Coroczne badanie UiPath wykazało, że specjaliści ds. automatyzacji aktywnie integrują sztuczną inteligencję w swojej pracy, ponieważ branża automatyzacji oprogramowania nadal się rozwija.
Firma UiPath (NYSE: PATH) opublikowała dziś coroczny raport „State of the Automation Professional Report”, który analizuje obecną rzeczywistość biznesową, a także przybliża przyszłość i postrzeganie automatyzacji w miejscu pracy.
Raport, oparty na globalnej ankiecie przeprowadzonej wśród prawie 2000 specjalistów automatyzacji i studentów, ujawnił, że rok 2024 był rokiem integracji i wykorzystania sztucznej inteligencji, na co wskazuje fakt, że 90% z ankietowanych używa lub planuje używać AI w nadchodzącym roku. Raport wykazał, że zwiększona produktywność jest główną motywacją do integracji tej technologii w organizacji zadań (66%). Specjaliści automatyzacji wykorzystują AI na różne sposoby, w tym do pisania kodu (67%), tworzenia dokumentacji (57%) i testowania (47%).
Na poziomie makro, większość specjalistów dostrzega, że ich zespoły rosną i dojrzewają – 61% respondentów twierdzi, że ich firma zwiększyła liczbę osób pracujących w automatyzacji oprogramowania w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Z kolei 81% uważa, że ich organizacja zatrudni dodatkowych fachowców w nadchodzącym roku. Taki rozwoju rynku najpewniej sprawi, że specjaliści będą potrzebowali szkoleń, które pozwolą im dogłębnie zrozumieć narzędzia automatyzacji i czerpać z nich korzyści.
Dane z naszego badania w ciągu ostatniego roku pokazują postęp w odkrywaniu technologii i przygotowaniach do AI i automatyzacji. Rok 2024 był rokiem transformacji dla świata biznesu dzięki integracji sztucznej inteligencji i automatyzacji. W UiPath nie tylko zapewniamy naszym klientom wydajność operacyjną, ale także umożliwiamy im odkrywanie kreatywnej i innowacyjnej mocy sztucznej inteligencji w ich procesach biznesowych. Dzięki tej transformacji demokratyzujemy automatyzację i umiejętności AI na całym świecie, oferując możliwości szkoleniowe milionom ludzi za pośrednictwem Akademii UiPath. W Polsce ponad 290 000 użytkowników zapisało się do UiPath Academy od momentu jej uruchomienia w 2017 roku, z czego prawie 31 000 tylko w tym roku. Naszą wizją na przyszłość jest przyczynienie się do wzmocnienia pozycji pracowników w zakresie sztucznej inteligencji, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, maksymalizując potencjał, jaki oferuje technologia. – powiedział Mateusz Majewski, Area Vice President UiPath w Europie Południowo-Wschodniej.
Inne kluczowe wnioski płynące z tegorocznego raportu „State of the Automation Professional Report” obejmują dostrzegalne zadowolenie specjalistów ds. automatyzacji ze swojej kariery: 70% z nich uważa, że pozostanie w branży przez kolejne pięć lat. Niezależnie od obranej ścieżki, 86% respondentów twierdzi, że ich obecna praca pomoże im we wszelkich przyszłych zmianach zawodowych.
Kolejnym wnioskiem jest istnienie wiary w przyszłość tej technologii. Ponad 84% respondentów wierzy w rozwój przestrzeni automatyzacji oprogramowania. Dodatkowo, 80% uważa, że będzie ona odgrywać coraz ważniejszą rolę w ich firmie w ciągu najbliższego roku.
Według raportu automatyzacja dojrzewa także w organizacjach. 60% respondentów stwierdziło, że w ich miejscu zatrudnienia korzysta się z tej technologii od ponad 5 lat, w porównaniu do 47% w ubiegłym roku. Programiści tworzą automatyzacje dla różnych działów, najczęściej księgowości i finansów (67%), IT (53%) i operacji (51%).
Poza tym jedną z konkluzji raportu jest, iż sztuczna inteligencja jest osadzona w procesach automatyzacji. Aż 81% respondentów wskazuje, że używa produktów AI w swoich projektach co najmniej kilka razy w tygodniu, jeśli nie codziennie. Pracownicy aktywnie starają się wykorzystać większą liczbę narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, stąd tylko 19% uważa, że trudno jest włączyć ją do automatyzacji.
Metodologia
UiPath zrealizował to badanie za pomocą globalnej ankiety, która została przeprowadzona w maju i czerwcu 2024 roku. W badaniu wzięło udział 1 909 respondentów ze wszystkich regionów, którzy byli rekrutowani głównie za pośrednictwem kanałów należących do UiPath.