sobota, 5 kwietnia, 2025

Spadek gotowości polskich firm do wdrożenia AI – presja rośnie, zwroty z inwestycji nie spełniają oczekiwań

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Gotowość polskich firm do wdrożenia sztucznej inteligencji znacząco spadła. Choć aż 53% firm przeznacza od 10% do 30% swojego budżetu IT na sztuczną inteligencję, zwrot z tych inwestycji nadal nie spełnia ich oczekiwań. Dodatkowo, presja rośnie – 37% firm uważa, że mają maksymalnie rok na dopracowanie strategii AI, aby uniknąć potencjalnych negatywnych konsekwencji w najbliższej przyszłości.

Firma Cisco ogłosiła wyniki badania Cisco AI Readiness Index 2024. Raport ujawnia mało optymistyczne wnioski dla Polski. Odnotowano znaczący spadek w poziomie gotowości polskich firm na adopcję sztucznej inteligencji – do 2% w porównaniu z rokiem poprzednim, gdzie odsetek ten wynosił 6%.  Biorąc pod uwagę szybki rozwój rynku i znaczący wpływ AI na operacje biznesowe,  braki w przygotowaniu są szczególnie alarmujące.

Indeks oparty jest na podwójnie anonimowej ankiecie przeprowadzonej w 30 krajach wśród 8 tys. doświadczonych liderów biznesu z organizacji zatrudniających 500 lub więcej pracowników. Ankietowani menedżerowie są odpowiedzialni za integrację i wdrożenie AI w swoich organizacjach. Indeks gotowości na AI był mierzony w sześciu obszarach: strategii, infrastrukturze, danych, zarządzaniu, zasobach ludzkich i kulturze organizacyjnej.

Potrzebna jest natychmiastowa reakcja

Sztuczna inteligencja stała się fundamentem strategii biznesowych, a firmy odczuwają coraz większą presję w zakresie jej wdrażania. W Polsce niemal wszystkie (99%) organizacje odnotowały wzrost zaangażowania w działania związane z AI w ciągu ostatniego roku, głównie z inicjatywy CEO i zespołu kierowniczego. Ponadto, firmy przeznaczają znaczne zasoby na AI, a ponad 53% z nich wskazuje, że między 10% a 30% ich budżetu IT to wydatki związane ze sztuczną inteligencją.

Pomimo znacznych inwestycji w strategicznych obszarach AI, takich jak cyberbezpieczeństwo, infrastruktura IT oraz analiza i zarządzanie danymi, wiele firm zauważa, że zwroty z tych inwestycji nie spełniają ich oczekiwań.

Kluczowe wnioski z badania:

  • Spadek gotowości do przyjęcia AI we wszystkich obszarach, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury: Największy spadek dotyczy gotowości w obszarze infrastruktury, gdzie występują poważne luki w zakresie mocy obliczeniowej, wydajności sieci centrów danych oraz zabezpieczeń cybernetycznych. Zaledwie 9% organizacji posiada odpowiednie procesory GPU, które pozwalają sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom AI, a tylko 14% ma zdolności do ochrony danych w modelach AI poprzez szyfrowanie end-to-end, audyty bezpieczeństwa, ciągłe monitorowanie i błyskawiczną reakcję na zagrożenia.
  • Firmy inwestują w AI, jednak wyniki nie spełniają oczekiwań: W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się kluczowym obszarem inwestycji w trzech strategicznych obszarach – cyberbezpieczeństwie (40% firm wdrożyło AI na pełną lub zaawansowaną skalę), infrastrukturze IT (29%) oraz analizie danych (35%). Główne cele, które organizacje starają się osiągnąć, to poprawa efektywności systemów, procesów, operacji i rentowności, zdolność do innowacji oraz utrzymania konkurencyjności, a także zapewnienie lepszego doświadczenia dla klientów i partnerów.
  • Pomimo zwiększonych inwestycji, ponad 35% respondentów stwierdziło, że nie zauważyli żadnych korzyści lub że osiągnięte wyniki nie spełniły ich oczekiwań w zakresie wspomagania, wspierania lub automatyzowania obecnych procesów czy operacji.
  • Nieustanna presja by odnieść sukces: Wzrastają wewnętrzne oczekiwania w organizacjach na wdrożenia technologii AI. Prawie połowa (45%) firm zgłasza, że presję wywiera CEO i kadra kierownicza, a następnie rada nadzorcza (40%). W miarę upływu czasu firmy w regionie zwiększają wysiłki i inwestycje, aby przezwyciężyć bariery i przyjąć transformację napędzaną przez AI. Warto zauważyć, że 18% organizacji planuje przeznaczyć więcej niż połowę swojego budżetu IT na inwestycje w AI w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2% firm, które obecnie przeznaczają podobny procent swojego budżetu IT na AI.

Firmy są świadomego tego, że muszą się lepiej przygotować na wdrożenie sztucznej inteligencji. W całej Polsce 51% firm uznało poprawę skalowalności, elastyczności i łatwości zarządzania swoją infrastrukturą IT za priorytet, co wskazuje na świadomość istniejących braków i chęć działania, aby je nadrobić.

Rozwijanie kompetencji niezbędnych w erze AI

Pomimo specyficznych wyzwań w każdym z obszarów, wspólnym problemem pozostaje brak wykwalifikowanych pracowników. Firmy wskazały to jako największe wyzwanie w obszarach infrastruktury, danych i zarządzania, co podkreśla kluczową potrzebę zatrudnienia profesjonalistów do realizacji inicjatyw związanych z AI.

„Wkrótce będą tylko dwa rodzaje firm: te, które oprą swoją działalność na sztucznej inteligencji i te, które przestaną być istotne. Sztuczna inteligencja zmusza nas do ponownego rozważenia zapotrzebowania na moc obliczeniową, efektywnej łączności wewnątrz i pomiędzy centrami danych, zarządzania danymi, bezpieczeństwa i innych kluczowych kwestii technologicznych” – powiedział Jeetu Patel, Chief Product Officer w Cisco. „Bez względu na to, na jakim etapie swojej drogi AI znajdują się organizacje, muszą przygotować istniejące centra danych i strategie chmurowe na zmieniające się wymagania oraz opracować plan wdrożenia AI z zachowaniem elastyczności i odporności, w miarę jak ich strategie będą ewoluować”.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Trump znów uderza w Europę – jak Polska może wygrać na nowej wojnie handlowej?

W środę, 2 kwietnia, prezydent Donald Trump nałożył na...

Grupa Dom Development z kolejnym mocnym kwartałem: sprzedaż mieszkań wciąż powyżej 1000 lokali

Grupa Dom Development utrzymuje wysokie tempo sprzedaży mieszkań, notując...

Przyszłość DevOps to automatyzacja wspierana przez sztuczną inteligencję

DevOps to dzisiaj standard branży – badania pokazują, że...

Transformacja to nie tylko procesy i technologie – to przede wszystkim ludzie

Zmiana jest nieuniknionym elementem rozwoju, a umiejętne zarządzanie nią,...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Podobne tematy

Cyberatak na PO. Mail od lokalnego działacza jako narzędzie ataku

Jeśli potwierdzą się nieoficjalne informacje Radia Zet, że do...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

PDF-y ulubioną bronią cyberprzestępców

Pliki PDF stały się najpopularniejszym sposobem na przekazywanie i...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Sektor finansowy UE na celowniku hakerów – raport ENISA

Banki są najbardziej narażonymi na cyberataki organizacjami finansowymi w...

Przestępcy podszywają się pod Decathlon i kradną dane

W ostatnim czasie obserwujemy wzrost liczby oszustw internetowych, które...

Automatyzacja w IT: jak AI zmienia programowanie i cyberbezpieczeństwo?

Trzy lata temu sztuczna inteligencja podbiła świat, wyznaczając główne...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie