MOTORYZACJA80 lat historii marki Jeep

80 lat historii marki Jeep

80 lat historii marki Jeep

15 lipca 1941 r. firma Willys-Overland Co. podpisała kontrakt z Departamentem Wojny USA na rozpoczęcie produkcji pierwszego wojskowego pojazdu Jeep. 80 lat później marka Jeep odnosi sukcesy na całym świecie, dzięki gamie produktów, która wciąż rozszerza się na nowe segmenty i wykorzystaniu technologii pojazdów elektrycznych 4xe, stanowiącej kolejny etap w 80-letniej historii marki, lidera napędu 4×4, a także oddanej, globalnej społeczności Klientów.

„Świętujemy naszą 80. rocznicę, cały czas pnąc się w górę i dążąc do przodu” – powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep. „Rozszerzamy naszą ofertę o nowe segmenty, wprowadzając 3-rzędowego Jeepa Grand Cherokee L*, a jednocześnie umacniamy swoją pozycję na rynku SUV-ów klasy Premium, wprowadzając całkowicie nowe modele Wagoneer* i Grand Wagoneer*. Następnym etapem w naszej globalnej ofercie produktów będzie wprowadzenie całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee, który po raz pierwszy będzie wyposażony w technologię hybrydową plug-in 4xe. Jesteśmy w pełni zaangażowani w urzeczywistnienie wizji zelektryfikowanej przyszłości”.

Dla uczczenia swojej rocznicy i uhonorowani wizji zerowej emisji, marka Jeep zamieściła dziś na swoim kanale YouTube jubileuszową wersję filmu 80th Anniversary Jeep Life Electrified, który miał swoją premierę podczas Stellantis EV day 2021. Film ukazuje unikalny charakter elektryfikacji marki Jeep poprzez historię miłosną pewnej pary. W filmie przeplatają się samochody marki Jeep, technologie przyszłości i globalna społeczność Jeepa, które stanowią swego rodzaju obietnicę na świetlaną przyszłość. W filmie pojawia się nowa piosenka „Give me the Future”, wykonywana przez zespół Bastille.

„Zależy nam, aby Jeep stał się najbardziej ekologiczną i ekscytującą marką SUV-ów. Elektryfikacja gamy Jeepa umożliwi osobom dojeżdżającym do pracy poruszanie się, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną, zapewniając wydajną i komfortową jazdę oraz oferując jeszcze większe możliwości terenowe podczas prawie bezgłośnej jazdy” – powiedział Meunier.

Ta wizja zerowej emisji spalin to kolejny kamień milowy w 80-letniej historii marki, którą nadal definiuje poczucie wspólnoty, wolności jazdy z otwartą przestrzenią nad głową, pionierskiego ducha i przełomowe innowacje 4X4.

12 kluczowych momentów w 80-letniej historii

Gdyby zebrać 100 fanów SUV-ów Jeepa z całego świata i poprosić ich, by wymienili najbardziej pamiętne momenty z chlubnej historii tej marki, to mało prawdopodobne jest, że każdy z nich odpowie tak samo. Poniżej znajduje się lista najważniejszych etapów dla Jeepa z tych 8, pamiętnych dekad.

  1. 4xe to nowe 4×4.
    W roku jubileuszu 80-lecia, ewolucja marki Jeep przyspieszyła wraz z pojawieniem się 4xe, czyli wyłącznego i zastrzeżonego przez markę Jeep sposobu wykorzystania elektryfikacji do opracowywania i produkcji najbardziej wydajnych, dających radość z jazdy i zaawansowanych samochodów 4×4 na świecie, w tym całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee, który zostanie zaprezentowany na targach New York International Auto Show w 2021 roku.Jako ikona, Jeep Wrangler 4xe przewodzi ofensywie elektryfikacyjnej marki. Jeep Wrangler Trail Rated® 4×4 swoje możliwości zawdzięcza szczelnemu, wodoodpornemu akumulatorowi i elektronice, która sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Napędzana silnikiem 2.0L R4 DOHC turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wersja PHEV 4xe dysponuje imponującą mocą 380 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 637 Nm. Dzięki zużyciu paliwa na poziomie około 3,5 l/100 km w trybie hybrydowym, bezemisyjnemu zasięgowi w trybie elektrycznym wynoszącemu ponad 50 km (w cyklu miejskim WLTP), przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i trybom jazdy E-Selec, jest to najwszechstronniejszy, najpotężniejszy, najbardziej wydajny, zaawansowany technicznie i przyjazny dla środowiska Wrangler w historii wprowadzony w Europie, który dzięki cichemu napędowi elektrycznemu może teraz w pełni łączyć swoich właścicieli z naturą.
  2. Nowe amerykańskie Premium.
    Całkowicie nowe modele Wagoneer* i Grand Wagoneer* 2022 przenoszą SUV-y klasy Premium na nieodkryte jeszcze terytoria stylu, komfortu i przygody. Ośmioosobowy Wagoneer* i Grand Wagoneer* stanowią rozszerzenie Premium marki Jeep, dzięki wyrafinowaniu i autentycznemu nowemu designowi. Bazują one na bogatym dziedzictwie amerykańskiego rzemiosła i wyrafinowania, zapewniając jednocześnie najlepsze w swojej klasie wrażenia z jazdy oraz pakiety korzyści, które wykraczają poza zwykłą obsługę VIP.
  3. Globalna ekspansja.
    W ciągu ostatniej dekady marka Jeep rozszerzyła swoją globalną ofertę produktów o nowe modele, jak kompaktowy Jeep Renegade i całkowicie nowy Jeep Gladiator, najbardziej wszechstronny pickup Jeepa w historii. Marka rozszerzyła również swoją działalność produkcyjną, dzięki czemu Klienci na takich rynkach jak: Europa, Brazylia, Indie i Chiny, mogą cieszyć się lokalnie montowanymi samochodami marki Jeep.
    Zróżnicowane portfolio produktów i globalny zasięg produkcji, z 10 fabrykami w 6 krajach, umożliwiły marce Jeep znaczne zwiększenie sprzedaży w ciągu 10 lat.
  4. Niezrównana przyczepność i zachowanie na drodze.
    W 1999 roku wprowadzono dwa nowe systemy napędu na cztery koła. System Quadra-Trac II oferował innowacyjny system, transferujący moment obrotowy z tyłu na przód i z boku na bok, co oznaczało, że moment napędowy był natychmiast dostępny na wszystkich czterech kołach, zapewniając doskonałą przyczepność i zachowanie na drodze przez cały czas i we wszystkich warunkach bez ingerencji kierowcy. Po połączeniu systemu Quadra-Trac z nowymi progresywnymi osiami Vari-Lok, dostarczającymi znacznie większy moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, powstał nowy system Quadra-Drive®.

*Niedostępne w Europie

  1. Jeep Grand Cherokee dosłownie przedziera się w Detroit.
    7 stycznia 1992 roku podczas inauguracji Salonu Samochodowego „North American International Auto Show” w Detroit, prezes Chryslera, Bob Lutz, zjechał pierwszym nowym Jeepem Grand Cherokee ZJ z linii produkcyjnej Jeffersona, przejechał ulicami miasta, a następnie w niezwykle efektowny sposób, przedarł się przez szklaną ścianę Cobo Center, znacząc nadejście przełomowego SUV-a klasy Premium. Grand Cherokee oferował ekskluzywne wyposażenie wnętrza, świetne zachowanie na drodze i komfort bez uszczerbku dla możliwości terenowych, dzięki którym marka Jeep stała się legendą.
  2. Narodziny legendy.
    Pojawienie się Jeepa Wranglera w 1986 r. było odpowiedzią na potrzeby Klientów poszukujących kompaktowego SUV-a oferującego większy komfort. Nowy model miał niższy środek ciężkości, wygodniejsze wnętrze i lepiej zachowywał się na drodze. Stworzył precedens, stając się jednym z najbardziej lubianych, o wyjątkowych zdolnościach terenowych, samochodów marki Jeep w  historii. Mimo że na wzór CJ-7 nadwozie Wranglera było wciąż otwarte, wspólnych części i komponentów pozostało niewiele, a od strony mechanicznej nowy Jeep był bliższy Cherokee niż CJ-7. 5 sierpnia 1987 roku, nieco ponad rok od momentu wprowadzeniu Wranglera na rynek, American Motors Corporation została sprzedana spółce Chrysler Corporation, a popularna marka Jeep stała się częścią Chrysler’s Jeep / Eagle Division.
  3. Pierwszy na świecie kompaktowy SUV – Cherokee.
    Kryzys energetyczny z 1979 roku doprowadził do rozwoju mniejszego pojazdu 4×4. Jeep Cherokee XJ z 1984 roku został zaprojektowany od podstaw i był pierwszym na świecie kompaktowym SUV-em. Zbudowany na platformie samonośnej, samochód był znacznie mniejszy niż jego poprzednik, zachowując jednakże 90% przestrzeni w kabinie. Pojazd był wyposażony w system napędu na cztery koła Command-Trac umożliwiający szybką zmianę trybów skrzyni rozdzielczej podczas jazdy.
  4. Wagoneer tworzy oryginalnego SUV-a klasy Premium.
    W 1963 Jeep Wagoneer był oryginalnym SUV-em klasy Premium łączącym napęd na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów. Wyposażony w opcje, które do tej pory były dostępne tylko w samochodach osobowych z wyższej półki, Wagoneer zmienił oczekiwania Klientów, co do samochodu z napędem na cztery koła. Dzięki temu poszerzono rynek i atrakcyjność samochodów z napędem 4×4 i stworzono nowoczesnego SUV-a, reklamowanego jako „All-New, All-Jeep”.
    20 lat później marka Jeep wprowadziła na rynek Grand Wagoneera, który przeniósł wrażenia Premium 4×4 na wyższy poziom, oferując w standardzie wyposażenie, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radio AM/FM/CB, izolacja akustyczna i wykończenie, podkreślające naturalny rysunek słojów drewna.
  5. Jeep Jamboree – „Granddaddy” wszystkich wydarzeń 4×4.
    W 1953 roku w Georgetown Divide w Kalifornii zorganizowano pierwsze Jeep Jamboree, które przyciągnęło 55 samochodów i 155 uczestników. To wydarzenie, zorganizowane przez Marka Smitha pokazało, jak bardzo właściciele samochodów marki Jeep pragną spotykać się, aby razem spędzać czas i  bawić się pod znakiem przygody z napędem 4×4. Od tamtej pory Jeep Jamboree z dumą organizuje imprezy na szlakach na terenie całych Stanów Zjednoczonych, a jedną z najpopularniejszych tras off-roadowych jest Rubicon Trail we wschodniej Kalifornii biegnąca przez pasmo górskie Sierra Nevada, prawdopodobnie najbardziej wyczerpujące 17 mil (27.3 km) off-roadowej przygody na świecie. Niewiele marek samochodowych na świecie może pochwalić się takim poświęceniem i zaangażowaniem swojej społeczności, co marka Jeep. W każdym zakątku świata, każdego dnia można zobaczyć pasję właścicieli i fanów samochodów z logo Jeepa.
  6. Pierwszy SUV.
    W 1946 r. firma Willys-Overland wprowadziła na rynek pierwsze w branży kombi ze stalowym nadwoziem, Willys Wagon, ale prawdziwy przełom nastąpił w 1949 r., kiedy dodano napęd na cztery koła, tworząc pierwszego SUV-a. Umożliwiający wygodne przewożenie do siedmiu pasażerów, transport ładunków i pokonywanie nawet najtrudniejszych tras, Willys Wagon zmienił zasady gry. Zaprojektowany przez Brooksa Stevensa Wagon był produkowany przez prawie 20 lat, dłużej niż jakikolwiek inny ówczesny amerykański samochód.
  7. Jeep 4×4 dla mas.
    CJ-2A z 1945 roku był pierwszym na świecie „cywilnym” pojazdem z napędem na cztery koła dostępnym masowo dla szerokiej publiczności. Chociaż CJ-2A miał konstrukcję MB, wprowadzono w nim jednak kilka godnych uwagi ulepszeń. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa.
  8. Ikona powstała w czasach II wojny światowej.
    W 1941 roku firma Willys-Overland otrzymała od rządu USA kontrakt na dostawy dla armii nowego 1/4-tonowego pojazdu wojskowego. Do 1945 roku, na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 350 000 sztuk Jeepa MB. Na jego bazie stworzono cywilny model Jeepa CJ, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed zakończeniem wojny.

Podany zasięg ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...