• BIZNES
    • PRAWO
    • PODATKI
    • ADMINISTRACJA
    • HANDEL
    • EKSPORT
    • PRZEMYSŁ
    • MARKETING
    • START-UPY
  • FINANSE
    • BANKOWOŚĆ
    • DOTACJE
    • FAKTORING
    • KREDYTY
    • LEASING
    • INWESTYCJE
    • KRYPTOWALUTY
    • WALUTY
    • ZŁOTO
    • UBEZPIECZENIA
    • WINDYKACJA
  • PRACA I KARIERA
    • BEZROBOCIE
    • REKRUTACJA
    • WYNAGRODZENIA
  • SEKTORY
    • ADMINISTRACJA
    • BEZPIECZEŃSTWO
    • EDUKACJA
    • MEDIA
    • MEDYCYNA I FARMACJA
    • MOTORYZACJA
    • NIERUCHOMOŚCI
    • ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
    • OUTSOURCING
    • PRZEMYSŁ
    • INNOWACJE
    • TRANSPORT I LOGISTYKA
    • TURYSTYKA I HOTELARSTWO
    • ŻYWNOŚĆ I ROLNICTWO
Wyszukiwanie
Magazyn ManagerMagazyn MANAGER+Magazyn MANAGER+
środa, 18 maja, 2022
  • Artykuły sponsorowane
  • Kontakt
  • Publikuj
Facebook
Linkedin
Twitter
Magazyn ManagerMagazyn ManagerMagazyn Manager
  • BIZNES
    • PRAWO
    • PODATKI
    • ADMINISTRACJA
    • HANDEL
    • EKSPORT
    • PRZEMYSŁ
    • MARKETING
    • START-UPY
  • FINANSE
    • BANKOWOŚĆ
    • DOTACJE
    • FAKTORING
    • KREDYTY
    • LEASING
    • INWESTYCJE
    • KRYPTOWALUTY
    • WALUTY
    • ZŁOTO
    • UBEZPIECZENIA
    • WINDYKACJA
  • PRACA I KARIERA
    • BEZROBOCIE
    • REKRUTACJA
    • WYNAGRODZENIA
  • SEKTORY
    • ADMINISTRACJA
    • BEZPIECZEŃSTWO
    • EDUKACJA
    • MEDIA
    • MEDYCYNA I FARMACJA
    • MOTORYZACJA
    • NIERUCHOMOŚCI
    • ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
    • OUTSOURCING
    • PRZEMYSŁ
    • INNOWACJE
    • TRANSPORT I LOGISTYKA
    • TURYSTYKA I HOTELARSTWO
    • ŻYWNOŚĆ I ROLNICTWO
Na Topie

Jak wzmocnienie kompetencji miękkich może zapoczątkować zmiany w polskiej służbie zdrowia i czy tego właśnie potrzebuje by sprawnie działać?

Stres w miejscu pracy

Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

Komentarz do decyzji IOSCO – regulacja rynku kryptowalut – Przemysław Kral (Zonda)

Zwołanie zebrania wspólnoty – błędy oznaczają spory kłopot?

PRACA I KARIERADwóch na trzech pracowników chce mieć wpływ na to, co dzieje się...

Dwóch na trzech pracowników chce mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie. Organizacje potrzebują większej transparencji

kadry praca pracownik
Autor: Redakcja

-

lut 24, 2022
0
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
    tłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
    PRACA I KARIERA

    PODOBNE ARTYKUŁY

    REKRUTACJA

    Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

    BEZPIECZEŃSTWO

    3 na 4 polskie firmy padły ofiarą ataku ransomware w 2021 roku

    TECHNOLOGIA

    Chmura i cyberochrona – eksperci o tym, dlaczego wprowadzanie nowych technologii w samorządach idzie opornie

    • Tagi
    • Dorota Rybacka
    • doświadczenie
    • IT
    • Netflix

    Dwóch na trzech pracowników chce mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie. Organizacje potrzebują większej transparencji

    Nowoczesne, szybko rozwijające się organizacje coraz częściej stawiają na przejrzystość w swoich działaniach, a transparencja staje się ważnym elementem ich kultury organizacyjnej. Tą ścieżką podąża m.in. globalny potentat streamingowy Netflix, którego pracownicy, na odpowiednio wysokich stanowiskach, mają dostęp do danych o wynagrodzeniach swoich współpracowników. Z kolei HubSpot, producent popularnego oprogramowania do analityki działań marketingowych, wprowadził u siebie politykę „otwartych drzwi”. Polega ona na zniesieniu barier w komunikacji i umożliwieniu bezpośredniego kontaktu z każdą osobą w firmie (w tym CEO). Co zatem stoi za postępującym trendem transparencji, jaki jest jej cel?

    Na skróty:

    • Zaangażowanie i wpływ na organizację
    • Zaufanie i partnerstwo w pracy
    • Transparencja niesie wyzwania
    • Czy warto inwestować w transparencję?

    Zaangażowanie i wpływ na organizację

    W ostatnich latach paradygmat pracy bardzo się zmienił i coraz więcej z nas postrzega ją nie tylko jako źródło swojego utrzymania, ale też pole do samorealizacji i rozwoju. Aktywność zawodowa to ważny element naszego życia, dlatego chcemy mieć wpływ na środowisko, w którym spędzamy osiem godzin dziennie. Motywacja ta z pewnością przyświeca najbardziej zaangażowanym pracownikom, dla których ważne jest nie tylko to „co robią w pracy”, ale też w jaki sposób osiągają postawione sobie cele.

    O tej zależności doskonale wiedzą organizacje nastawione na szybki wzrost, które swoją kulturę budują wokół performance’u (tj. efektywności), jak np. wspomniany Netflix. Aby przyciągnąć do siebie najbardziej zaangażowanych i utalentowanych pracowników, muszą stworzyć dla nich warunki, w których będą mogli oni wykorzystać swój potencjał i wdrażać zmiany organizacyjne. To z kolei nie będzie możliwe bez zapewnienia szerokiego dostępu do informacji, na bazie których pracownicy mogą zbudować sobie pełen kontekst do podejmowania decyzji.

    Jedną z niewielu polskich organizacji, które tak wyraźnie stawiają na transparencję jest Boldare, nowoczesna firma IT dostarczająca produkty cyfrowe. Firma niedawno przeprowadziła badanie, którego wyniki jednoznacznie wskazują, że specjaliści chcą mieć wpływ na organizację, w której pracują. Jednym ze sposobów włączenia pracowników w decyzje firmowe jest wdrożenie płaskiej struktury i oparcie zarządzania na samoorganizacji zespołów. Ankietowani, pytani o zalety płynące z takiego modelu pracy, oprócz dużego stopnia samodzielności (80 proc.), w ponad 68 proc. wymieniali możliwość udziału w podejmowaniu decyzji. Boldare zwraca również uwagę, że co drugi badany (51 proc.) ceni sobie możliwość pełnego wykorzystania swoich umiejętności i predyspozycji.

    – Płaska struktura organizacyjna, oparta na samoorganizujących się zespołach, zdecydowanie sprzyja zaangażowaniu pracowników. Aby jednak zespoły mogły samodzielnie organizować swoją pracę i podejmować trafne decyzje, muszą mieć szeroki dostęp do informacji. Transparencja stała się więc jedną z naszych podstawowych zasad. Wdrożyliśmy ją niemalże na wszystkich poziomach: od komunikacji w zespołach, przez pełen wgląd do efektów ich pracy, aż po budżety i wyniki finansowe spółki. To informacje, do których mają pełen dostęp absolutnie wszyscy pracownicy. Dzięki temu nie tylko znają kondycję firmy, ale także podejmują bardziej trafne decyzje i przyczyniają  się do realizacji strategii firmowej – mówi Dorota Rybacka, Scrum Masterka z Boldare.

    Zaufanie i partnerstwo w pracy

    Oprócz poczucia sprawczości i autonomii, specjaliści oczekują od pracodawcy także partnerskiego podejścia i otwartości. Chcą, by firma dla której pracują była nie tylko wiarygodna, ale także by darzyła ich zaufaniem.

    Dziś, w samej Polsce, rynek technologiczny potrzebuje nawet 50 tys. programistów, stąd większość firm IT ma problemy z zatrudnieniem. Specjaliści IT poszukują miejsc pracy, które oferują coś więcej, niż etat w tradycyjnym wydaniu i wysokie wynagrodzenie. Tym czymś jest właśnie kultura organizacyjna oparta na partnerstwie, która zapewnia pracownikom poczucie sprawczości w swoich działaniach.

    Transparencja wzmacnia zaufanie między pracownikiem i pracodawcą. Umożliwia także zniesienie wszelkich metod sztucznej kontroli, które stają się niepotrzebne, kiedy wszyscy na bieżąco mają wgląd do wyników cudzej pracy. Można więc zapomnieć o sztywnym raportowaniu każdego szczegółu – liczy się przecież nie to co konkretnie robimy, ale jakie to przynosi efekty. Dodatkowo, wzajemny dostęp zespołów do informacji o przebiegu swojej pracy pozwala im lepiej się organizować. Pracownicy znają szerszy kontekst, dzięki czemu szybciej identyfikują potencjalne problemy i skuteczniej je rozwiązują.

    Transparencja niesie wyzwania

    Skoro transparencja w organizacjach niesie za sobą tyle korzyści i tak bardzo usprawnia naszą pracę, to dlaczego wciąż niewiele firm zdecydowało się ją wdrożyć? Powodów jest wiele. Przede wszystkim transparencja to duży koszt, który wiąże się z odpowiednią obsługą i zarządzaniem informacjami. To też pewnego rodzaju forma kontroli, jaką firmy same nakładają na siebie – co wymaga odwagi. Sami pracownicy także często nie są gotowi na pracę w transparentnym systemie, który dla większości wciąż jest nowością.

    – Nie wszyscy od razu odnajdują się w organizacji, w której wszystkie działania mogą być obserwowane przez innych. Niektórzy początkowo nie czują się komfortowo z tym, że każdy może zobaczyć wyniki ich pracy, czy korespondencję z zespołem. Nasze doświadczenie pokazuje jednak, że nawet osoby nastawione sceptycznie z czasem dostrzegają wiele zalet otwartej komunikacji i w efekcie nie chcą już wracać do innego stylu pracy. Najważniejsze to edukować pracowników czemu transparencja ma służyć oraz pokazywać jej wartość na konkretnych przykładach – tłumaczy Dorota Rybacka z Boldare. – Najwięcej wątpliwości wzbudza widoczność problemów firmowych, popełnionych błędów czy potknięć. Lekcje wyniesione z porażek to jednak nieocenione źródło wiedzy i rozwoju dla całej organizacji. To dzięki nim możemy wspólnie uczyć się na swoich błędach. Bardzo istotne jest więc pokazywanie, że porażki są czymś naturalnym i przytrafiają się każdemu – dodaje Scrum Masterka.

    Czy warto inwestować w transparencję?

    Badania przeprowadzone przez firmę Slack pokazują, że tak. Innowacyjne, otwarte podejście do informowania pracowników o kondycji organizacji oraz ich udział w podejmowaniu decyzji pozwala na lepsze wykorzystanie ich potencjału, co przekłada się na efektywność i lepsze wyniki pracy. Co więcej, sami pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawcy transparentności, a to staje się ważnym argumentem w walce o specjalistów na rynku pracy. Według wspomnianego badania Slack „Future of Work Study”, aż 4 na 5 pracowników chce wiedzieć więcej o tym, jak podejmowane są decyzje w ich organizacji, a blisko 90 proc. marzy o tym, aby ich przyszłe miejsce pracy charakteryzowała przejrzystość. Pracownicy są nie tylko szczęśliwsi w otwartych pod tym względem miejscach pracy, ale również bardziej skłonni do pozostania na swoich stanowiskach.

    Przejrzystość organizacji, również w kontekście finansów, jest coraz bardziej istotna także  dla klientów. Według Forbes, aż 90 proc. klientów deklaruje, że przejrzystość zasad działalności marki jest dla nich istotna i może zaważyć na decyzji o zakupie. Dotyczy to zarówno kontrahentów, jak i klientów końcowych. Zasadę tę można przenieść na grunt każdej relacji: podstawą udanej współpracy jest szczerość.

    Poprzedni artykułAutomatyzacja zmniejszy ryzyko cyberataków
    Następny artykułSpółki już zastanawiają się jak uniknąć podatku minimalnego
    • Tags
    • Dorota Rybacka
    • doświadczenie
    • IT
    • Netflix
    Facebook
    Twitter
    Pinterest
    WhatsApp

      NAJNOWSZE ARTYKUŁY

      Kinga Nowacka

      Jak wzmocnienie kompetencji miękkich może zapoczątkować zmiany w polskiej służbie zdrowia...

      maj 18, 2022
      Polacy zestresowani w pracy

      Stres w miejscu pracy

      maj 17, 2022
      Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze przeprowadzić

      Współpraca z partnerem Executive Search – 9 wskazówek, jak ją dobrze...

      maj 17, 2022
      - Advertisment -

      POLECAMY

      cyberatak cyberbezpieczeństwo haker

      Historia cyberprzestępczości

      Redakcja - kw. 11, 2022 0
      Pojęcie „wirusa komputerowego” znane jest obecnie większości osób na świecie, włącznie z dziećmi. Zwykle kojarzy się ono z czymś destrukcyjnym dla sprzętu, danych i usług, na których wszyscy polegamy. Wirusy komputerowe, podobnie jak ich...
      Więcej
      e-commerce

      Nowe oblicze wyprzedaży, czyli co w e-commerce i nie tylko zmieni dyrektywa Omnibus

      Redakcja - sty 24, 2022 0
      W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy...
      Więcej
      home office programista pracownik

      Wzrost mediany maksymalnych zarobków w IT o 9,5 proc. do 18,4 tys. zł netto...

      Redakcja - sty 18, 2022 0
      No Fluff Jobs – jedyny portal z ogłoszeniami IT dostępny w 6 krajach i 8 wersjach językowych – podsumowuje ubiegły rok w branży. Z przygotowanego przez firmę raportu „Rynek pracy IT w Polsce w...
      Więcej

      Stres w miejscu pracy

      maj 17, 2022
      Stres to zjawisko, które jest coraz bardziej istotne. Ma coraz większy wpływ na dobrostan pracowników, na poczucie komfortu psychicznego, na efektywność, na zaangażowanie w...

      Za dziesięć lat to te zawody będą najbardziej poszukiwane. Już dziś można się na to przygotować

      kw. 26, 2022
      W następnej dekadzie nasz świat zawodowy może zmienić się nie do poznania. Według analityków nawet 40% pracowników będzie musiało się przebranżowić lub zwiększyć swoje...

      13 złotych zamiast 15 albo zwalniam Cię i zatrudniam Ukrainkę. Pojawiają się skargi na nieetyczne zachowanie pracodawców

      kw. 25, 2022
      Nadpodaż pracowników z Ukrainy – szczególnie kobiet – może być dla niektórych nieuczciwych pracodawców pokusą, by dokonywać kontrowersyjnych ruchów kadrowych. W ostatnich dniach do...

      REDAKCJA POLECA

      Historia cyberprzestępczości

      kw. 11, 2022

      Nowe oblicze wyprzedaży, czyli co w e-commerce i nie tylko zmieni dyrektywa Omnibus

      sty 24, 2022

      Wzrost mediany maksymalnych zarobków w IT o 9,5 proc. do 18,4 tys. zł netto – raport za 2021 rok

      sty 18, 2022

      NAJCZESCIEJ CZYTANE

      Stres w miejscu pracy

      maj 17, 2022

      Zwołanie zebrania wspólnoty – błędy oznaczają spory kłopot?

      maj 13, 2022

      Przyszłość centrów handlowych

      maj 11, 2022
      • ZAMÓW PUBLIKACJĘ
      • Kontakt
      magazyn menedzerówmagazyn menedzerów

      MAGAZYN MANAGER+

      MANAGER+ to internetowy magazyn adresowany do menedżerów, kadry zarządzającej, właścicieli i prezesów firm, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy. W wielkim skrócie MANAGER+ to Portal, który realizuje idee i pokazuje nowe horyzonty w życiu zawodowym i prywatnym.

      BĄDŹ NA BIEŻĄCO

      Facebook
      Linkedin
      Twitter

      © MANAGER+

      • AKTUALNOŚCI
        • ADMINISTRACJA
        • BIZNES
        • GOSPODARKA
        • PRZEMYSŁ
        • FINANSE
        • PRAWO
        • PODATKI
        • BEZPIECZEŃSTWO
        • TECHNOLOGIA
        • HANDEL
        • E-COMMERCE
        • MEDIA
        • MARKETING
        • EDUKACJA
        • PRACA I KARIERA
        • TURYSTYKA
        • EKOLOGIA
        • POLITYKA
        • UNIA EUROPEJSKA
      • RYNKI
        • WALUTY
        • KRYPTOWALUTY
        • GIEŁDA I INWESTYCJE
        • ENERGIA I SUROWCE
        • MOTORYZACJA
        • TRANSPORT I LOGISTYKA
        • NIERUCHOMOŚCI
        • ŻYWNOŚĆ I ROLNICTWO
        • MEDYCYNA I FARMACJA
        • UBEZPIECZENIA
      • RAPORTY I ANALIZY
      • FIRMY

      Analizy i komentarze nie są rekomendacją w rozumieniu Rozporządzenia MF z 19 października 2005 r. Zostały sporządzone w celach informacyjnych i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Inwestycje w instrumenty rynku OTC, w tym kontrakty na różnice kursowe (CFD), ze względu na wykorzystywanie mechanizmu dźwigni finansowej wiążą się z możliwością poniesienia strat nawet przy niewielkiej zmianie ceny instrumentu bazowego, na podstawie którego jest oparte kwotowanie cen danego Instrumentu. Osiągnięcie zysku na transakcjach na instrumentach OTC, w tym kontraktach na różnice kursowe (CFD) bez wystawienia się na ryzyko poniesienia straty, nie jest możliwe. Podejmując decyzje inwestycyjne, Klient powinien kierować się własnym osądem.

      Posting....
      Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, czasami umieszczamy na komputerze użytkownika (bądź innym urządzeniu) małe pliki – tzw. cookies („ciasteczka”).
      Zaakceptuj ciasteczka
      Czytaj Więcej
      Ustawienia Prywatności
      Wyświetl
      Wyświetl

      Ustawienia Prywatności

      Wybierz, które ciasteczka chce aktywować. Możesz zmienić te ustawienia w każdej chwili poprzez ikonę ustawień widoczną w rogu strony. Jednakże zmiana ustawień może powodować wyłączenie niektórych funkcji dostępnych na stronie. Aby dowiedzieć się jak usunąć ciasteczka w przeglądarce sprawdź zakładkę "Pomoc". Dowiedz się więcej na temat ciasteczek, których używamy.

      Za pomocą poniższego suwaka możesz włączyć lub wyłączyć różne typy ciasteczek:

      • Block all
      • Essential
      • Functionality
      • Analytics
      • Advertising

      Ta strona będzie

      • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
      • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
      • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
      • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
      • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
      • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową

      Ta strona internetowa nie będzie

      • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
      • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
      • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
      • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
      • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych. Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
      • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

      Ta strona będzie

      • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
      • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
      • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
      • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
      • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
      • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region

      Ta strona internetowa nie będzie

      • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań. Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
      • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach. Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych
      • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
      • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

      Ta strona będzie

      • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
      • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
      • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
      • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
      • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
      • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
      • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
      • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
      • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
      • Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych

      Ta strona internetowa nie będzie

      • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
      • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

      Ta strona będzie

      • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
      • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
      • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
      • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
      • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
      • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych
      • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
      • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

      Ta strona internetowa nie będzie

      • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
      Zapisz i zamknij