sobota, 5 kwietnia, 2025

PKP CARGO w przyspieszonym tempie restrukturyzuje działalność: cięcia etatów, sprzedaż nieruchomości

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Zarząd PKP CARGO S.A. podjął trudny proces restrukturyzacji, obejmujący swoim zakresem wszystkie obszary działalności PKP CARGO S.A. Wdrażane są działania naprawcze w celu uzyskania stabilności finansowej PKP CARGO S.A. Pogarszająca się sytuacja finansowa Spółki powoduje konieczność podejmowania zdecydowanych decyzji.

Kluczowym celem operacyjnym jest przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji, która pozwoli na zachowanie płynności finansowej, a w perspektywie długookresowej – na efektywne konkurowanie na rynku przewozów towarowych, odzyskanie zaufania klientów oraz zbudowanie stabilnych podstaw dalszego rozwoju. Mając na uwadze trudną sytuację finansową PKP CARGO S.A. wynikającą ze znacznego spadku przewozów kolejowych, powodującego obniżenie wpływów i utrzymującą się tendencją dalszego ich obniżenia w stosunku do roku ubiegłego, co jest równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych oraz ograniczeniem zadań Spółki – konieczne jest podejmowanie wszelkich możliwych działań w celu ograniczenia kosztów, zapewnienia stabilności finansowej Spółki oraz ochrony miejsc pracy.

– Przez pierwsze trzy miesiące naszej bytności w spółce analizowaliśmy sytuację oraz przestawialiśmy PKP CARGO na zdrowe tory. W tym czasie przygotowaliśmy także wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego, który złożyliśmy pod koniec czerwca do sądu – powiedział serwisowi eNewsroom.pl dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO w restrukturyzacji. – I pod koniec lipca Sąd Gospodarczy w Warszawie otworzył tak zwane postępowanie sanacyjne. Obecnie spółka PKP CARGO SA jest spółką w restrukturyzacji. Co oznacza, że jesteśmy spółką w sanacji? Dzięki sanacji spółka uzyskała tarczę ochronną przed wierzycielami – bo niestety nie spłacaliśmy dużej części zadłużenia. Mamy bardzo dużo zaległości wobec naszych kontrahentów. Ale dzięki temu, że jesteśmy w sanacji – mimo że oczywiście będziemy musieli spłacić w większym czy mniejszym stopniu te długi – to dzisiaj nasi wierzyciele nie mogą przeprowadzić z nas skutecznej egzekucji. To znaczy, na przykład nie mogą nam zająć lokomotyw, nie mogą nam zająć nieruchomości. Dzięki temu spółka w sanacji – mimo długów, które posiada – może spokojnie funkcjonować, zarabiać na bieżące zobowiązania, wykonywać usługi i odkładać środki, żeby spłacić historyczne długi. Jednocześnie sanacja daje nam możliwość prowadzenia głębokiej restrukturyzacji pracowniczej – gdyż niestety nasza spółka ma przerost zatrudnienia rzędu kilku tysięcy osób. Po prostu spółka nigdy nie została dostosowana pod względem liczby pracowników do pracy przewozowej. W związku z powyższym jesteśmy obecnie w procesie zwolnień grupowych. W najbliższych tygodniach będzie on trwał – ponad 4149 osób przestanie być pracownikami PKP CARGO jeszcze w tym roku. To są oczywiście działania restrukturyzacyjne. One dotyczą nie tylko obszaru pracowniczego, ale także wielu innych obszarów. Wycofaliśmy się z umów sponsorskich, bo po prostu nas na to nie stać. Dokonaliśmy reorganizacji zakupów usług prawnych, żeby ograniczyć koszty kancelarii zewnętrznych. Jesteśmy w trakcie przeglądu oraz już podejmujemy pierwsze decyzje dotyczące sprzedaży zbędnych nieruchomości. Jesteśmy w trakcie zmiany struktury organizacyjnej i z niektórych lokalizacji w najbliższych tygodniach, miesiącach będziemy się wycofywali. Zrezygnowaliśmy z bardzo dużego biurowca w Katowicach. Jest wiele inicjatyw po stronie ograniczenia kosztów, a jednocześnie podejmujemy działania, żeby pozyskać nowe kontrakty na tym bardzo trudnym, konkurencyjnym rynku. Udało nam się z takich dużych kontraktów pozyskać już pracę przewozową na 9 milionów ton przewozu węgla z Bogdanki do Kozienic. Udało nam się pozyskać także duży kontrakt z hutniczą spółką Arcelor Mittal – także na miliony ton pracy przewozowej. I to są bardzo ważne kontrakty – bo one też pokazują, że można je zawierać także w sanacji – wskazuje dr Marcin Wojewódka.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Pharmena podsumowuje 2024 r. – spadek przychodów po sprzedaży segmentu dermokosmetyków i 90% wzrost przychodów z suplementów diety

Pharmena SA, biotechnologiczna spółka notowana na głównym parkiecie GPW,...

Grupa yarrl zwiększyła przychody o 32% – spółka z najlepszym rokiem w historii

Polska spółka yarrl, notowana na głównym parkiecie Giełdy Papierów...

Zmiany w Zarządach Grupy Dekpol

Dotychczasowy prezes Dekpol Budownictwo, Michał Skowron, z dniem 1.04.2025...

Grupa Recykl podpisała umowę nt. przejęcia litewskiej spółki APG. Wartość transakcji wyniesie ok. 3,6 mln EUR

Zarząd Grupy Recykl, notowanego na NewConnect lidera rynku zagospodarowywania...

Nowa inwestycja Grupy Otmuchów. Ruszyła produkcja pianek pod marką Bebeto

Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów, jeden z największych producentów słodyczy...

Podobne tematy

PKP zakończyło przebudowę historycznego dworca w Wejherowie

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły trwającą niespełna półtora roku...

Aktywa w PPK przekroczyły 33 mld zł. Partycypacja nadal rozczarowuje

Na koniec lutego 2025 środki zgromadzone w PPK to...

Przebudowa dworca Palędzie zakończona

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja...

PKP zakończyły przebudowę dworca w Kołodziejewie

Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu...

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie