W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się Google Analytics (dowiedz się więcej o tym jak wdrożyć Google Analytics 4). Jednym ze skutecznych sposobów na optymalizację działań oraz poprawę strategii marketingowej jest analiza i monitorowanie zachowań użytkowników na stronie. Monitoring użytkowników umożliwia sprawdzenie, które elementy faktycznie działają, a które mogą być przeszkodą dla odbiorców. W tym artykule wyjaśnimy, jak śledzić ruch na stronie oraz analizować zachowania użytkowników. W tekście znajdziesz przydatne narzędzia oraz wskaźniki, które warto poddać analizie.
Na skróty:
Czym jest Google Analytics?
Proces analizy sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z daną witryną to śledzenie użytkowników na stronie. Podczas analizy można sprawdzić, które elementy klikają użytkownicy, a także, w jaki sposób przeglądają stronę i jak długo. Takie informacje pozwolą określić, czy strona zapewnia dobrą czytelność oraz UX, a także czy użytkownicy korzystają z witryny w taki sposób, jakiego akurat oczekujemy. Warto mieć świadomość, że działania marketingowe prowadzi wielu właścicieli stron. Później niestety nie weryfikują ich efektywności, dlatego skutki są raczej marne. Jest to poważny błąd, który powoduje, że w danej firmie bardzo wolno rozwija się marketing internetowy. Jednym ze sposobów, dzięki którym możesz ulepszyć swoje działania marketingowe jest analiza zachowań użytkowników. Należy pamiętać, że analiza użytkowników pozwala ujawnić mocne i słabe strony witryny, a także ułatwić pracę działu sprzedaży i ulepszyć procesy sprzedażowe w firmie. W ten sposób można również skutecznie poprawić czytelność strony. Sama promocja strony i zadbanie o odpowiednie SEO może nie wystarczyć, jeśli chcesz skutecznie promować swoją stronę internetową. Nie chodzi o to, że działania będą nieskuteczne, ale o to, że w żaden sposób nie będziesz mógł sprawdzić, czy rzeczywiście działają. Nie ma chyba nic bardziej frustrującego niż prowadzenie różnych działań i brak zwrotnej informacji o ich realnej skuteczności. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia analityka ruchu na stronie. Dzięki niej jesteś w stanie ocenić działania wykonane samodzielnie, a także te wykonane przez specjalistę lub agencję SEO.
Śledzenie zachowań użytkowników
Najlepiej korzystać z usług sprawdzonych i renomowanych specjalistów, którzy wiele lat działają na rynku i cieszą się bardzo dobrą opinią. Może się nawet okazać, że znaczny wzrost ruchu na stronie z kanału organic będzie efektem przeprowadzenia małej kampanii szeptanego marketingu. Nie będziesz mógł się o tym przekonać bez odpowiedniej analityki. W ten sposób wydasz niepotrzebnie więcej pieniędzy, zamiast wykonać drobną akcję dla strony. Z terminem Google Analytics zetknęli się chyba wszyscy, którzy posiadają własną stronę internetową lub sklep e-commerce. Google Analytics to narzędzie udostępnione przez Google, które umożliwia zmierzenie ruchu i zachowań użytkowników na konkretnym serwisie. Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że mierzone jest zachowanie praktycznie każdego użytkownika, który wchodzi na stronę. Z reguły w nagłówku kodu strony umieszcza się specjalny skrypt. Dzięki temu jeszcze przed całkowitym wczytaniem się strony w przeglądarce można zanotować odwiedziny. Można śmiało powiedzieć, że narzędzie posiada bardzo wiele zalet, a najważniejszą z nich jest uniwersalność. W narzędziu Google Analytics może zalogować się każdy, kto posiada własną stronę internetową i założy konto Google. Nie jest to nic trudnego, więc nawet mało doświadczone i początkujące osoby powinny sobie poradzić. Wystarczy, że na swojej witrynie umieścisz kod śledzenia. Od tego czasu możesz obserwować ruch użytkowników w obrębie twojej witryny.
Uniwersalne narzędzie
Zastosowanie odpowiednich filtrów umożliwia sprawdzenie, czy kampania reklamowa przynosi realny zysk. Narzędzie jest bardzo uniwersalne, więc z innych dostępnych programów też można pozyskać dane. Warto mieć na uwadze, że szersze spektrum statystyk daje odpowiednia konfiguracja. Takie statystyki są zazwyczaj niedostępne w standardowym ustawieniu. Należy pamiętać, że Google Analytics to narzędzie darmowe, chyba że strona przekroczy miesięcznie 5 milionów odwiedzających. Jednak podstawowa wersja powinna całkowicie wystarczyć dla rozwoju naszego biznesu. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że pojawienie się w internecie jest bardzo istotne dla działalności. Nie ma przy tym znaczenia, jaką działalność prowadzisz i czym się zajmujesz. Bez wątpienia pozyskiwanie klientów jest wspólnym celem każdej firmy. Pomagać ma w tym strona internetowa, dlatego dobrze jest wiedzieć, jacy klienci odwiedzają witrynę. Jeden z kluczowych dla biznesu elementów handlowych to śledzenie sprzedaży w sklepie internetowym. Zoptymalizować sprzedaż może mierzenie, szacowanie oraz porównywanie danych. Warto wspomnieć, że Google Analytics pomaga oszacować wszystkie cele biznesowe. Narzędzie jest jednym z ważniejszych czynników planowania sprzedaży w internecie. Niezliczone są korzyści, które płyną z wykorzystania informacji dostępnych w Google Analytics. Po dokładnym przeczytaniu artykułu powinieneś już wiedzieć, jak wykorzystać to narzędzie.