FINANSERok 2024 będzie lepszy dla konsumentów i przedsiębiorców

Rok 2024 będzie lepszy dla konsumentów i przedsiębiorców

Rok 2024 będzie lepszy dla konsumentów i przedsiębiorców

Schemat zakupowy Polaków z 2023 roku ograniczał się do produktów pierwszej potrzeby – czyli lekarstw, odzieży, obuwia i żywności. Obecnie ten schemat przesuwa się powoli w stronę samochodów czy sprzętu RTV. W 2024 roku Polakom powinno się żyć lepiej – bo wynagrodzenia będą rosnąć w tempie dwucyfrowym, czyli dwukrotnie szybciej niż prognozowana inflacja, która nie powinna przekroczyć średnio 6%. Warto przypomnieć, że ubiegłym roku inflacja wyniosła aż 11,4%. Dlatego wydaje się, że 2024 będzie lepszy dla polskiej rodziny, a dla polskiego przedsiębiorcy nawet dużo lepszy. Można mieć nadzieję na mniej zmian prawnych oraz na powrót do dialogu społecznego.

– Zakładając, że rok 2024 nie przyniesie nam wielkich wydarzeń, a przez to i szoków makroekonomicznych – to wszystko wskazuje na to, że dla przeciętnej polskiej rodziny, przeciętnego polskiego obywatela, obywatelki, ten rok będzie lepszy niż poprzedni – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan. – Przede wszystkim możemy spodziewać się tego, że wzrost cen wyhamuje. Oczywiście to nie oznacza, że ceny spadną. Ceny będą nadal wysokie, nadal będą rosły – po prostu nie tak szybko. Jednocześnie w 2024 mamy ponownie dwukrotny wzrost płacy minimalnej. Mamy inflację, a do tego płacę minimalną, która urośnie dwa razy. To gotowy przepis na presję płacową. Z jednej strony to pozytywne dla obywateli – jeśli wzrost wynagrodzenia przewyższa wzrost cen, to więcej nam zostaje w kieszeni i na więcej możemy sobie ostatecznie pozwolić. Dzięki temu zmieniają się tryby wydatkowania pieniędzy. Czyli przesuwamy się z produktów pierwszej potrzeby i zaczynamy myśleć o mniej niezbędnych zakupach. Ale z drugiej strony rząd musi kontrolować presję inflacyjną – analizuje Zielonka.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...