Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 11 kwietnia, 2025

Trendy IT na 2025 rok: hiperpersonalizacja, AI-as-a-Service, rosnąca popularność platform low-code

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W obliczu nadchodzącego nowego roku przedsiębiorstwa chcą przewidzieć, które z rozwiązań technicznych zyskają szczególną wartość w nadchodzących miesiącach. Zdaniem ekspertów z firmy Progress, w centrum zainteresowania biznesu pozostanie sztuczna inteligencja, która będzie wywierać coraz większy wpływ m.in. na standardy obsługi klienta oraz przetwarzanie danych na brzegu sieci.  Eksperci przewidują także wzrost popularności platform low-code i no-code, które ułatwiają projektowanie oraz modyfikowanie aplikacji biznesowych.

Rok 2025 będzie czasem dynamicznych zmian technicznych. Firmy, które chcą uzyskać przewagę nad konkurencją, muszą trzymać rękę na pulsie. Wprowadzenie innowacji może bowiem znacznie poprawić ogólne doświadczenia konsumentów oraz – tym samym – wpłynąć na wybór ich usługodawców.

Standardowa personalizacja już nie wystarcza

Personalizacja komunikacji to zjawisko, które na stałe zagościło w relacjach między konsumentami a firmami. Polega ono na przesyłaniu klientom – za pośrednictwem reklam na stronach internetowych, SMS-ów bądź wiadomości e-mail – rekomendacji usług lub produktów, które mogą ich zainteresować. Założenie, że dana oferta będzie atrakcyjna dla konkretnej osoby, jest możliwe dzięki analizie gromadzonych przez firmy danych o konsumentach, ich preferencjach i zachowaniach. Zakres tych informacji w przypadku klasycznej personalizacji jest jednak bardzo wąski. Zazwyczaj obejmuje on bowiem imię, nazwisko, płeć, wiek oraz przynależność do konkretnej grupy (np. osoby o wyższym wykształceniu lub pracujące w konkretnym zawodzie). Informacje te nie pozwalają na pełne rozpoznanie potrzeb i nawyków klienta, a z powodu swojego ogólnego charakteru często bywają niepoprawne. Sztuczna inteligencja oferuje firmom znaczne ulepszenie tego procesu – hiperpersonalizację.

AI przetwarza dane pochodzące z wielu różnych źródeł w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje informacje o działaniach podejmowanych przez użytkownika na stronie internetowej sklepu, historii jego zakupów oraz aktywności w mediach społecznościowych. Na ich podstawie tworzy zindywidualizowane treści i rekomendacje dla danego konsumenta. Takie podejście do personalizacji, czyli hiperpersonalizacja, zwiększa lojalność klienta. Nie tylko znacznie ułatwia mu odnalezienie najatrakcyjniejszych dla niego ofert, ale także redukuje liczbę tych zupełnie nieadekwatnych – wyjaśnia Philip Miller, AI Strategist w firmie Progress, która jest dostawcą rozwiązań do tworzenia aplikacji biznesowych, wdrażania ich i zarządzania nimi.

Rewolucję w personalizacji może wywołać także połączenie AI oraz mechanizmów przetwarzania na brzegu sieci. Ta kombinacja sprawia, że dane nie będą wysyłane do chmury lub odległego centrum danych w celu ich przetworzenia. Proces ten będzie odbywał się bliżej samego użytkownika. Dzięki temu algorytmy sztucznej inteligencji zyskają możliwość dostosowywania treści, interfejsów i nie tylko do indywidualnych preferencji oraz zachowań właściciela danego urządzenia, a wszystko to odbędzie się niemal w natychmiastowym tempie. W praktyce oznacza to, że znajdujące się np. w telefonach i laptopach algorytmy AI, będą w stanie samoczynnie uruchomić się i dokonywać stosownych obliczeń lokalnie. Nie będzie konieczności przesyłania ich przez sieć.

IT w rękach biznesu?

Według danych Grand View Research, globalny rynek bazujących na AI platform no-code jest na dobrej drodze do osiągnięcia 24,4 miliarda dolarów przychodów do 2030 roku. Coraz większy popyt na swoje usługi obserwują także dostawcy platform low-code. Rynek ten, według przewidywań Market.us, do 2033 roku ma osiągnąć wartość około 274 miliarda dolarów w ujęciu globalnym. W 2023 wyceniano go na 25,1 miliarda dolarów.

Rozwiązania te cieszą się dużą popularnością, ponieważ umożliwiają aktywny udział osób spoza firmowego działu IT w budowaniu aplikacji biznesowych. Wynika to z faktu, że ograniczają do minimum konieczność kodowania w procesie tworzenia aplikacji. Zamiast tego ich użytkownicy posługują się techniką drag and drop (przeciągnij i upuść), która pozwala na budowanie aplikacji poprzez wizualne umieszczanie konkretnych komponentów w projekcie. Te same funkcje sprawiają, że rozwiązania bez- oraz nisko-kodowe są przydatne także z perspektywy specjalistów IT. Ci nie muszą już tworzyć kodu dla najbardziej podstawowych funkcji i mogą skoncentrować się na bardziej wymagających zadaniach.

Platformy low-code i no-code dopuszczają do procesu budowania aplikacji osoby, które niekoniecznie muszą posiadać dużą wiedzę z zakresu programowania. Są za to ekspertami w innych dziedzinach, a w związku z tym ich perspektywa jest cenna podczas tworzenia oprogramowania przeznaczonego np. dla ich konkretnych, firmowych działów – zaznacza Genady Sergeev, VP of Engineering w firmie Progress.

AI-as-a-Service (AIaaS)

Eksperci przewidują, że na popularności będą zyskiwać także platformy AI-as-a-Service (AIaaS). Rozwiązania te umożliwiają przedsiębiorstwom z różnych branż dostęp do zaawansowanych mechanizmów sztucznej inteligencji bez ponoszenia znaczących początkowych kosztów. Konieczność wysokich inwestycji jest jednym z głównych powodów, dla których mniejsze firmy nie decydują się na implementację rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Platformy AIaaS redukują tę barierę, a dodatkowo są w pełni skalowalne. Dzięki temu firmy mogą dostosowywać sposób wykorzystania sztucznej inteligencji do swojego realnego zapotrzebowania.

AI-as-a-Service może stać się kluczowym elementem funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Platformy te pomagają firmom w zachowaniu konkurencyjności, wyposażając je w narzędzia i funkcje bazujące na sztucznej inteligencji. AIaaS zwalnia przedsiębiorstwa zainteresowane wdrożeniem AI z obowiązku posiadania rozległej infrastruktury oraz wiedzy technicznej. Stąd wynika atrakcyjność tego rozwiązania – wyjasnia Svetlin Nikolaev, Senior Director, UX & Emerging Products w firmie Progress

Sztuczna inteligencja pozostanie jednym z głównym obszarów zainteresowania firm w 2025 roku, podobnie jak było to w minionych latach. Należy jednak spodziewać się, że nadchodzące miesiące przyniosą szybki rozwój nowych modeli AI oraz sposobów ich wykorzystywania. Nowe możliwości będą odkrywać zarówno przedsiębiorstwa, jak i instytucje akademickie. Firmy, które do tej pory unikały inwestycji w sztuczną inteligencję, wciąż mają możliwość dogonienia innowacyjnej konkurencji. Muszą jednak zrobić to szybko. W przeciwnym razie ich techniczne zaległości staną się bardzo kosztowne do nadrobienia. Przedsiębiorstwa te ryzykują więc koniecznością ponoszenia w przyszłości wysokich wydatków spowodowanych m.in. potrzebą przyspieszonej implementacji AI oraz modernizacji istniejących systemów, albo wręcz wyparciem przez konkurencyjne biznesy.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

Cyfrowy fundament polskiego atomu – brakujące ogniwo transformacji energetycznej

Na przełom marca i kwietnia zapowiadana była aktualizacja Programu...

Podobne tematy

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Automatyzacja w IT: jak AI zmienia programowanie i cyberbezpieczeństwo?

Trzy lata temu sztuczna inteligencja podbiła świat, wyznaczając główne...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version