AI będzie w przyszłym roku wspierać już blisko 1/3 codziennych zadań pracowników, niezależnie od działu i zajmowanego przez nich stanowiska – wynika z analiz Capgemini. Pracownicy na tyle dobrze oceniają dotychczasowe efekty wykorzystania AI, że postrzegają sztuczną inteligencję coraz częściej w kategoriach wartościowego członka zespołu, a nie technologicznego narzędzia.
Firma doradcza postanowiła zapytać pracowników różnych szczebli o wykorzystanie AI w ich pracy. Wyniki mogą zaskakiwać. Generatywną sztuczną inteligencją posiłkuje się w swoim miejscu pracy już 64% pracowników. Na co dzień co piąty pracownik posługuje się narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Z badań wynika niezbicie: w ciągu najbliższych 12 miesięcy AI będzie wspierać blisko 1/3 codziennych zadań a pracownicy widzą potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w każdym dziale niezależnie od tego czy mowa o HR, R&D, IT, komunikacji czy sprzedaży.
Na skróty:
Pozytywna ocena AI wpływa na jej popularyzację
Skąd ten optymizm? Te dane są efektem pozytywnych doświadczeń związanych z GenAI. Aż 72% pracowników uważa, że dzięki niej praca jest mniej stresująca, 64% przyznaje, że sztuczna inteligencja pomaga uzupełniać braki kompetencyjne, a 52% zauważa, że AI pozytywnie wpłynęła na ich kreatywność. Te doświadczenia powodują efekt kuli śnieżnej.
– Firmy, które przetestowały ChatGPT lub skorzystały z innych modeli językowych, zrozumiały, że generatywna sztuczna inteligencja istotnie ułatwia pracę i niesamowicie skraca poszukiwanie informacji. To coraz częściej skłania je do tworzenia dziedzinowych botów, specjalizujących się w wąskim obszarze, np. prawnym czy HR. Taki bot nie odpowie na pytanie jaki jest obwód księżyca, ale pomoże pracownikom w wyszukiwaniu informacji HR albo np. wesprze ich w interpretacji konkretnych regulacji prawnych. Co ważne, pomysły wdrożenia sztucznej inteligencji wychodzą dziś najczęściej nie od działu IT, ale od szefów departamentów, a to wpływa na szybką popularyzację tej technologii – tłumaczy Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist z firmy Crayon, który jest pomysłodawcą Pasterza Botów AI. To stworzone w Polsce rozwiązanie pozwala menedżerom na samodzielne tworzenie asystentów AI i zarządzanie nimi bez konieczności posiadania umiejętności programistycznych.
Coś więcej niż technologia
Z badań Capgemini wynika, że aż 8 na 10 liderów i menedżerów uważa, że GenAi będzie miała pozytywny wpływ na ich wydajność w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Według wyliczeń analityków, pozwoli to im oszczędzić nawet 7 h w tygodniu.
Rola pracowników stopniowo będzie ewoluować – coraz rzadziej będą oni tworzyć (teksty, grafiki czy linijki kodu), za to coraz częściej będą koncentrować się na krytycznej analizie wyników dostarczanych przez AI, zapewnieniu odpowiedniej jakości generowanych informacji i tworzeniu innowacji.
To wszystko sprawia, że AI w środowisku pracy jest coraz częściej postrzegane nie jako narzędzie, ale jako pełnoprawny członek zespołu. Obecnie blisko połowa respondentów badania Capgemini (46%) uważa AI za narzędzie wspomagające wykonywanie codziennych zadań, ale już 30% za członka zespołu, a 23% za podwładnego wykonującego określone polecenia pod nadzorem. W ciągu 12 najbliższych miesięcy te proporcje jeszcze się zmienią na korzyść AI. Zaledwie 16% respondentów będzie dalej traktować sztuczną inteligencję wyłącznie jako narzędzie, a dla 42% zespołów sztuczna inteligencja będzie już pełnoprawnym członkiem zespołu.
Brakujące kompetencje
Raport Capgemini wskazuje także na wyzwania związane ze sztuczną inteligencją. Okazuje się, że choć firmy inwestują w narzędzia, to niestety, niekoniecznie w podnoszenie kwalifikacji pracowników w zakresie wykorzystania AI. Brak umiejętności tworzenia odpowiednich promptów stanowi istotną barierę w efektywnym korzystaniu z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Kompetencje te są kluczowe, aby maksymalnie wykorzystać potencjał AI, jednak zaledwie 40% respondentów uważa swoje umiejętności w tym zakresie za wystarczające. Co więcej, zaledwie 16% pracowników twierdzi, że otrzymuje wystarczające wsparcie od swojej organizacji w obszarze rozwijania umiejętności Gen AI, a tylko 46% liderów oraz menedżerów przeszło formalne szkolenie z Gen AI. Dostrzegają to dostawcy IT, którzy starają się maksymalnie upraszczać swoje narzędzia.
– Tworząc Pasterza Botów chcieliśmy, by np. HR-owiec, który chce stworzyć asystenta odpowiadającego na pytania pracowników, był w stanie uruchomić go samodzielnie „wyklikując” bota w panelu administracyjnym. Sam może on podłączyć bazę wiedzy, z której bot ma korzystać, zarządzać uprawnieniami, czy zdefiniować maksymalne koszty. Użytkownik nie musi posiadać umiejętności technicznych, ma do dyspozycji prosty w obsłudze interfejs do tworzenia i zarządzania botami, bazujący na modelach GPT-4, GPT-4-Turbo, GPT-4o, czy o1 – opowiada Łukasz Piotrowicz z Crayon.
Jest to o tyle ważne, że z badań Capgemini wynika, że pracownicy dość krytycznie oceniają kompetencje menedżerów. Tylko 24% pozytywnie ocenia ich umiejętności technologiczne a 12% umiejętności w zakresie zarządzanie danymi.