sobota, 18 stycznia, 2025

Program „Mój elektryk” na finiszu: Leasing elektryków najpopularniejszą formą finansowania

  • Prawie 90 proc.  budżetu dopłat do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych zostało już przyznane w ramach programu „Mój elektryk”
  • Liczba dotacji udzielonych leasingobiorcom przekroczyła 18 tys., a ich wartość 592 mln zł
  • Zgodnie z zapowiedzią rządu, jesienią ruszy nowy program dopłat do aut elektrycznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO)
  • Związek Polskiego Leasingu liczy, że leasing i wynajem zostaną uwzględnione także w innym projekcie dotyczącym elektromobilności – „Mój rower elektryczny”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) niedawno informował o zwiększeniu budżetu dopłat w ścieżce leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych realizowanych w ramach programu „Mój elektryk”. Wzrósł o 60 mln zł, do kwoty 660 mln zł. Branża leasingowa od dawna postulowała o zwiększenie budżetu programu. Według NFOŚiGW, pozwoli to na dofinansowanie około 2 tys. zeroemisyjnych samochodów. Z danych Banku Ochrony Środowiska, który jest operatorem programu, wartość przyznanych dotacji wyniosła już ponad 592 mln zł na koniec I półrocza 2024 roku. To oznacza, że prawie 90 proc. budżetu dopłat do leasingu i wynajmu elektryków zostało już wykorzystane.

– 62 proc. łącznej dotacji jest wykorzystywane przez tzw. ścieżkę leasingową. Nie jest to zaskoczeniem, bo mikro, małe i średnie firmy chętnie sięgają po leasingu w finansowaniu swoich inwestycji. Dla skutecznego i szybkiego udzielania finansowania potrzebne byłoby jednak skrócenie czasu na procedowanie wniosku. Dziś zdarza się, że przyznanie dotacji do pojazdu elektrycznego zajmuje wiele miesięcy. Z tego powodu część klientów rezygnuje z chęci otrzymania takiego wsparcia – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Według danych BOŚ Banku, wartość wypłaconych dotacji do połowy 2024 roku wyniosła 350 mln zł, a ich liczba to 10,2 tys. Stanowi to prawie 60 proc. wartości przyznanych już dotacji (592 mln zł).

Z kolei łączna wartość wniosków dotyczących dopłat do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych złożonych przez przedsiębiorców sięgnęła 657 mln zł.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w I półroczu 2024 roku w Polsce zostało zarejestrowanych w sumie prawie 9 tys. osobowych aut elektrycznych (pierwsze rejestracje nowych pojazdów). Większość z nich to rejestracje nowych aut na firmy (7,6 tys.), a leasing oraz wynajem odpowiadały za 74 proc. nowych rejestracji właśnie na firmy.

Leasing i wynajem jest najpopularniejszym sposobem finansowania elektryków przez przedsiębiorców. Cieszy nas zatem zapowiedź rządu, że w ramach Krajowego Planu Odbudowy znajdą się dodatkowe pieniądze na dopłaty do ich zakupu – dodaje Monika Constant.

Zgodnie z KPO na nowy program dopłat do aut zeroemisyjnych ma być przeznaczone łącznie 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł. Ponadto z KPO możliwe będzie również dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych.

W rządowym projekcie programu „Mój rower elektryczny” w warunkach dofinansowania nie zostały uwzględnione leasing i wynajem. Związek Polskiego Leasingu liczy na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznej wersji tego programu. Za tym scenariuszem przemawiają doświadczenia z początkowej fazy wdrażania programu „Mój elektryk”. Początkowe wykluczenie leasingu i wynajmu jako formy finansowania zakupu pojazdów elektrycznych wpłynęło na utrudnienie absorbcji funduszy. Elastyczność leasingu i jego popularność mogą i tym razem pomóc w efektywniejszym wykorzystaniu dostępnej puli pieniędzy przeznaczonych na wspieranie rozwoju elektromobilności – podkreśla prezeska ZPL.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

99% firm w Europie stawia na chmurę, żeby rozwijać AI – raport Red Hat

Aż 99% firm w regionie EMEA zamierza inwestować w...

Czas na zmiany w prawie podatkowym. Eksperci oczekują od rządu konkretnych działań i stabilności

Od tego roku obowiązują nowe regulacje podatkowe, które dotykają...

Polska Press Grupa kończy drugi etap modernizacji serwisów regionalnych

15 stycznia zrealizowany został drugi etap transformacji stron głównych...

Długi w małych miastach Polski: Co dziesiąty mieszkaniec zadłużony

W miastach o wielkości 20-50 tys. mieszkańców żyje w...

Podobne tematy

Cyberzagrożenia i płynność finansowa: Największe wyzwania dla polskich przedsiębiorstw w nadchodzącym roku

Polskie firmy wykazują wyjątkową zdolność do adaptacji i innowacyjność....

Leasing samochodów w Polsce. Co przyniesie 2025 rok dla branży i klientów?

Wzrost finansowania w segmencie samochodów osobowych sprawia, że...

Fotowoltaika w 2024 r.: Rekordowe moce i spadająca liczba instalacji – co dalej?

Zmiana systemu rozliczeń fotowoltaiki spowodowała większe zainteresowanie instalacjami o...

ORLEN otwiera w Katowicach drugą ogólnodostępną stację wodorową

ORLEN uruchomił w Katowicach swoją drugą w kraju ogólnodostępną...

Czy warto kupić podnośnik koszowy? Praktyczne porady

Podnośniki koszowe to wszechstronne urządzenia wykorzystywane w wielu branżach....

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie