FINANSEZa granicą, w promocji i z oszczędności, czyli wakacyjny portret Polaków

Za granicą, w promocji i z oszczędności, czyli wakacyjny portret Polaków

Za granicą, w promocji i z oszczędności, czyli wakacyjny portret Polaków

Z początkiem lipca rozpoczyna się szczyt sezonu urlopowo-wyjazdowego. Dla 32% Polaków wakacyjne podróże to jedyny wyjazd rekreacyjny w ciągu roku. Firma PAYBACK w ramach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll zdecydowała się sprawdzić, jak planujemy spędzić ten okres.

W wakacyjnych wyjazdach patriotyzmu brak

Ponad dwie trzecie Polaków (65%) planuje w tym roku wyruszyć na wakacyjny wyjazd. Jak pokazują wyniki raportu PAYBACK, większość Polaków planuje spędzić ten czas poza granicami kraju. Kierunki zagraniczne (41% wskazań) cieszą się większą popularnością od krajowych, planowanych przez 38% osób. Duży wpływ na popularność podróży zagranicznych może mieć fakt, że według 34% osób są one tańsze od spędzenia czasu w Polsce, a 32% uważa, że koszty są porównywalne. Tylko 9% badanych przyznało, że jeszcze nie wie, gdzie spędzi urlop.

W grupie, która nie planuje podróży w tegoroczne lato, najczęstszą przyczyną rezygnacji z wyjazdów są szeroko rozumiane kwestie finansowe, takie jak inne pilne wydatki czy zbyt wysokie ceny. Łącznie takich argumentów użyło aż 66% badanych. 8% Polaków deklaruje, że generalnie nie podróżuje w sezonie letnim, zaś 6,5% planuje podróż w innym terminie.

Cały rok oszczędności dla chwili wypoczynku

30% Polaków planuje zamknąć budżet wakacyjnego wyjazdu w przedziale 2500-4000 zł na osobę. Niewiele mniejsza, bo 28% grupa respondentów, wskazała na wydatki od 1000 do 2500 zł. Według deklaracji badanych tegoroczne wakacyjne budżety będą na podobnym poziomie jak rok temu (48%) lub wyższym (44%). Zaledwie 8% osób zadeklarowało zmniejszenie swojego wakacyjnego budżetu.

Zdecydowanie największymi źródłami wydatków podczas urlopów będzie zakwaterowanie (43%) oraz wyżywienie (33%). Dużą część budżetu pochłoną również lokalne atrakcje takie jak wynajem sprzętu sportowego czy bilety wstępu (24%). Aby móc pozwolić sobie na pokrycie kosztów urlopu, większość (63%) Polaków oszczędza w ciągu roku. W grupie oszczędzających dominują osoby, które odkładają pieniądze przez pełne 12 miesięcy (68%). Stosunkowo dużo osób rozpoczyna oszczędzanie pieniędzy na lato z półrocznym wyprzedzeniem (21%). Najczęściej stosowaną taktyką oszczędnościową jest odkładnie  co miesiąc wyznaczonej wcześniej kwoty (24%) oraz poszukiwanie oszczędności w trakcie bieżących zakupów np. korzystając z rabatów oferowanych w ramach programów lojalnościowych (18%).

Organizacja wakacji samodzielnie i z minimum miesięcznym wyprzedzeniem

Ponad połowa Polaków (52%) planuje swoje wakacje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 22% miesiąc przed ich rozpoczęciem.

Blisko 80% respondentów deklaruje, że najczęściej organizuje swoje wyjazdy samodzielnie lub wspólnie ze znajomymi, zaś 20% korzysta z usług biur podróży. W zdecydowanej większości rezerwacji dokujemy przez internet (72%) albo e-mail lub telefon (20%). Ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnej oferty stanowią rabaty i promocje, które są kluczowe dla 53% Polaków, zaś dla 43% są one ważne, ale nie decydujące. 66% osób zadeklarowało również, że podczas organizacji wyjazdów korzysta z programów lojalnościowych. Stosunkowo dużą popularnością cieszą się ubezpieczenia podróżne, które zawsze wykupuje 36% podróżujących, zaś 41% robi to w zależności od kierunku wyjazdu.

Przy ocenie wakacyjnych ofert respondenci najczęściej biorą pod uwagę – stosunek jakości do ceny (38%), standard zakwaterowania (30%) oraz dostępność zróżnicowanych atrakcji w miejscu docelowym (27%). Co może być dla niektórych zaskoczeniem, zdecydowanie najrzadziej wskazywanym elementem oceny oferty była najniższa cena (7%).

Rekomendacja znajomych najlepszą reklamą

Najważniejszymi źródłami inspiracji przy wyborze celu wakacyjnej podróży są rekomendacje znajomych (34%) oraz media społecznościowe (26%). Co ciekawe, bardzo mała grupa osób czerpie inspiracje z tradycyjnych mediów – zarówno prasy jak i telewizji, które wskazało zaledwie 4%, jak i filmów i seriali, które stanowią inspirację dla zaledwie 4% osób.

Nocleg blisko atrakcji w spokojnym hotelu lub mieszkaniu

Podczas podróży krajowych najczęściej wybieranymi miejscami noclegu są hotele (24%), mieszkania i apartamenty (15%) oraz pensjonaty (15%). Dużą popularnością cieszy się również nocowanie u rodziny i znajomych (14,5%) oraz domki letniskowe (14%).

W podróżach zagranicznych krajobraz ten jest dużo mniej zdywersyfikowany – zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem są hotele, na które decyduje się ponad połowa Polaków (54%) oraz apartamenty i mieszkania (30%).

Niezależnie od destynacji – największe znaczenie dla podróżujących przy wyborze zakwaterowania mają kwestie finansowe (39%), bliskość atrakcji (27%), spokój (23%) oraz możliwość organizacji czasu według własnych upodobań (21%).

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...