poniedziałek, 13 stycznia, 2025

Polskie firmy stają przed wyzwaniem AI Act – co muszą wiedzieć?

W następstwie nowych regulacji zarządzanie danymi jest trudniejsze, jednak korzystanie z prywatnej sztucznej inteligencji pomoże firmom odnaleźć się w nowym otoczeniu prawnym.

Z najnowszego raportu AI Chamber wynika, że 90% firm w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe[1]. Obecnie zarówno dostawcy modeli AI, jak i ich kontrahenci zastanawiają się, jak wykorzystać nowe możliwości technologiczne, zachowując jednocześnie zgodność z przepisami. Equinix, globalna firma zajmująca się infrastrukturą cyfrową, zwraca uwagę, że w chwili obecnej żadna organizacja nie jest w pełni gotowa do przestrzegania ustawy o sztucznej inteligencji, a liderzy mają wiele do zrobienia, aby dostosować firmy do nowej rzeczywistości.

Ustawodawcy wprowadzili nowe wymogi w zakresie zarządzania danymi, zgodnie z którymi zbiory wykorzystywane do trenowania algorytmów powinny być przede wszystkim reprezentatywne, wolne od błędów i kompletne[2]. Firmy będą zatem zobowiązane do dokładniejszej analizy danych wykorzystywanych do trenowania modeli.

Aby modele AI mogły skutecznie działać muszą być trenowane na obszernych zbiorach danych. Algorytmy są więc tylko tak dobre, jak dane, na których są szkolone. Celem nowych przepisów jest skłonienie organizacji do dokładniejszej weryfikacji pochodzenia wszelkich nowych danych. Jednak w czasach, kiedy firmy muszą stale rozszerzać zbiory, aby trenować najlepsze możliwe modele sztucznej inteligencji, przepisy w obecnym kształcie mogą to utrudniać. Możliwe będzie korzystanie z baz danych lub modeli AI, które są w pełni zgodne z nowymi dyrektywami. Z jednej strony zmniejszy to możliwości nieograniczonego eksperymentowania oraz trenowania AI, a z drugiej zabezpieczy przed danymi o nieakceptowalnych lub niespełniających wymogów parametrach – mówi Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.

Dla firm kluczowe jest, aby leżące u podstaw ich działalności modele sztucznej inteligencji działały płynnie zawsze, gdy są potrzebne. Prawodawcy dostrzegli tę potrzebę, stwierdzając, że systemy AI wysokiego ryzyka będą działać bez zakłóceń, jeśli zostaną dla nich opracowane plany awaryjne i systemy tworzenia kopii zapasowych[3].

Firmy mogą postępować zgodnie z tymi wytycznymi, tworząc kopie zapasowe danych zarówno lokalnie na własnych serwerach, jak i w chmurze. Geograficzna dywersyfikacja dostępu do centrów danych odegra tu ważną rolę, a na znaczeniu jeszcze bardziej zyska współpraca z niezawodnymi dostawcami infrastruktury cyfrowej, którzy oferują globalny zasięg centrów danych gotowych do obsługi sztucznej inteligencji oraz rozwinięty ekosystem dostawców usług w chmurze.

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji skłania firmy do zmiany sposobu myślenia o centrach danych. Przedsiębiorstwa potrzebują dobrze zoptymalizowanej infrastruktury technicznej, która będzie w stanie obsłużyć coraz więcej danych bez generowania znacznych opóźnień. Dostawcy będą się musieli wykazać elastycznością, aby jak najszybciej podłączać platformy sztucznej inteligencji do chmury, co pozwoli firmom uniknąć przestojów. Mamy sygnały z rynku sugerujące, że organizacje poszukują obecnie dostawców centrów danych, którzy wdrażają technologie maksymalizujące wydajność serwerów, takie jak chłodzenie cieczą czy dywersyfikacja źródeł energii – dodaje Sylwia Pyśkiewicz.

Dla firm, które chcą wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji, trend w kierunku większej złożoności regulacyjnej może być zniechęcający. Wiele organizacji postrzega chmurę publiczną jako naturalny sposób obsługiwania sztucznej inteligencji we własnym zakresie, ponieważ nie wymaga ona budowania firmowych serwerowni. Z kolei niektóre podmioty decydują się na działania hybrydowe, tj. przechowywanie wrażliwych danych w chmurze prywatnej, podczas gdy inne informacje znajdują się w chmurze publicznej.

Szeroka dostępność centrów danych na całym świecie pozwala organizacjom zachowanie elastyczności i dywersyfikowanie bezpieczeństwa wrażliwych informacji. W rezultacie firmy na każdym etapie wdrażania sztucznej inteligencji mogą korzystać z dokładnie takich rozwiązań, jakich potrzebują.

[1] AI nie tylko dla wielkich korporacji – sztuczną inteligencję stosuje 90% MŚP (dlahandlu.pl)

[2] Artykuł 10: Zarządzanie danymi i danymi, Akt UE w sprawie sztucznej inteligencji.

[3] Artykuł 15: Dokładność, solidność i cyberbezpieczeństwo, Akt prawny UE w sprawie sztucznej inteligencji.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

00:01:37

Administracja europejska wymaga odchudzenia

Struktura instytucjonalna Unii Europejskiej jest wyjątkowa, a jej system...

Rolników czeka dość trudny rok. Problemy będą się szybko piętrzyć

Eksperci analizują aktualną sytuację rolników i prognozują, że w...

Sankcje ograniczają globalną podaż ropy. Czy czeka nas rekordowy wzrost cen?

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjski przemysł...

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju: ruszył nabór wniosków w konkursie Ścieżka SMART z budżetem 1,3 mld zł

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozpoczęło nabór wniosków o...
00:09:47

Decyzje banków centralnych w centrum uwagi – co czeka euro i dolara w 2025 roku?

Początek roku był dobry dla euro, a zmienność na...

Podobne tematy

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać z AI w codziennej pracy

Aż 29 proc. polskich przedsiębiorczyń chciałoby rozszerzyć działalność o...

Trendy IT na 2025 rok: Sztuczna inteligencja, komputery kwantowe i chmura

Sztuczna inteligencja z impetem wkroczyła do świata biznesu. W...

Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów ds. logistyki

Rok 2024 przyniósł wzrost liczby ofert pracy w działach...

HR 2025: Jak ESG, AI i zmiany demograficzne zmieniają strategie biznesowe

Wymagające otoczenie biznesowe sprawia, że firmy na bieżąco dostosowują...

Sztuczna inteligencja i robotyzacja jako odpowiedź na depopulację i braki na rynku pracy

Rewolucja technologiczna w postaci sztucznej inteligencji, ale też robotyzacji,...

JRH ASI inwestuje w DistrictORG Inc., platformę edukacyjną opartą na AI i metaverse

JRH ASI, spółka inwestycyjna notowana na rynku głównym GPW...

SD Worx Poland finalizuje proces konsolidacji przejętych spółek

TribePerk i SD Worx SAP Solutions Poland działają już...

AI w służbie inżynierii: Jak zmienia projektowanie urządzeń elektronicznych

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia sposób, w jaki projektowane są...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie