Do internetu zaglądają codziennie – przede wszystkim w domu. Wielu z nich w wirtualnym świecie spędza przynajmniej 6 godzin dziennie. Chętniej korzystają z bankowości elektronicznej, opłacają rachunki i robią zakupy online. Niemal dwa razy częściej załatwiają przez internet również sprawy urzędowe. Od niedawna także uczą się zdalnie, a wielu z nich kilka miesięcy temu pierwszy raz miało szansę przetestować model pracy „na odległość”. W czasie wolnym lubią oglądać filmy na VOD, grać w gry online, rozmawiać i poznawać się przez komunikatory, a niektórzy w ten sposób również szukają miłości…. – tak wygląda internetowa codzienność mieszkańców czterech Regionów, którzy wzięli udział badaniu Nexery – hurtowego operatora telekomunikacyjnego.
Regiony coraz bardziej online
Coraz więcej czasu spędzamy w sieci i coraz więcej spraw załatwiamy online – takie wnioski płyną z tegorocznej edycji raportu #RegionyNexery2020, który powstał na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2020 r. wśród mieszkańców czterech Regionów Polski (Świętokrzyskiego, Łódzkiego, Kujaw z Pomorzem i Mazowszem oraz Warmii i Mazur). Wiele obszarów na tym terenie dopiero od niedawna jest podłączonych do nowoczesnej sieci światłowodowej, a na niektórych terenach taka infrastruktura telekomunikacyjna dopiero powstaje. Wyniki badań przeprowadzonych przez GfK dla Nexery pokazały, że eksploatacja internetu i jego rola w codziennym życiu znacząco wzrosła w porównaniu do zeszłorocznej edycji badania. Już 92% mieszkańców korzysta z internetu w domu – to niemal o 5 p.p. więcej niż w czerwcu 2019 r. Ponadto, niecałe 80% badanych przyznaje, że łączy się z wirtualnym światem również za pomocą telefonu komórkowego. 57% respondentów w sieci spędza więcej niż 3 godziny dziennie, co daje wzrost o 30 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. 28% online jest minimum 6 godzin na dzień. Większość gospodarstw domowych (59%) deklaruje, że posiada stałe łącze internetowe – w przypadku co trzeciego z nich (31%) prędkość internetu wynosi od 20 Mb/s do 100 Mb/s, a przepustowość co piątego łącza (17%) ogranicza się do 20 Mb/s.
– W ostatnim czasie wzrosła świadomość ogromnej roli, jaką w naszym życiu pełni internet. Świadczy o tym nie tylko większa aktywność online, ale również wzmożona chęć podwyższenia prędkości internetu. W minionym roku mieszkańcy Regionów najczęściej wykorzystywali łącze internetowe o najniższej przepustowości – do 20 Mb/s. Z perspektywy czasu widzimy jednak, że coraz więcej osób decyduje się na szybszy internet. W wielu przypadkach, potrzeba zwiększenia przepustowości łącza to decyzja jeszcze sprzed okresu pandemii. Mieszkańcy już wtedy coraz bardziej doceniali możliwości, jakie otwiera przed nimi dostęp do cyfrowych rozwiązań i coraz bardziej potrzebowali szybkich i stabilnych łączy, będących w stanie sprostać oczekiwaniom. Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej upewniła ich w tym przeświadczeniu – mówi Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu firmy Nexera, która buduje i zarządza siecią szerokopasmową.
Na skróty:
Mieszkańcy Regionów gonią cyfrowych Polaków
Rola internetu, jak również jego wykorzystanie w życiu codziennym systematycznie wzrasta w całym kraju – nie tylko w Regionach, choć na tych obszarach – ze względu na duży potencjał do rozwoju – te różnice są wyraźnie zauważalne. Ogólnopolskie dane wskazują na to, że w Polsce sukcesywnie przybywa internautów – w styczniu 2020 r. było ich 30,6 mln – pokazuje raport #Digital2020 autorstwa WeAreSocial i HooteSuite. To o 2,3% więcej niż rok wcześniej. Według tego samego badania, Polacy spędzają dziennie w internecie średnio 6 godzin i 26 minut, co oznacza 24 minutowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Ponad połowa mieszkańców Polski (56,5%) łączy się z siecią za pomocą telefonu komórkowego, a 42% wykorzystuje w tym celu komputer. Średnia prędkość stałego połączenia internetowego w polskich domach wynosi 85.5 Mb/s.
Coraz więcej spraw załatwiamy online
Realizacja codziennych spraw coraz częściej przenosi się do sieci. W przypadku mieszkańców Regionów Nexery, największe wzrosty dotyczą spraw urzędowych – online załatwia je już ponad 70% badanych. Dla porównania, w 2019 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 41% ankietowanych. Na popularności zyskują również zakupy – przez internet zamawia je 93% respondentów z Regionów versus 72% w 2019 r. Rosnącym zainteresowaniem cieszy się także bankowość elektroniczna, w tym możliwość opłacania rachunków online – korzysta z nich odpowiednio 95% i 94% mieszkańców – średnio o 13 p.p. więcej niż w minionym roku – pokazują wyniki badania #RegionyNEXERY2020.
– Czas realizacji naszego badania pokrył się z początkiem izolacji społecznej związanej z pandemią koronawirusa. Tak duże wykorzystanie internetu w codziennym życiu wynika m.in. z faktu, że dla wielu osób był to jedyny możliwy sposób realizacji obowiązków dnia codziennego. Dotyczy to również przejścia na pracę zdalną, czy naukę online – ponad połowa mieszkańców Regionów pod koniec marca deklarowała, że doświadczenia pracy zdalnej ma już za sobą. Dla porównania, w 2019 r. 71% stwierdziło, że nigdy nie miało okazji wykonywać obowiązków w takim trybie, a 20% nie znało nawet pojęcia „pracy zdalnej”. To pokazuje, w jak szybkim tempie zmienia się nasza rzeczywistość i jak błyskawicznie musimy na nią reagować, aby sprostać coraz to nowszym i bardziej wymagającym wyzwaniom, również w zakresie tworzenia i udostępniania mieszkańcom, firmom i instytucjom infrastruktury telekomunikacyjnej, która pozwoli bez zakłóceń korzystać z nowoczesnych usług i rozwiązań – mówi Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Komercyjnych z firmy Nexera.
#SiećWdomu i #BądźWszędzie – jak wyszło w praktyce?
Wiele ograniczeń spowodowanych pandemią sprawiło, że w Polsce w marcu i kwietniu 2020 r. wzrosło zainteresowanie rozrywką online. Podobnie sytuacja wyglądała w Regionach Nexery. Porównując tegoroczne i zeszłoroczne wyniki możemy dostrzec zwiększone zapotrzebowanie na prawie wszystkie formy rozrywki w internecie, a w szczególności oglądanie filmów. Jak zapełniliśmy sobie czas przebywając w domu? 90% badanych korzystało z mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych. Ponad 80% oglądało filmy online (to o ponad 20 p.p. więcej niż rok temu). 6 na 10 mieszkańców słuchało muzyki online, 35% poświęcało wolny czas na gry online, a co trzeci nawiązywał nowe znajomości przez internet. Coraz więcej osób w sieci szukało także miłości – 10% badanych zadeklarowało, że korzysta z portali randkowych.
– Powodem tak dynamicznego wzrostu natężania aktywności na łączach jest w dużej mierze pandemia. Wiele osób, które dotychczas niewiele korzystały z internetu, sytuacja niejako zmusiła, by na szerszą skalę poznać możliwości cyfrowego świata. Jednak możemy spodziewać się, że pewne nawyki nabyte w tym czasie, będą kontynuowane także w przyszłości. Świadczy o tym chociażby fakt, że co piąty internauta (20%) przyznaje, że po zakończeniu epidemii nadal będzie częściej korzystać z serwisów streamingowych. – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacyjnych Nexery, pierwszego w Polsce wyłącznie hurtowego operatora telekomunikacyjnego o dużej skali.
– Zapewne większość mieszkańców przekonała się jak szybko, wygodnie i skutecznie można załatwić wiele spraw zdalnie i nie będzie chciało rezygnować z tych udogodnień. To oznacza, że zarówno mieszkańcy Regionów, jak i Polacy będą coraz bardziej otwarci na nowe, wirtualne doświadczenia, a ich kompetencje cyfrowe wzrosną. – dodaje Paweł Hordyński, Członek Zarządu ds. Finansowych z firmy Nexera.
Nota metodologiczna:
Raport #RegionyNEXERY2020 to druga edycja autorskiego badania #RegionyNEXERY realizowanego przez firmę GfK dla pierwszego w Polsce wyłącznie hurtowego operatora telekomunikacyjnego – firmy NEXERA. Badanie przeprowadzono w miesiącach marzec i kwiecień 2020 r. wśród mieszkańców, nauczycieli, urzędników i przedsiębiorców z Regionów NEXERY. Publikacja jest jednym z najbardziej przekrojowych źródeł wiedzy o polskich internautach na obszarach, gdzie brakuje dostępu do szerokopasmowego internetu lub dostęp do nich jest ograniczony. Raport podzielono na kilka obszarów tematycznych. Badanie dotyczące życia codziennego (przeprowadzone wśród mieszkańców) zrealizowano techniką wywiadu internetowego CAWI (computer assisted web interview). Wszyscy badani to użytkownicy internetu. W badaniu wzięli udział mieszkańcy zamieszkujący teren objęty siecią NEXERY. Łącznie zostało zrealizowanych 1601 wywiadów. W raporcie #RegionyNEXERY2020 wykorzystano ponadto dane ze źródeł ogólnodostępnych oraz analizy zespołu InsightOut Lab.