z Oxford Economics, objęło 2500 dyrektorów, menedżerów i specjalistów – równą liczbę kobiet i mężczyzn – z organizacji w 12 krajach i 10 branżach. Jest ono kontynuacją badań IBM z 2021 i 2019 roku, w których wzięli udział respondenci reprezentujący ten sam zakres ról, branż i regionów, aby umożliwić analizę podłużną.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

Pokolenie Z stawia na pieniądze. Wynagrodzenie ważniejsze niż work-life balance

Mówi się, że pieniądze to nie wszystko. Jednak w...

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Podobne tematy

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Recykl dołącza do międzynarodowego projektu SMILE CITY – zrównoważona przyszłość miast

Grupa Recykl, notowany na NewConnect lider rynku zagospodarowywania odpadów...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Medical Inventi zdobywa ochronę znaku towarowego FlexiOss® w USA

Biotechnologiczna spółka Medical Inventi otrzymała od Urzędu Patentowego i...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version