BEZPIECZEŃSTWO8 kluczowych trendów, które będą kształtować rynek IT w najbliższym czasie

8 kluczowych trendów, które będą kształtować rynek IT w najbliższym czasie

Błyskawiczny rozwój AI, strategie implementacji nowych technologii, coraz to nowe data center czy niedobór pracowników o określonych kompetencjach – to tylko niektóre z ośmiu aktualnych trendów branży IT zaprezentowane w najnowszym raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2024”. Jak pokazuje publikacja, wraz z rozwojem przełomowych technologii zwiększy się także zapotrzebowanie na osoby specjalizujące się we współpracy z nimi.

AI z fazy „wow” wkracza w erę „how”

Nie będzie zaskoczeniem twierdzenie, że sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w wielu procesach biznesowych każdego dnia. Jak podaje Salesforce, we wrześniu 2023 roku z narzędzi AI korzystał 1 na 5 pracowników biurowych, w styczniu 2024 roku był to już 1 na 4 pracowników, a liczba aplikacji i narzędzi z jej elementami nieustannie wzrasta. Należy jednak zauważyć, że rośnie luka kompetencyjna wśród specjalistów związanych z nowymi technologiami. Według analizy World Employment Confederation, 78% liderów biznesu obawia się, że nierealnym jest szkolenie pracowników w tempie niedobiegającym rozwojowi technologii w ciągu najbliższych trzech lat.

– Nadążanie za nowymi technologiami pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną. Wykorzystanie zaawansowanych technologii zwiększa produktywność i usprawnia codzienną pracę w pierwszej kolejności pracownikom a w konsekwencji całym organizacjom – mówi Anna Nowakowska, ekspertka rynku pracy IT, managerka w Experis. – Automatyzacja procesów i powtarzalnych zadań sprawia, że firmy mogą uwolnić zespoły od rutynowych czynności, dzięki czemu mają szansę wykazania się większą kreatywnością przy wykonywaniu pozostałych obowiązków, stwarzając przestrzeń na kreowanie nowych usprawnień czy pomysłów. Systematyczne aktualizowanie wiedzy zarówno wśród pracowników, jak i na poziomie organizacji pozwala lepiej zrozumieć możliwości wykorzystania nowych technologii, zarządzić ryzykiem oraz zmniejsza stres przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań – dodaje specjalistka i podkreśla, że można zaobserwować lukę kompetencyjną i niedobór talentów w obszarze nowych technologii, szczególnie w zakresie wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji, Generative AI oraz robotyzacji. – Rynek pracy nie nadąża za dynamiką z jaką rozwija się technologia. Dziś firmy chcąc sprostać wymaganiom rynku i zdobyć przewagę konkurencyjną, najbardziej cenią kandydatów, którzy poza zrozumieniem technologii, potrafią efektywnie wykorzystać narzędzia AI w pracy i mają w tym obszarze ugruntowane doświadczenie, nie boją się podejmowania wyzwań i pokonywania barier – podsumowuje Anna Nowakowska.

Rozwiązania typu cloud

Rozwiązania chmurowe są niezwykle popularne, co w naturalny sposób generuje potrzebę data centers. CBRE podaje, że tylko w Ameryce Północnej budowa nowych centrów danych wzrosła o 46% rok do roku, osiągając najwyższy w historii poziom 3077 megawatów w 2023 roku. Moc niezbędna do działania nowych centrów danych mogłaby zasilić około 3 miliony domów. Gartner prognozuje, że ogólnoświatowy wzrost usług w chmurze publicznej w 2024 roku wyniesie 19,1%, a w miarę dalszego inwestowania organizacji w tego typu rozwiązania w ciągu najbliższych pięciu lat złożona roczna stopa wzrostu (CAGR) wyniesie 19,7%.

– Praktyczna znajomość rozwiązań chmurowych, praca z dużą ilością danych, doświadczenie w obszarze AI oraz cyberbezpieczeństwa to dziś najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy IT. Niezwykle cenione jest poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania oraz wychodzenie z inicjatywą w rozwiązywaniu problemów. Istotna jest umiejętność efektywnej komunikacji w wielokulturowych zespołach, a na stanowiskach liderskich, ważne i poszukiwane są kompetencje związane z przywództwem oraz zarządzaniem zmianą – mówi ekspertka z ramienia Experis.

Miękka strona IT

Wiele mówi się o tym, że pracodawcy poszykują konkretnych twardych umiejętności u specjalistów IT, jednak błyskawiczne tempo innowacji sprawia, że to właśnie te miękkie, takie jak współpraca, komunikatywność, poczucie odpowiedzialności, zdolność adaptacji, będą coraz ważniejsze. W środowisku, które wymaga elastycznych i efektywnie współpracujących zespołów, pracodawcy nadają priorytet tym cechom u kandydatów na równi z umiejętnościami twardymi.

– W świecie szybko zmieniających się technologii, nie ma już wątpliwości, że kluczowe dla osiągnięcia sukcesu organizacji staje się połączenie kompetencji twardych z miękkimi. Komunikatywność, zdolność do szybkiej adaptacji, praca zespołowa oraz zaangażowanie i odpowiedzialności sprzyjają kreatywności i innowacyjności w tworzeniu nowych, bardziej efektywnych rozwiązań IT – komentuje Anna Nowakowska. – Kompetencje miękkie można doskonalić. Świadome planowanie rozwoju poprzez dobór odpowiednich szkoleń i warsztatów w połączeniu z codzienną praktyką przynoszą najlepsze rezultaty. Jednakże jest to proces, który wymaga czasu, zaangażowania nie tylko pracowników, ale także pracodawców. Regularny feedback oraz mentoring liderów wspierają członków zespołu i wzmacniają efektywność całego procesu – dodaje managerka w Experis.

Cyberataki nową codziennością

Rosnące napięcia geopolityczne, coraz bardziej wyrafinowane taktyki cyberprzestępców, poszerzający się dostęp do narzędzi obsługujących sztuczną inteligencję zwiększają zagrożenie dla każdej firmy. To tylko podsyca konkurencyjność w obszarze specjalistów cyberbezpieczeństwa. Jak wynika z danych HSBC, inwestycje w zwiększone bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem liderów biznesu IT w 2024 roku. 69% z nich twierdzi, że planuje w najbliższych miesiącach zwiększyć swoje budżety na cyberbezpieczeństwo, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu z nakładami finansowymi w roku ubiegłym. Pomimo od lat rosnącej świadomości na temat zagrożeń, rynek pracy w dalszym ciągu boryka się z niedoborem talentów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa – jak podają dane World Economic Forum zawarte w raporcie ManpowerGroup, by zlikwidować tę lukę, potrzebne są 4 miliony pracowników więcej.

– Dynamiczny rozwój narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Ekspert z tego obszaru powinien posiadać bardzo dobrą znajomość narzędzi, standardów i regulacji związanych z bezpieczeństwem informatycznym i rozwiązaniami chmurowymi. Wśród pożądanych kompetencji są m.in. dobre zrozumienie zastosowania sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie, znajomość podstawowych zasad kryptografii, umiejętność analizy ryzyka, zarządzanie incydentami, umiejętność identyfikacji i naprawy luk w oprogramowaniu połączone z doświadczeniem w przeprowadzaniu testów penetracyjnych – mówi Anna Nowakowska. – W Polsce mierzymy się z pasywnym rynkiem pracy kandydatów IT, borykamy się z niedoborem talentów, szczególnie o wysokich kompetencjach. Z uwagi na intensywny rozwój technologii oraz narastającą liczbę cyberataków, a co za tym idzie zwiększone inwestycje firm w bezpieczeństwo, luka pracowników w tym obszarze stale będzie rosła – podsumowuje managerka w Experis.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version