Obecnie w sklepach stacjonarnych, co drugi klient szuka czegoś więcej niż tylko produktów — szuka wyjątkowych przeżyć, które zachęcają go do odkrywania świata marki i interakcji z nią. Chce dotknąć produktu, poczuć go i wyobrazić go sobie w swoim życiu, a potem zabrać ze sobą od razu do domu, bez konieczności czekania na dostawę. Dla wielu klientów zobaczenie produktów na własne oczy jest kluczowe, ponieważ to potwierdza ich decyzję o zakupie — z tego powodu 52% klientów ceni możliwość bezpośredniego kontaktu z produktami w sklepach stacjonarnych.
Sprzedawcy starają się stworzyć atmosferę, która zachęci klientów do odkrywania, zapewniając jednocześnie wyjątkowe doświadczenia. To postęp technologiczny i zmieniające się oczekiwania klientów, napędzają szybki rozwój branży handlu detalicznego. Te dwie siły pozwalają sklepom prezentować swoje produkty w sposób, który oddziałuje na wszystkie zmysły.
Na skróty:
Osobiste doświadczenia na miejscu
Technologie oparte na sztucznej inteligencji (AI) rozszerzają granice interaktywnych doświadczeń zakupowych. Klienci doceniają wysiłek włożony w personalizację doświadczeń cyfrowych — według 52% z nich zadowolenie wzrasta, gdy marki dostosowują do nich swoje oferty. Ponadto, 77% klientów preferuje marki, które oferują spersonalizowane doświadczenia oparte na meta danych, a 75% bardziej lubi, gdy sprzedawcy wykorzystują dane osobowe do ulepszania ich zakupów.
Sprzedawcy wykorzystują różne technologie do podnoszenia i personalizacji doświadczeń zakupowych. Są to na przykład:
- Algorytmy uczenia maszynowego analizują zachowania klientów, co pozwala na oferowanie spersonalizowanych rekomendacji produktów.
- Wirtualne przymierzalnie umożliwiają klientom eksperymentowanie z produktami przed zakupem.
- Wykorzystanie wizualizacji komputerowej, pozwala na sterowanie interaktywnymi wyświetlaczami, oferując wizualizacje produktów w sklepie zintegrowane z systemami Digital Signage.
- Przetwarzanie języka naturalnego (NLP) pomaga chatbotom prowadzić rozmowy handlowe, odpowiadać na pytania dotyczące produktów, sugerować zakupy i naśladować ludzkich asystentów sprzedaży. Algorytmy ML dostarczają personalizacji poprzez analizę danych i zachowań klientów, aby stworzyć spersonalizowane doświadczenie zakupowe z dostosowaną nawigacją, sugestiami produktów, promocjami i wynikami wyszukiwania.
- analityka predykcyjna wykorzystuje algorytmy do analizy danych sprzedaży i czynników zewnętrznych w celu prognozowania popytu, pomagając sklepom optymalizować zapasy i oferować ukierunkowane promocje.
- Sprzedawcy mogą umieszczać beacony wokół sklepu, aby wykrywać, gdy klienci zbliżają się do określonych produktów i działów, oraz wysyłać im odpowiednie oferty i informacje na ich smartfony, aby zwiększyć ukierunkowane zaangażowanie. Ponad 70% klientów chce otrzymywać w czasie rzeczywistym rekomendacje podczas przeglądania sklepu.
– Personalizacja staje się kluczowym czynnikiem sukcesu w dzisiejszym, nowoczesnym handlu detalicznym. Klienci oczekują spersonalizowanych rekomendacji i doświadczeń, które odpowiadają ich indywidualnym potrzebom i preferencjom. Dlatego inwestycja w technologie oparte na sztucznej inteligencji, jest niezbędna dla marek, które nie tylko chcą utrzymać się na rynku, ale być liderami w swojej branży – mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland&Baltics w Mood Media.
Sztuczna inteligencja i ludzki kontakt
Chociaż sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w personalizacji doświadczeń zakupowych, to ludzki kontakt nadal jest niezbędny. Ponad 77% klientów woli rozmawiać z ludźmi niż z chatbotami podczas zakupów online. Ludzie potrafią lepiej rozpoznawać subtelne sygnały emocjonalne i reagować na nie, co buduje większe zaufanie.
Sprzedawcy muszą umiejętnie łączyć technologię z ludzką interakcją, aby tworzyć responsywne i spersonalizowane doświadczenia. Dlatego korzystają z chatbotów, ale także zapewniają dostęp do „ludzkich przedstawicieli” w razie bardziej skomplikowanych sytuacji.
Harmonia w systemach
Meta dane są kluczowe dla personalizacji doświadczeń zakupowych. Marki wykorzystujące je w swoich strategiach marketingowo-sprzedażowych, są znacznie bardziej skuteczne w przyciąganiu i utrzymywaniu klientów oraz osiąganiu zysków. Dlatego zintegrowane systemy zarządzania treścią są niezbędne, aby usprawnić zarządzanie treściami i zapewnić spójność komunikacji z klientami.
Korzyścią z zastosowania jednej platformy zarządzania treścią jest nie tylko spójność komunikacji, ale również możliwość analizy danych i personalizacji doświadczeń klientów na podstawie zebranych informacji.
Personalizacja, sztuczna inteligencja i zintegrowane systemy, są kluczowe dla sukcesu w dzisiejszej branży handlu detalicznego i nadal będą nabierały znaczenia. Dostarczają one klientom wyjątkowych doświadczeń, jednocześnie umożliwiając sprzedawcom lepsze zrozumienie i obsługę swoich klientów.