Czy pracodawcy nadal są w stanie wygrywać ofertami finansowymi, czy jednak czeka ich zmiana podejścia? Aż 60% specjalistów IT woli aplikować do firmy, która ma długofalową strategię ograniczania negatywnego wpływu na środowisko. 46% respondentów_tek spodziewa się, że realne działania w duchu ekologii cyfrowej coraz mocniej będą wpływać na wybór zatrudnienia w IT. Szczególnie dużą uwagę na ekologię cyfrową zwracają kobiety oraz osoby w wieku 25–34 lata. Serwis rekrutacyjny dla branży IT the:protocol przebadał postawy specjalistów_tek IT wobec deklaracji ekologicznych pracodawców.
Najważniejsze dane:
- Blisko 60% ekspertów_tek IT uważa, że pracodawcy powinni jawnie komunikować podejście do kwestii ochrony środowiska.
- 54% dodaje, że firmy powinny być równie transparentne w kwestii ekologii cyfrowej.
- 50% respondentów_tek uważa, że pracodawcy technologiczni powinni informować kandydatów, jak ograniczają negatywny wpływ swojej działalności na środowisko.
- 58% pracowników IT w wieku 25-34 lat przy decyzjach rekrutacyjnych zwraca uwagę na wartości i misję firmy. To odpowiednio 55% kobiet i 39% mężczyzn.
Na skróty:
Rywalizacja o specjalistów IT coraz bardziej wyrównana
W przynajmniej części dziedzin i specjalizacji branży IT rywalizacja między firmami jest coraz bardziej wyrównana, szczególnie w kwestii wynagrodzeń. Na wybór oferty wpływają więc czynniki pozafinansowe: wykorzystywane technologie, metody pracy zespołów czy dostępność elastycznych modeli zatrudnienia. Obok nich coraz ważniejsza okazuje się etyka i kultura organizacyjna firmy: jej podejście do wpływu na otoczenie czy zaangażowanie społeczne.
Na poziomie globalnym tendencje wśród pracowników_czek są podobne. W badaniu organizacji Supercritical przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii w 2022 roku, co trzeci respondent deklarował gotowość rezygnacji z pracy, w której pracodawca nie podejmie konkretnych działań związanych z ochroną klimatu w ciągu najbliższych kilku lat. Opinia ta wyostrza się jeszcze wśród najmłodszych – na taki krok gotowa byłaby nawet połowa badanych przez Supercritical reprezentantów Generacji Z. A jak jest u nas?
– Nasze postawy społeczne zmieniają się: mamy większą świadomość odnośnie zaangażowania na rzecz społeczności i środowiska. Tym samym zmianie ulegają także preferencje konsumenckie, a te z kolei wpływają na decyzje zarówno pracowników_czek, jak i kandydatów_tek. Dodatkowo wzmożone wyzwania gospodarcze sprawiają, że rynek jest wymagający i konkurencyjny. Firmy nie są w stanie konkurować o talenty jedynie wysokością wynagrodzenia czy elastycznymi formami zatrudnienia, ale także m.in. reprezentowanymi wartościami, związanymi choćby z równością w miejscu pracy, wsparciem kobiet i pracujących rodziców czy szacunkiem dla różnorodności. Dziś chcemy pracować w takich organizacjach, które przyczyniają się do budowy lepszego społeczeństwa – komentuje Anna Goreń, starsza specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj.
Ekologia cyfrowa coraz silniej wpływa na decyzje pracowników
Jak się okazuje, podejście firmy do aspektów środowiskowych w tworzonej technologii, może wpływać na decyzje rekrutacyjne osób z branży IT. W badaniu the:protocol zapytano respondentów_tki, czy podejście pracodawców do ekologii cyfrowej podnosi skłonność do aplikowania o pracę. Każdy z poniższych czynników był rozważany w hipotetycznej sytuacji, gdy oferty brane pod uwagę prezentują podobne wynagrodzenie i zakres zadań.
Działania firmy mające na celu ograniczanie negatywnego wpływu technologii na środowisko byłyby skuteczną dodatkową zachętą, by dla niej pracować dla 6 na 10 badanych specjalistów_tek IT. Taki sam odsetek chętniej aplikowałby do pracodawcy, który ma długofalową strategię ograniczania negatywnych skutków swojej działalności. Z niemal równie dobrym odzewem spotykają się kwestie dotyczące wpływu technologii na młodsze pokolenia. 56% kandydatów_tek IT chętniej zaaplikuje do firmy, która angażuje się w promocję edukacji cyfrowej wśród uczniów i uczennic. Tyle samo pozytywnie odbierze pracodawcę zaangażowanego w przeciwdziałanie uzależnieniu osób niepełnoletnich od technologii.
Ekologia cyfrowa pod lupą pracodawców
Blisko połowa specjalistów_tek IT uczestniczących w badaniu the:protocol uważa, że realne działająca polityka klimatyczna będzie coraz silniej wpływać na gotowość kandydatów do pracy dla konkretnych firm. Co za tym idzie – rośnie rola transparentnej, otwartej komunikacji podejmowanych działań. Niemal 60% przebadanych ekspertów_tek IT uważa, że pracodawcy powinni jawnie komunikować podejście do kwestii ochrony środowiska, zaledwie kilka procent mniej – że powinno to dotyczyć także bezpośrednio ekologii cyfrowej. Z kolei równo połowa podkreśla, że to właśnie pracodawcy technologiczni powinni informować, jak ograniczają negatywny wpływ swojej działalności na środowisko – jako firmy szczególnie wpływające na relacje technologii z kwestiami ekologicznymi.
– Dobrze opłacani specjaliści coraz częściej przyglądają się firmowym misjom i wizjom, wybierając pracodawców spójnych z ich oczekiwaniami. Jak pokazuje nasze badanie, aż 60 proc. osób z branży IT deklaruje, że chętniej aplikowałoby do organizacji, które redukują negatywny impakt technologii na środowisko. To bardzo ważna informacja i wskazówka dla pracodawców. Tego typu rozpoznania z pewnością będą miały długofalowy wpływ na budowanie ofert rekrutacyjnych. Co wydarzy się za chwilę – doskonale pokazują przykłady zagraniczne. Jedna z niemieckich firm poszukiwała jakiś czas temu osoby na stanowisko tzw. green software developera_ki. Oferta akcentowała zarówno ekologiczną kulturę organizacji, jak i możliwość pracy przy projektach eko w tzw. duchu green coding (ograniczającym wpływ procesu programowania na środowisko). Skoro – jak pokazuje badanie the:protocol – Generacja Y jeszcze mocniej niż poprzednicy akcentuje wagę, jaką ma dla niej postawa ekologiczna pracodawcy, to z czasem na rynku pracy IT będzie pojawiać się więcej takich ofert – podkreśla Piotr Trzmiel, Head of Growth, the:protocol.
Kobieca perspektywa na ekologię cyfrową
Szczególną wagę do kwestii ekologii cyfrowej przykładają kobiety pracujące w IT. Jawnej komunikacji podejścia do tej dziedziny oczekuje 61% badanych respondentek z tej grupy – wyraźnie więcej, niż mężczyzn (51%). Kobiety znacznie częściej oczekują od pracodawców technologicznych, że będą informować kandydatów i kandydatki o swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska – taką opinię wyraziło 63% pytanych specjalistek. Wśród mężczyzn było to 44% respondentów.
Kobiety znacznie częściej zwracają uwagę na przekazy rekrutacyjne związane z obszarem odpowiedzialności klimatycznej. 55% badanych respondentek pracujących w branży przyznaje, że przy wyborze pracodawcy przykładają wagę do wartości i misji firmy, do której aplikują. Dla porównania wśród mężczyzn odsetek jest wyraźnie niższy i wynosi 39%. Jeszcze więcej, bo 57% badanych kobiet wykonujących zawody IT podkreśla, że jest dla nich istotne, czy rozwiązania technologiczne tworzone w pracy mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Wśród mężczyzn podobną opinię wyraża 45%.
Generacja Y – wymagająca i proekologiczna
Na związek ekologii cyfrowej i decyzji rekrutacyjnych zdaje się wpływać także wiek. Wśród badanych pracujących w obszarze nowych technologii, wyróżnia się pod tym względem grupa wiekowa 25-34, czyli szeroko rozumiana Generacja Y. To jej reprezentanci_tki zdecydowanie najczęściej deklarowali, że przy decyzjach rekrutacyjnych zwracają uwagę na wartości i misję firmy – odpowiedziało tak 58% pracowników i pracowniczek IT w wieku 25-34 lat . To nieco więcej, niż w przypadku Generacji Z, uważanej zazwyczaj za najbardziej proekologiczną (55%) oraz wyraźnie więcej niż w starszych grupach (39% grupy 35-44 oraz 25% grupy 45-65).
Dane te należy traktować z ostrożnością, natomiast mogą być rozważane jako wskazówka, że specjalisci_tki IT z młodszych pokoleń, ale reprezentujący grupy już bardziej „osadzone” na rynku pracy i pewne siebie, mogą zwracać uwagę na kwestie ekologii cyfrowej bardziej niż inne.
Nie tylko rekrutacja, ale także wizerunek
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że według większości badanych specjalistów_tek IT wpływ technologii będzie coraz mocniej odbijać się na ogólnym wizerunku firm – nie tylko postrzeganych w roli pracodawcy, ale także np. dostawcy usług czy urządzeń cyfrowych. Takiego wzrostu efektów wizerunkowych spodziewa się 61% respondentów_tek, a tylko co dziewiąta osoba ma odwrotne zdanie. Ta statystyka pokazuje, że zaniedbana i źle prowadzona komunikacja wokół ekologii cyfrowej może negatywnie wpływać na rekrutację, retencję specjalistów_tek technologicznych, lub po prostu na osiągane wyniki finansowe.
– Wyniki badania są częściowo zbieżne z naszymi doświadczeniami w rekrutacji i działaniach EB. My też widzimy zainteresowanie podejściem do ekologii czy odpowiedzialności społecznej wśród kandydatów do pracy i pracowników. Najczęściej pytają jednak nie o ekologię cyfrową, a ogólnie o strategię ESG, rozwiązania produktowe, czy ekologiczne biura. 61 % respondentów badania zgodziło się ze stwierdzeniem, że wpływ tworzonej technologii na środowisko będzie odbijać się na wizerunku firm. Choć kandydaci nie pytają wprost o ekologię cyfrową w mBanku, to widzimy, że uruchomienie nowoczesnego data center, czy projekt przejścia do chmury publicznej mają pozytywny wpływ na nasz wizerunek poprzez zainteresowanie kandydatów ofertami pracy w tych obszarach – podsumowuje Karolina Stogidis, Employer Branding Expert, mBank.
O badaniu
Raport „Cyfrowy ślad technologii” został oparty na wynikach badania, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie the:protocol między grudniem 2022 roku i styczniem 2023 roku. Kalkulacje śladu cyfrowego przygotowane zostały przez firmę Plan Be Eco na podstawie wyników badania. Pomiar przeprowadzono metodą CAWI (profesjonalnego formularza online) na grupie 742 respondentów w wieku 18-65 lat posiadających pracę. W próbie badawczej uwzględniona została grupa 311 pracowników i pracownic branży IT, w której znalazły się m. in role w obszarach: programowania, testowania, project managementu, projektowania i obsługi sieci komputerowych.