sobota, 5 kwietnia, 2025

Apel o kontynuację programu „Mój Rower Elektryczny” – list otwarty Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności i 22 sygnatariuszy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności z 22 sygnatariuszami zwrócili się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z listem otwartym, apelując o kontynuację działań nad programem „Mój Rower Elektryczny”.

List otwarty został podpisany przez samorządy – Łódź, Wrocław, Gdańsk, Sopot, Kielce, Włocławek, Świnoujście, Lublin, organizacje branżowe – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polskie Stowarzyszenie Rowerowe oraz firmy – m.in. Kross, Nextbike Polska, Wamtechnik.

Ogłoszenie planów programu „Mój Rower Elektryczny” spotkało się z entuzjastyczną reakcją potencjalnych beneficjentów, branży zrównoważonej mobilności oraz władz samorządowych. W trakcie wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi wielokrotnie podkreślano, że program ten ma bardzo istotne znaczenie w kontekście redukcji emisji CO₂, promocji zdrowego stylu życia oraz rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej. Rower elektryczny jako alternatywa dla tradycyjnych środków transportu, wspiera walkę z zanieczyszczeniem powietrza, zmniejsza korki i promuje aktywność fizyczną.

Decyzja o odmowie wsparcia programu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz brak konkretnych informacji ze strony administracji centralnej na temat działań planowanych do podjęcia w obecnej sytuacji ma coraz większe negatywne konsekwencje dla rozwoju ruchu rowerowego w Polsce. Efekt jest odwrotny od zamierzonego – rozwój rynku rowerów elektrycznych został całkowicie zatrzymany. Konsumenci, czekając na realizację programu, odroczyli swoje decyzje zakupowe. Bez odpowiedzi pozostaje kluczowe pytanie, kiedy program będzie mógł ruszyć.

Warto podkreślić, że Polska jest jednym z największych producentów rowerów w Unii Europejskiej oraz liderem produkcji baterii do rowerów elektrycznych. Program „Mój Rower Elektryczny” mógłby być istotnym wsparciem dla branży, zwiększając innowacyjność i konkurencyjność sektora. Sukces programu „Mój Elektryk” pokazał, że subwencje mogą być silnym impulsem dla rozwoju zeroemisyjnych środków transportu.

Dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych są dostępne w wielu krajach Europy, gdzie rozwój ekologicznych środków transportu jest silnie wspierany przez rządy i władze lokalne. Polska jest pod tym względem niechlubną „białą wyspą” na tle takich krajów jak Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Włochy, Szwajcaria, Austria, Norwegia czy Szwecja. Zakup e-Bike’ów jest subwencjonowany nawet w USA i Kanadzie.

Autorzy listu apelują o pilne zabezpieczenie środków finansowych, rozpoczęcie programu „Mój Rower Elektryczny” oraz ponowne przeprowadzenie konsultacji. Deklarują pełną gotowość do współpracy przy wdrażaniu programu, podkreślając, że rower elektryczny jest sprawdzonym rozwiązaniem w dążeniu do zrównoważonej mobilności miejskiej.

Sygnatariusze listu:

  • Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
  • Miasto Łódź
  • Miasto Wrocław
  • Miasto Gdańsk
  • Miasto Sopot
  • Miasto Lublin
  • Miasto Kielce
  • Miasto Włocławek
  • Miasto Świnoujście
  • Polskie Stowarzyszenie Rowerowe
  • Wamtechnik
  • Qwello
  • Urvis Bikes
  • Groclin
  • Nextbike Polska
  • No Limit Logistyka
  • Aberg
  • Kross
  • Maxpro
  • Riese & Müller
  • Ecobike
  • GeoBike MFC
Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:09:43

Elektryfikacja ciężarówek w Polsce ruszyła, ale natrafia na pięć poważnych barier

Samochody ciężarowe w Polsce powoli się elektryfikują – choć...

Nowe normy emisji? Najpierw infrastruktura – mówią Polacy

Zmiany klimatyczne wymuszają na europejskich organach legislacyjnych tworzenie coraz...

4 miliardy złotych na infrastrukturę dla eHDV. Ruszają dwa kluczowe programy NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił...

Podobne tematy

EBI wspiera transformację energetyczną ORLEN – 3,5 mld zł na modernizację sieci energetycznej

ORLEN i Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisały trzecią umowę...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Maciej Müldner nowym CFO w MLP Group

MLP Group wzmacnia  swoje struktury finansowe. Nowym CFO zostaje...

Fabrity S.A. konsoliduje działalność

Sąd rejestrowy sfinalizował proces połączenia Fabrity Holding z zależną...

Neptun Energy przekształca się i planuje 100 mln zł obrotu rocznie na rynku OZE

Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej w 2025 roku rynek...

Miasta z najlepszą infrastrukturą dla EV: Warszawa liderem, a Kraków w czołówce

Na koniec grudnia 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie