Niemal dwa lata pandemii znacząco wpłynęły na każdy aspekt rzeczywistości. Nie ominęły również rynku nieruchomości. W tym czasie wzrosło zainteresowanie Polaków nowym „M”, ale też zmieniły się potrzeby klientów i ich sposób działania. Większy dostęp do aktualnych informacji czy zaawansowanych narzędzi ułatwia zdalną weryfikację ofert. Dla agentów nieruchomości oznacza to jedno – konieczność profesjonalizacji i elastycznego podejścia do pracy.
Na skróty:
Zmiany, zmiany, zmiany
Pandemia nie wyhamowała dynamiki na rynku nieruchomości w Polsce, wręcz przeciwnie – wzmocniła potrzebę zmiany mieszkania. Potwierdzają to wyniki badania Otodom i SWPS Innowacje „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”. Aż co trzeci badany zmienił mieszkanie w czasie pandemii, aktywnie szuka nowego lub zamierza je zmienić. Inny styl życia czy zwiększenie ilości czasu spędzanego w czterech ścianach zainspirowała wielu do takiej decyzji. Niemal 29% Polaków wskazuje, że motywacją do przeprowadzki jest potrzeba większej przestrzeni mieszkalnej. Nie bez znaczenia jest też jej funkcjonalność.
Bierzemy sprawy w swoje ręce
Trend potwierdza liczba wyszukiwań ofert mieszkań na portalu Otodom, których tylko w I kwartale 2021 r. było aż o 66% więcej niż w tym samym okresie w 2020 r.[1] Ten wynik pokazuje, że Polacy poszukujący miejsca, które lepiej odpowie na ich zmieniające się potrzeby, chętnie biorą sprawy w swoje ręce i samodzielnie poszukują wymarzonego mieszkania.
Dostęp do zaawansowanych przeglądarek z możliwością szczegółowego filtrowania, oferty z opcją wirtualnego spaceru 3D czy możliwość poznania sąsiedztwa nieruchomości poprzez Google Street View, to tylko kilka z rozwiązań, które sprawiają, że znacznie łatwiej jest przeanalizować oferty. Z drugiej strony współpraca z agentami nieruchomości, którzy mogą wesprzeć poszukujących nowego „M” w tym obszarze, jest w okolicznościach pandemii większym wyzwaniem. Potwierdza to aż 67% agentów, którzy wskazali, że brak możliwości bezpośrednich spotkań, prezentacji lokali czy zastąpienia wielu działań zdalną formą pracy negatywnie wpłynęła na ich codzienną pracę[2].
Dobre praktyki, które nie stracą na znaczeniu
Nowa sytuacja wymaga od branży nieruchomości przede wszystkim elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się okoliczności i zapotrzebowanie ze strony klientów. Potwierdzają to również sami zainteresowani. Otwartość i umiejętność dostosowania się do dynamicznego środowiska są jednymi z najczęściej wymienianych cech przez przedstawicieli agencji, które w 2020 r otrzymały tytuł Lidera Nieruchomości Otodom. Wskazują oni także, że samo doświadczenie w tym zawodzie nie wystarczy, szczególnie w dobie szybko rozwijających się technologii, które na każdym kroku wspierają samodzielność kupujących i sprzedających nieruchomości.
– Co roku przy wsparciu agencji badawczej IQS analizujemy działania biur pośrednictwa nieruchomości z całej Polski. W konkursie Lider Nieruchomości Otodom chodzi nam nie tylko o to, żeby nagradzać tych, którzy robią to po prostu najlepiej, ale także, aby promować dobre praktyki w branży i dzięki nim kształtować jej pozytywny wizerunek – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom. – Dlatego w tym roku wspólnie z laureatami, po raz pierwszy zainicjujemy stworzenie Katalogu Dobrych Praktyk. Wierzymy, że będzie on dużą wartością merytoryczną dla całej branży nieruchomości.
1 grudnia ruszyły zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu Lider Nieruchomości Otodom 2021. Będą one analizowane w ramach trzyetapowego procesu, który uwzględnia analizę jakościową oraz badanie Mystery Shopper. W efekcie powstanie ranking biur, które reprezentują najwyższą jakość świadczonych usług. Laureaci zostaną wyłonieni podczas gali finałowej w marcu 2022 r. i zaproszeni do współtworzenia Katalogu Dobrych Praktyk, który może mieć realny wpływ na kierunki, w jakich rozwijać się będzie branża.
– Podnoszenie kompetencji oraz wspieranie profesjonalizacji branży nieruchomości jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Zależy nam na tym, aby klienci wiedzieli jakie korzyści niesie ze sobą współpraca z agentami i jaką wartość w procesie kupna, sprzedaży lub wynajmu mogą oni dostarczyć. Każda agent pracujący w tym zawodzie musi mieć świadomość, że jego codzienna praca i praktyki, jakie w niej stosuje, wpływają na to, jak Polacy postrzegają całą branżę – dodaje Anna Michałkiewicz, Otodom. Z najnowszego badania opinii Polaków wynika, że percepcja agentów nieruchomości w ostatnich latach znacznie się poprawiła. W tym roku co druga osoba wyraża pozytywną opinię na ich temat, podczas gdy w 2017 r. było to jedynie 24% badanych.
[1] Kwartalnik mieszkaniowy, Raport o sytuacji na rynku mieszkań w III kwartale 2021 roku
[2] Pandemia COVID-19 a rynek nieruchomości w Polsce, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu