czwartek, 2 lutego, 2023
MOTORYZACJABilans nowych samochodów w Polsce i UE na minusie. Kto w kraju...

Bilans nowych samochodów w Polsce i UE na minusie. Kto w kraju najczęściej korzysta z własnego auta?

-

tłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl

Bilans nowych samochodów w Polsce i UE na minusie. Kto w kraju najczęściej korzysta z własnego auta?

Choć ostatnie statystyki rejestracji nowych aut osobowych r/r wykazują pewne wzrosty, po 10 miesiącach 2022 r. bilans w Unii Europejskiej pozostaje ujemny w zestawieniu z rokiem ubiegłym. Polski wynik jest niemal równy z europejską średnią. Na krajowych drogach fabrycznych pojazdów nie przybywa co prawda zbyt dynamicznie, ale ponad trzech na pięciu Polaków przyznaje, że często korzysta z własnego samochodu. Kto według najnowszych badań najchętniej używa swoich „czterech kółek”?

Nowe rejestracje w Polsce i UE

Liczba nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Unii Europejskiej po pierwszych 10 miesiącach 2022 r. była niższa o 8,1% niż w tym samym okresie 2021 r. W Polsce wynik jest bardzo podobny – spadek wyniósł 7,9%. Dla porównania Włochy odnotowały -13,8%, a Francja -10,3%. Tymczasem w Hiszpanii i Niemczech – kolejnych kluczowych w Europie regionach – wynik od stycznia do października w 2022 r. był odpowiednio o 5,8% i 5,5% słabszy niż w 2021 r.

Liczba nowych rejestracji dość dynamicznie się zmienia. Równocześnie jednak można zaobserwować, że Polacy chętnie korzystają z własnych aut. Z badania GfK na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe wynika, że obecnie ponad trzech na pięciu rodaków robi to często, a w tym 38% – bardzo często. Bilans nowych samochodów w Polsce i UE na minusie. Kto w kraju najczęściej korzysta z własnego auta_infografika (2) Bilans nowych samochodów w Polsce i UE na minusie. Kto w kraju najczęściej korzysta z własnego auta_infografika (1)

Kto w Polsce najczęściej używa własnego auta?

Analizując odpowiedzi respondentów wspomnianego badania, którzy najczęściej deklarowali, że korzystają z własnego auta „bardzo często”, rysuje się pewien profil „typowego” kierowcy. To mężczyzna, z wykształceniem wyższym, w wieku 30-49 lat, mieszkaniec co najmniej trzyosobowego gospodarstwa domowego z rejonów wiejskich w południowo-wschodniej Polsce.

Spośród uczestników badania mieszkających w gospodarstwie składającym się z trzech osób 44% bardzo często korzysta z auta, jednak niemal w takim samym odsetku (bo po 43%) deklarują to respondenci z gospodarstw domowych, w których mieszka cztery, pięć lub więcej osób. Dla porównania – w grupie ankietowanych żyjących w pojedynkę to jedynie 25%. Spośród tych ostatnich prawie połowa (48%) w ogóle nie używa własnego auta – to niemal trzykrotność średniej (17%) w całym badaniu. Wynik ogółu w tej kwestii przekraczają też kobiety – przeszło co piąta z nich wcale nie siada za „kółko”.

Najmniej zapalonych kierowców w największych miastach

Częściej niż wynika to z deklaracji wszystkich respondentów z aut nie korzystają też mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców – taką deklarację złożył co czwarty (24%) z nich i to najczęstsza odpowiedź w tej grupie, a nieco mniej – bo co piąty (21%) – twierdzi, że bardzo często używa własnego auta. To z kolei o ponad połowę mniej niż w przypadku przedstawicieli wsi, spośród których niemal jedna druga (48%) bardzo często posiłkuje się swoimi „czterema kółkami”. – Na obszarach pozamiejskich dostępność komunikacji zbiorowej bywa mniejsza, czasem więc samochód to jedyna szansa na szybkie przemieszczenie się. W dużych miastach natomiast często sieć autobusowa czy tramwajowa jest mocno rozwinięta. Dodatkowo w aglomeracjach zamieszkuje też wielu studentów, którzy często dopiero stoją przed decyzją o nabyciu własnego auta – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Biorąc pod uwagę wykształcenie, badanie pokazało natomiast, że bardzo częste korzystanie z własnego auta deklaruje ponad połowa (51%) respondentów z dyplomem uczelni wyższych. Tymczasem wśród osób po szkole podstawowej robi to 25%, a zasadniczej zawodowej – 24%. Ponadto według badania GfK na zlecenie Beesafe pracownicy umysłowi wyższego szczebla (52%) częściej niż dyrektorzy, kierownicy czy właściciele firm (45%) siadają za własne „kółko” bardzo często. Spośród rolników to jedynie 13%, a gospodyń domowych – 18%. W tej ostatniej grupie warto jednak zauważyć, że aż 44% deklaruję, że korzysta z własnego auta często.

Polscy kierowcy stanowią bardzo różnorodną grupę. Najbliższe miesiące pokażą, czy wzrastać będzie liczba tych, decydujących się na nabycie nowego pojazdu.

Źródła danych:

Tabele dot. rejestracji samochodów osobowych i dostawczych, PZPM, XI 2022 r.

Wyniki rejestracji samochodów osobowych w Europie, PZPM – ACEA – XI 2022 r.

Badanie Omnibus, n=1000, GfK dla Beesafe, X 2022 r.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Program Pierwsze Mieszkanie może być dostępny tylko dla dość zamożnych

0
Możliwość zaciągnięcia kredytu oprocentowanego na 2% w skali roku byłaby bardzo atrakcyjna, to 4-krotnie mniej niż to, co oferuje dziś rynek. Program „Pierwsze Mieszkanie” właśnie powstaje, jeżeli wejdzie w życie, to trzeba będzie spełnić...

5 czynników, które zmieniły branżę startupów w 2022 roku

0
2022 rok był jednym z najbardziej wyboistych okresów w świecie startupów. Finansowanie spadło, na rynku IPO widzimy wszechobecną posuchę, przez rynek przeszło tsunami, a fintechy B2C nie są już w łaskach inwestorów. Wstrzymane finansowania W...

Rentowność czy płynność – Black Friday w trudnych dla sprzedawców czasach

0
Wartość sprzedaży detalicznej artykułów drugorzędnej potrzeby w USA (artykuły trwałego użytku, odzież, rozrywka i rekreacja) osiągnęła najwyższą wartość w III kwartale 2022 roku, głównie dzięki wysokim cenom. W tym samym okresie sprzedawcy detaliczni...