NIERUCHOMOŚCIPolacy nie przestają myśleć o zmianie mieszkania – co to oznacza dla...

Polacy nie przestają myśleć o zmianie mieszkania – co to oznacza dla branży nieruchomości?

Polacy nie przestają myśleć o zmianie mieszkania – co to oznacza dla branży nieruchomości?

Niemal dwa lata pandemii znacząco wpłynęły na każdy aspekt rzeczywistości. Nie ominęły również rynku nieruchomości. W tym czasie wzrosło zainteresowanie Polaków nowym „M”, ale też zmieniły się potrzeby klientów i ich sposób działania. Większy dostęp do aktualnych informacji czy zaawansowanych narzędzi ułatwia zdalną weryfikację ofert. Dla agentów nieruchomości oznacza to jedno – konieczność profesjonalizacji i elastycznego podejścia do pracy.

Zmiany, zmiany, zmiany

Pandemia nie wyhamowała dynamiki na rynku nieruchomości w Polsce, wręcz przeciwnie – wzmocniła potrzebę zmiany mieszkania. Potwierdzają to wyniki badania Otodom i SWPS Innowacje „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”. Aż co trzeci badany zmienił mieszkanie w czasie pandemii, aktywnie szuka nowego lub zamierza je zmienić. Inny styl życia czy zwiększenie ilości czasu spędzanego w czterech ścianach zainspirowała wielu do takiej decyzji. Niemal 29% Polaków wskazuje, że motywacją do przeprowadzki jest potrzeba większej przestrzeni mieszkalnej. Nie bez znaczenia jest też jej funkcjonalność.

Bierzemy sprawy w swoje ręce

Trend potwierdza liczba wyszukiwań ofert mieszkań na portalu Otodom, których tylko w I kwartale 2021 r. było aż o 66% więcej niż w tym samym okresie w 2020 r.[1] Ten wynik pokazuje, że Polacy poszukujący miejsca, które lepiej odpowie na ich zmieniające się potrzeby, chętnie biorą sprawy w swoje ręce i samodzielnie poszukują wymarzonego mieszkania.

Dostęp do zaawansowanych przeglądarek z możliwością szczegółowego filtrowania, oferty z opcją wirtualnego spaceru 3D czy możliwość poznania sąsiedztwa nieruchomości poprzez Google Street View, to tylko kilka z rozwiązań, które sprawiają, że znacznie łatwiej jest przeanalizować oferty. Z drugiej strony współpraca z agentami nieruchomości, którzy mogą wesprzeć poszukujących nowego „M” w tym obszarze, jest w okolicznościach pandemii większym wyzwaniem. Potwierdza to aż 67% agentów, którzy wskazali, że brak możliwości bezpośrednich spotkań, prezentacji lokali czy zastąpienia wielu działań zdalną formą pracy negatywnie wpłynęła na ich codzienną pracę[2].

Dobre praktyki, które nie stracą na znaczeniu

Nowa sytuacja wymaga od branży nieruchomości przede wszystkim elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się okoliczności i zapotrzebowanie ze strony klientów. Potwierdzają to również sami zainteresowani. Otwartość i umiejętność dostosowania się do dynamicznego środowiska są jednymi z najczęściej wymienianych cech przez przedstawicieli agencji, które w 2020 r otrzymały tytuł Lidera Nieruchomości Otodom. Wskazują oni także, że samo doświadczenie w tym zawodzie nie wystarczy, szczególnie w dobie szybko rozwijających się technologii, które na każdym kroku wspierają samodzielność kupujących i sprzedających nieruchomości.

Co roku przy wsparciu agencji badawczej IQS analizujemy działania biur pośrednictwa nieruchomości z całej Polski. W konkursie Lider Nieruchomości Otodom chodzi nam nie tylko o to, żeby nagradzać tych, którzy robią to po prostu najlepiej, ale także, aby promować dobre praktyki w branży i dzięki nim kształtować jej pozytywny wizerunek – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom. – Dlatego w tym roku wspólnie z laureatami, po raz pierwszy zainicjujemy stworzenie Katalogu Dobrych Praktyk. Wierzymy, że będzie on dużą wartością merytoryczną dla całej branży nieruchomości.

1 grudnia ruszyły zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu Lider Nieruchomości Otodom 2021. Będą one analizowane w ramach trzyetapowego procesu, który uwzględnia analizę jakościową oraz badanie Mystery Shopper. W efekcie powstanie ranking biur, które reprezentują najwyższą jakość świadczonych usług. Laureaci zostaną wyłonieni podczas gali finałowej w marcu 2022 r. i zaproszeni do współtworzenia Katalogu Dobrych Praktyk, który może mieć realny wpływ na kierunki, w jakich rozwijać się będzie branża.

Podnoszenie kompetencji oraz wspieranie profesjonalizacji branży nieruchomości jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Zależy nam na tym, aby klienci wiedzieli jakie korzyści niesie ze sobą współpraca z agentami i jaką wartość w procesie kupna, sprzedaży lub wynajmu mogą oni dostarczyć. Każda agent pracujący w tym zawodzie musi mieć świadomość, że jego codzienna praca i praktyki, jakie w niej stosuje, wpływają na to, jak Polacy postrzegają całą branżę – dodaje Anna Michałkiewicz, Otodom. Z najnowszego badania opinii Polaków wynika, że percepcja agentów nieruchomości w ostatnich latach znacznie się poprawiła. W tym roku co druga osoba wyraża pozytywną opinię na ich temat, podczas gdy w 2017 r. było to jedynie 24% badanych.

[1] Kwartalnik mieszkaniowy, Raport o sytuacji na rynku mieszkań w III kwartale 2021 roku

[2] Pandemia COVID-19 a rynek nieruchomości w Polsce, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...