- Sprzedaż netto wzrosła o 27,8% do 11,3 mld euro.
- Wskaźnik EBITDA na poziomie operacyjnym zwiększył się o 34% do 1 615 mln euro.
- W 2023 roku sieć utworzyła 8,988 miejsc pracy.
- Emisja CO2 z własnej działalności Action (dot. zakresu 1 i 2) została zmniejszona o 46%. Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu redukcji o 60% do 2030 roku.
- Spółka wyznaczyła poziom bazowy emisji w zakresie 3. W 2024 roku Action zobowiązało się do realizacji inicjatywy Science Based Targets (SBTi).
Action, dyskont niespożywczy, publikuje swoje wyniki finansowe za 2023 rok. Firma notuje zwiększenie dochodu netto o 27,8% do 11,3 mld euro, głównie w wyniku wzrostu sprzedaży w sklepach porównywalnych, mierzonej wskaźnikiem like-for-like, o 16,7%. W ubiegłym roku marka otworzyła 303 nowe sklepy i łącznie zarządzała 2 566 obiektami w 11 krajach. Wskaźnik EBITDA wzrósł o 34% do 1 615 mln euro. Action stworzyło 8 988 miejsc pracy i zatrudniło 69 040 osób 155 różnych narodowości.
Holenderski dyskont niespożywczy zakończył przygotowania do wejścia na rynek w Portugalii. Pierwszy sklep otwarto w Porto 29 lutego 2024 r., a wkrótce po nim drugi, w Coimbrze. Oba obiekty cieszyły się sporym zainteresowaniem, a długie kolejki klientów na zewnątrz i przed kasami są prognozą na obiecujący start Action na dwunastym rynku europejskim.
– Nasza atrakcyjna i elastyczna formuła po raz kolejny okazała się być fundamentem sukcesu marki. W ubiegłym roku znacznie poprawiły się warunki dostaw, dzięki czemu mogliśmy obniżyć ceny wielu naszych produktów. Każdego tygodnia odwiedzało nas średnio 15,3 mln klientów – komentuje Prezes Action, Hajir Hajji. – Jestem bardzo dumna z naszych 69 040 zaangażowanych współpracowników, którzy obsługiwali tę stale rosnącą liczbę klientów. Co więcej, awansowaliśmy wewnętrznie 3183 pracowników, wspierając ich rozwój zawodowy i podtrzymując DNA naszej firmy – dodaje.
Dbałość o jakość produktów i zrównoważony rozwój
Dzięki programowi Zrównoważonego Rozwoju sieć sklepów Action jest coraz bliżej osiągnięcia celów wytyczonych dla czterech filarów inicjatywy: ludzi, planety, produktu i partnerstwa. – Ograniczamy emisję we własnej działalności oraz ustaliliśmy poziom bazowy naszych emisji w zakresie 3. Nieustannie koncentrujemy się na poprawie jakości produktów i zrównoważonym rozwoju – podkreśla Hajir Hajji.
W ujęciu bezwzględnym Action zmniejszył poziom emisji CO2 z własnej działalności (zakres 1 i zakres 2) o 46% w porównaniu z rokiem referencyjnym 2021. Do osiągnięcia tego celu przyczyniło się kilka środków. Dla przykładu, ciężarówki należące do Action, które są eksploatowane w Holandii, zużywają paliwo HVO 100. Aż 99% wszystkich sklepów zostało wyposażonych w energooszczędne oświetlenie LED. Kolejne 300 obiektów przeszło z zasilania gazowego na elektryczne, a wszystkie nowe sklepy są zaopatrywane wyłącznie w energię elektryczną. Dwa nowootwarte centra dystrybucyjne Action uzyskały certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent”. Sieć pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia celu redukcji emisji CO2 w zakresie 1 i 2 o 60% do 2030 roku.
Holenderski dyskont niespożywczy po raz pierwszy określił poziom bazowy dla całkowitych emisji z zakresu 3 jako podstawę dla inicjatyw redukcyjnych: 5,5 mln ton CO2 w 2021 r., będącym dla firmy rokiem referencyjnym. Aby opracować cele redukcji emisji CO2 zgodnie z porozumieniem paryskim, Action zdecydowało się zaangażować (w 2024 r.) w inicjatywę Science Based Targets (SBTi).