Zarządzanie zwrotami, często nazywane logistyką zwrotną wpływa na ogólne zarządzanie magazynem, zapasami i amortyzacją towarów. Nie ogranicza się jedynie do odkładania przedmiotów z powrotem na półkę i wysłanie ich do innego klienta. Zwroty obejmują kontrolę jakości. Należy ustalić przyczynę zwrotu. Tak szybko, jak to tylko możliwe.
Niezależnie od tego, czy Twoja firma zarządza dystrybucją własnych produktów, czy zleca usługi logistyczne przedsiębiorstwu 3PL, koniecznie poszukaj dobrego systemu WMS. Oprogramowanie oparte na chmurze umożliwia przetwarzanie wszystkich rodzajów zwrotów za pomocą odpowiednich modułów.
Na skróty:
Dlaczego warto korzystać z WMS?
Przede wszystkim odpowiedni system WMS przyspieszy proces zwrotu. Skraca czas realizacji dzięki uproszczeniu i dostosowaniu procesów. Otrzymuj zwroty, sprawdzaj, kategoryzuj i przygotowuj raporty o statusie każdego z nich.
Ponadto obniża koszty przetwarzania zwrotów. Pozwala analizować wszystkie wydatki, od logistyki po likwidację. Dzięki zebranym informacjom możesz opracować najbardziej efektywny sposób radzenia sobie z problemami związanymi ze zwrotem- czy to poprzez wymianę, czy oddanie pieniędzy.
System WMS pozwala ustalić, czy przedmioty zostaną udostępnione do odsprzedaży, zutylizowane, czy zwrócone do producenta lub dostawcy. W ten sposób szybko odzyskać maksymalną możliwą wartość towarów.
Dzięki krótszemu czasowi realizacji możesz zwiększyć zadowolenie klientów. Uproszczenie procesu zwrotu poprzez dobrą integrację zadań pozwala zyskać przewagę nad konkurencją.
Tagi RFID i kontrola zapasów
Tagi RFID można po prostu zeskanować. Automatyzacja procesu pozwala wyeliminować konieczność ręcznego przetwarzania zapasów magazynowych. Następnie możesz dołączyć nowy tag sprzedaży. Produkt trafi z powrotem na półkę w krótszym czasie.
Skanowanie każdego znacznika na poszczególnych etapach łańcucha dostaw pozwala pracownikom zweryfikować historię każdego produktu. Usprawnia procesy magazynowe. Pozwala też sprawdzić, czy towar został już opłacony. Ta opcja zmniejsza ryzyko oszustw przy zwrocie.
Udokumentowanie procesu zarządzania zwrotami
Dla każdego zwrotu musisz zdefiniować trasę powrotu i udokumentować proces dla swoich pracowników. Zastanów się, gdzie i jak przyjmujesz zwroty. Na przykład, czy dołączasz do paczki etykietę zwrotów, czy też klienci sami muszą o nią poprosić?
Pamiętaj również, by opracować politykę zwrotów. Zamieść je na swojej stronie internetowej, w notatkach dotyczących pakowania oraz wiadomościach e-mail. Upewnij się, że pracownicy w dziale obsługi klienta dobrze rozumieją poszczególne zasady.
Polityka zwrotu powinna określać, czy oferujesz sprzedaż ratalną, wymiany lub zwroty w sklepie (zarówno częściowe, jak i pełne) oraz czego oczekujesz od swoich klientów.
Analiza wydajności magazynu
Innym sposobem na zmniejszenie zwrotów jest regularne raportowanie wydajności magazynu. Warto analizować następujące wskaźniki:
- wskaźnik przesyłek z wadliwymi towarami,
- koszt przetwarzania według KPI zamówienia,
- czas wysyłki,
- powody zwrotu,
- raporty i historia zamówień według dostawcy,
- wskaźnik zamówień niekompletnych,
- kontrola wydatków.