- Od początku listopada co najmniej 4 proc. wszystkich nowych witryn zakupowych okazywała się wabikiem na dane internautów
- 17 proc. wszystkich złośliwych e-maili (phishingu) związanych było dostawami kurierskimi
- W atakach cyberprzestępcy wykorzystują znane marki – m.in. DHL i Louis Vuitton
Black Friday to święto zakupów, ale też święto oszustwa – ostrzegają eksperci firmy Check Point Software, którzy zwracają uwagę na gwałtowny wzrost liczby fałszywych witryn – przede wszystkim sklepów internetowych oraz usług kurierskich. Rośnie liczba podejrzanych wiadomości email ze złośliwymi załącznikami, a prawie 4 proc. nowych witryn zakupowych na świecie okazuje się oszustwem. Wśród nich ekskluzywny Louis Vuitton.
Koniec roku to jeden z ulubionych okresów dla cyberprzestępców polujących na nasze dane. Wszystko za sprawą świąt zakupów – Black Friday, Cyber Monady oraz zbliżającego się okresu świątecznego. Z analiz ekspertów cyberbezpieczeństwa z Check Point Research wynika, że od początku listopada co najmniej 4 proc. wszystkich nowych witryn zakupowych okazywała się wabikiem na dane internautów, a 17 proc. wszystkich złośliwych e-maili związanych było dostawami kurierskimi. To próba wykorzystania naszej nieuwagi w zakupowym szaleństwie – ostrzegają eksperci.
W ostatnich dniach Check Point Research przechwycił złośliwą wiadomość e-mail imitującą promocyjną ofertę Louis Vuitton „Wyprzedaż Black Friday. Od 100 dolarów. Zakochasz się w cenach!”. Po kliknięciu odnośnika, ofiara przenoszona jest do fałszywej strony internetowej, odnotowującej nawet 15 tys. wejść tygodniowo. – Apelujemy, aby zwracać szczególną uwagę na oszustwa internetowe w Black Friday. Oszuści będą szukać łowców okazji podczas jednej z największych uroczystości zakupowych w roku. Hakerzy podszywają się nawet pod luksusowe marki, takie jak Louis Vuitton i gigantów wysyłkowych, takich jak DHL. – mówi Omer Dembinsky, menedżer grupy analizującej dane w Check Point Software.
– Cyberprzestępcy uwielbiają grać na emocjach kupujących. Kiedy ekscytujemy się wyjątkową ofertą lub obawiamy się, że coś przegapimy, możemy podejmować ryzyko, takie jak robienie zakupów w nieznanej witrynie lub podanie poufnych informacji. Cyberprzestępcy wiedzą o tym i aktywnie próbują wykorzystać tę psychologię zakupów – dodaje ekspert Check Pointa.