FIRMYW 2022 r. Mennica Skarbowa sprzedała prawie 5 ton złota. Przychody wzrosły...

W 2022 r. Mennica Skarbowa sprzedała prawie 5 ton złota. Przychody wzrosły o ponad 10%

W 2022 r. Mennica Skarbowa sprzedała prawie 5 ton złota. Przychody wzrosły o ponad 10%

Mennica Skarbowa, spółka notowana na giełdzie New Connect, największy w Polsce dealer złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych, zamknęła cały 2022 rok z największym w historii poziomem sprzedaży. Spółka wygenerowała przychody w wysokości 1,22 mld złotych w porównaniu do 1,07 mld złotych w roku 2021, co oznacza wzrost o ponad 10%. Zysk netto osiągnął poziom 21, 5 mln zł w porównaniu do 21,7 mln zł w 2021 roku. Warto natomiast zauważyć, że spółka zwiększyła zysk operacyjny z poziomu 29,78,7 mln z 2021 r. do 32,85 mln w roku ubiegłym. W opinii Zarządu spółki popyt na złoto nadal w Polsce będzie utrzymywać się na wysokim poziomie, a cena surowca w efekcie niepewności politycznej w Europie, zawirowań na światowym rynku bankowym a także w wyniku nadal wysokiej inflacji będzie rosnąć. Dlatego Mennica Skarbowa planuje dynamiczny rozwój między innymi w wyniku poszerzenia stacjonarnej sieci sprzedaży, a także nowych inwestycji związanych z e-commerce oraz promocją własnej marki.

W całym 2022 roku Mennica Skarbowa sprzedała prawie 5 ton złota w porównaniu do 4,53 tony złota w roku 2021. W ubiegłym roku Polacy kupowali najchętniej złoto o małej gramaturze, które łatwo sprzedać na całym świecie lub wymienić na inne towary codziennego użytku. W 2022 r. klienci intensywnie kupowali sztabki złota o wadze 1g i 100g, a także uncjowe monety bulionowe. Szczególnym powodzeniem wśród kupujących cieszyła się najpopularniejsza złota moneta na świecie czyli kanadyjski Liść Klonowy oraz australijski Kangur. Mennica Skarbowa zanotowała 20% wzrost sprzedaży tych produktów w porównaniu do 2021 roku. Spółka zaobserwowała także zwiększający się poziom sprzedaży przez kanały online

Po raz kolejny zanotowaliśmy rekord sprzedaży w ujęciu rocznym i utrzymaliśmy pozycję lidera rynku. Polacy coraz chętniej kupują produkty ze złota inwestycyjnego traktując to jako bezpieczną formę oszczędzania na długie lata. W ubiegłym roku Polska pobiła kolejny rekord sprzedaży złota. Szacujemy, że klienci kupili w sumie około 19 ton produktów z tego kruszcu, co lokuje nasz kraj w Top 5 w Europie jeśli chodzi o wolumen sprzedaży. Popyt na złoto w perspektywie średnioterminowej na pewno będzie rósł. Wojna na Ukrainie, wszechobecna inflacja na całym świecie oraz ostatnie zawirowania na światowym rynku bankowym będą ten trend wzmacniać. Z tego też powodu ta branża staje się coraz bardziej konkurencyjna i coraz więcej firm stara się znaleźć miejsce w tym segmencie gospodarki, między innymi znane firmy jubilerskie a także wydobywcze. Dlatego Mennica Skarbowa będzie się intensywnie rozwijać w tym roku. Przed nami poszerzenie stacjonarnej sieci sprzedaży, a także inwestycje w e-commerce oraz promocję własnej marki. To pozwoli firmie odpowiedzieć na coraz wyższy popyt na złoto wśród Polaków. Jestem bowiem przekonany, że także w tym roku Polska pobije rekord sprzedaży produktów z tego kruszcu i pierwszy raz w historii pokonamy barierę 20 ton.komentuje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej

Wzrost przychodów w skali rocznej zanotowany przez Mennicę Skarbową był efektem kilku czynników. Pierwszym z nich była sytuacja na świecie. Wybuch wojny na Ukrainie na początku 2022 roku przyniósł kolejną, po pandemii COVID 19, falę wzrostu zainteresowania złotem, historycznie uważanym za najskuteczniejsze zabezpieczenie wartości majątku w czasach wojny. Nie bez znaczenia była również rosnąca inflacja, która zawsze zwiększa zainteresowanie inwestorów w lokowaniem kapitału w stabilną i bardzo mobilną inwestycję, jaką są metale szlachetne oraz obawy związane z recesją. Z drugiej strony zaostrzenie polityki pieniężnej, radykalne podwyżki stóp procentowych przez banki centralne, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej lokat bankowych i obligacji skarbowych oraz gwałtownie umacniający się dolar powodowały odpływ części inwestorów, co spowalniało wzrost popytu. Istotnym czynnikiem pozwalającym na wykorzystanie relatywnie korzystnej sytuacji na rynku była rozrastająca się sieć sprzedaży Spółki. W marcu 2022 roku w Bydgoszczy otwarto kolejny stacjonarny punkt sprzedaży, szesnasty w Polsce i jednocześnie pierwszy w województwie kujawsko pomorskim . Drugim, powiązanym z powyższym i istotnym czynnikiem, który wpłynął na wysokie wyniki sprzedaży, była szeroka oferta produktów dostępnych „od ręki” bezpośrednio w szesnastu oddziałach, co stanowiło istotną przewagę konkurencyjną

W samym 4 kwartale 2022 r. przychody ze sprzedaży Spółki wyniosły 343,9 mln zł, natomiast w porównywalnym okresie 2021 r. wyniosły 457,2 mln zł. Marża brutto na sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 9,5 mln zł w 4 kwartale 2022 r. i spadła w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. o 10,4 mln r/r., natomiast marża procentowana wynosiła odpowiednio 2,8% i 4,4%. Niższa marża brutto na sprzedaży towarów i materiałów była wypadkową wyższych cen zakupu towarów oraz agresywnej polityki cenowej konkurencji, co wpłynęło na niższe ceny sprzedaży. Ponadto, w celu utrzymania pozycji lidera na rynku sprzedaży złota inwestycyjnego, Spółka poniosła w 4 kwartale 2022 r. wyższe koszty marketingowe i promocyjne oraz działania mające na celu uatrakcyjnienie kanałów sprzedaży, m.in. dokonano rewitalizacji punktu sprzedaży w Warszawie przy Jasnej 1 oraz poniesiono koszty związane z otwarciem nowego oddziału w Bydgoszczy. Warto zaznaczyć, że koszty marketingowe związane były również z promocją kanału online, który to wciąż jest rozwijany przez Spółkę. Powyższe przełożyło się na osiągnięcie straty brutto w samym 4 kwartale 2022 r. w kwocie -80 tys. zł. Niemniej jednak w ocenie Zarządu Spółki powyższe inwestycje przyniosą firmie wymierne  korzyści ekonomiczne i pozwolą Mennicy Skarbowej wzmocnić swoją pozycję lidera rynku.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

polski ład

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców: co dalej?

0
Przedsiębiorcy oczekują konkretów w sprawie opłacania tzw. składki zdrowotnej (po wielu latach polemik, obecnie coraz więcej jest stanowisk, że jest to po prostu podatek, a nie składka). Negatywne skutki „Polskiego Ładu” odczuwa wielu przedsiębiorców...