Gorące tematy

Gospodarka

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 9 kwietnia, 2025

Jak zróżnicowane budżety wpływają na skuteczność pozycjonowania stron internetowych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Audyt, opracowanie i monitorowanie skuteczności strategii działań, link building, tworzenie treści, analiza fraz kluczowych i optymalizacja kodu strony internetowej – to tylko kilka przykładów działań, które są podejmowane w celu pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Na dokładny zakres zadań wpływa m.in. wielkość serwisu, branża, konkurencja i efekty, których oczekuje klient. Nic więc dziwnego, że nie da się jednoznacznie oszacować kosztów SEO, a zróżnicowanie cenowe ofert jest bardzo duże. Z najnowszego badania WhitePress wynika, że co czwarta firma przeznacza na pozycjonowanie strony ponad 20 tys. złotych miesięcznie. Co z pozostałymi?

Pięciocyfrowa kwota kontra SEO do tysiąca złotych

Wycena działań SEO od zawsze wzbudza wiele emocji zarówno wśród klientów, jak i ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem. Ci pierwsi oczekują jak najlepszych wyników w możliwie atrakcyjnej cenie, drudzy z kolei mają świadomość, że zbyt niski budżet wiąże się z wieloma ograniczeniami. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez WhitePress w 2024 roku pokazują, że specjaliści SEO dysponują bardzo zróżnicowanymi budżetami. Połowa z nich na pozycjonowanie jednej domeny przeznacza do 8 tys. złotych netto miesięcznie. Druga połowa nie mieści się w tej kwocie.

¼ ankietowanych osób przyznała, że ich miesięczny budżet na pozycjonowanie jednej strony wynosi ponad 20 tys. złotych. Dla kontrastu: co piąty specjalista może na ten sam cel wykorzystać maksymalnie 2 tysiące złotych. Jak wyjaśnia Tomasz Biegun, Head of Content Marketing & SEO i Członek Zarządu w WhitePress, przyczyn tak dużego zróżnicowania może być wiele.

Kwota przeznaczana na pozycjonowanie strony internetowej jest zależna przede wszystkim od przyjętej strategii i sposobu podziału pracy między klientem a agencją lub freelancerem. Niektóre firmy biorą na siebie tworzenie contentu, a nawet posiadają własnych webmasterów, którzy mogą na bieżąco wdrażać niezbędne zmiany. Z kolei inni klienci chcą, by to specjalista SEO zadbał kompleksowo o wszystkie aspekty związane z pozycjonowaniem – w takiej sytuacji cena będzie oczywiście wyższa. Budżet zależy ponadto od branży, specyfiki firmy, podejmowanych dotychczas działań, a także celów, na których zależy klientowi. Nie da się porównać ceny pozycjonowania strony internetowej małej, lokalnej firmy ze sklepem internetowym międzynarodowej korporacji. W tym przypadku mówimy o różnicy kosztów wynoszącej kilka rzędów wielkości – tłumaczy Tomasz Biegun, WhitePress.

Jaki procent budżetu SEO pochłania link building?

Z badań WhitePress wynika, że koszt link buildingu stanowi najczęściej od 26 do 50 proc. całego budżetu SEO (taką odpowiedź zaznaczyło 28 proc. specjalistów) lub od 11 do 25 proc. (27 proc. wskazań). Jedynie co piąty specjalista przeznacza na ten cel więcej niż 50 proc. kwoty, którą dysponuje. Anna Halama-Flisowska, Marketing Team Leader w WhitePress, podkreśla, że koszt linków zależy przede wszystkim od ich jakości.

W strategii off-site SEO kluczową rolę odgrywa nie ilość, a jakość linków. Dlatego też najczęściej są one pozyskiwane przy pomocy artykułów sponsorowanych, których koszt waha się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Marginalne znaczenie mają popularne kilkanaście lat temu darmowe linki z katalogów czy forów internetowych. Nie oznacza to jednak, że pozyskanie jakościowego linka zawsze musi wiązać się z bardzo wysokimi kosztami. Przykładem jest coraz chętniej wdrażana przez firmy strategia outreach, polegająca na nawiązaniu współpracy z blogerami lub administratorami portali tematycznych, którzy są skłonni umieścić link do naszej strony w zamian za dostarczenie im ciekawej, wartościowej treści. Budowanie takiej relacji wymaga jednak sporej ilości czasu dodaje Anna Halama-Flisowska, WhitePress.

Czy AI będzie miało wpływ na koszty w SEO?

Coraz większe znaczenie jakości linków i contentu może wpływać na ogólne koszty prowadzenia działań SEO, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji na rynku. Z drugiej strony trwająca rewolucja AI może przyczynić się do obniżenia ceny niektórych usług związanych z pozycjonowaniem strony. Już teraz wielu ekspertów przyznaje, że najczęściej wybieraną przez nich metodą tworzenia treści jest sztuczna inteligencja połączona z nadzorem człowieka. Uczenie maszynowe jest wykorzystywane również do automatyzacji wielu procesów, które wcześniej specjaliści SEO musieli wykonywać samodzielnie. Mimo to według Patrycji Góreckiej-Butory, Head of Marketing w WhitePress, dzisiaj trudno przewidzieć, w jaki sposób AI wpłynie na koszty pozycjonowania stron internetowych.

Z jednej strony dzięki sztucznej inteligencji możemy zarówno prościej i szybciej tworzyć treści, optymalizować różnego rodzaju procesy i analizować ogromne ilości danych. Natomiast szybciej nie zawsze znaczy lepiej. Nadal potrzebni są wykwalifikowani eksperci, którzy potrafią wykorzystywać potencjał AI w odpowiedni sposób, po to by uzyskać konkurencyjne wyniki. Dlatego w dobie AI tak istotne staje się pozostawianie działań SEO w rękach tych specjalistów, którzy potrafią pracować ze sztuczną inteligencją wyjaśnia Patrycja Górecka-Butora, WhitePress.

Obecnie wydatki na pozycjonowanie są bardzo zróżnicowane i wahają się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Coraz większe zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych SEO-wców i content marketerów, którzy będą płynnie poruszać się w ekosystemie AI, a także focus na prowadzenie długofalowych, przemyślanych działań SEO, tworzenie wartościowego contentu i pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych, może w najbliższych latach wpłynąć na koszty SEO.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Podobne tematy

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Rewolucja w wyszukiwarkach: jak AI zmienia Google i strategie SEO?

Ostatnie pięć lat przyniosło prawdziwą rewolucję, zmieniającą zasady gry...

Polska i świat w obliczu zmian klimatu: co mówią dane z 2024 roku?

Wszystko wskazuje na to, że styczeń 2025 roku będzie...

Dane GUS: Liczba nowych budów mieszkań wzrosła o 33% w 2024 roku

Deweloperzy w Polscy dynamicznie odbudowali swoją pozycję na rynku...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Działy marketingu i PR w 2024 roku: umiarkowane tempo rekrutacji i wyraźny wzrost stawek

Transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version