wtorek, 4 lutego, 2025

Kto korzysta na napięciach USA-Chiny? Nowi liderzy w globalnym handlu

  • Kraje, które nie są bliskimi sojusznikami USA i Chin, zwiększają swoje udziały w światowym handlu, łącząc geopolitycznych rywali.
  • Towary, będące przedmiotem handlu, pokonały najdłuższą średnią odległość w historii,
    co przeczy twierdzeniom o postępującej regionalizacji.

DHL i Stern School of Business Uniwersytetu Nowojorskiego udostępniły narzędzie DHL Global Connectedness Tracker, który stanowi rozszerzenie opublikowanego w kwietniu 2024 roku raportu Global Connectedness i śledzi przepływy handlu, kapitału, informacji i ludzi na całym świecie.

DHL Global Connectedness Tracker mierzy aktywność międzynarodową w porównaniu z krajową w skali od 0% do 100%. Obecny poziom wynosi 25%, co pokazuje, że globalizacja utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie, podkreślając odporność międzynarodowych przepływów w obliczu napięć geopolitycznych. Wskazuje on również, że pomimo dekad globalizacji świat jest daleki od pełnego połączenia. Narzędzie posiada również funkcje pozwalające użytkownikom analizować trendy według regionu, układu geopolitycznego oraz poszczególnych krajów.

Globalny handel pozostaje centralnym filarem światowej gospodarki

Global Connectedness Tracker pokazuje, że wciąż istnieją ogromne możliwości dla krajów i firm do rozszerzania swoich działań na światowych rynkach. Podczas gdy kontury tego złożonego krajobrazu wciąż się zmieniają, fundamentalne czynniki napędzające i korzyści z międzynarodowego zaangażowania pozostają niezmienne. Globalny handel wzmacnia międzynarodową wymianę i sprzyja rozwojowi poszczególnych jednostek, firm oraz całych krajów – powiedział John Pearson, CEO DHL Express.

Najnowsze dane podkreślają kluczową rolę globalnego handlu. W 2023 roku 21% wartości wszystkich towarów i usług wyprodukowanych na całym świecie było przedmiotem handlu międzynarodowego – niewiele poniżej rekordowego poziomu 22% osiągniętego po raz pierwszy w 2008 roku i powtórzonego
w 2022 roku.

Geopolitycznie „niezaangażowane” kraje korzystają na zmianach handlowych

Więzi między USA a Chinami nadal słabną. Bezpośredni handel między tymi państwami spadł z 3,5% światowego handlu towarami w 2016 roku do 2,6% w 2024 roku (styczeń-lipiec).

DHL Global Connectedness Tracker wskazuje również, że kraje, które nie są bliskimi sojusznikami USA i Chin, mają coraz większe znaczenie w światowym handlu, przyjmując rolę gospodarek łączących geopolitycznych rywali. Udział handlu obejmujący te kraje wzrósł z 42% w 2016 roku do 47% w 2024 roku, przy czym największy odnotowały Zjednoczone Emiraty Arabskie, Indie, Wietnam, Brazylia i Meksyk.

Ocena wpływu planowanych nowych ceł USA

Biorąc pod uwagę planowane podwyżki ceł na import do USA i możliwe nowe konflikty handlowe, analiza sugeruje ostrożność w przewidywaniach, że wydarzenia te odwrócą globalizację. Mimo iż rzeczywiste zmiany polityki w Stanach Zjednoczonych są niepewne, to handel międzynarodowy był odporny na Brexit, wojnę handlową USA-Chiny, pandemię Covid-19 oraz wojny w Ukrainie i Strefie Gazy.

– Najnowszy DHL Global Connectedness Tracker wyraźnie pokazuje, że w czasach niepewności kluczowe jest wyjście poza polityczne debaty na temat globalizacji i skupienie się na podejmowaniu świadomych decyzji opartych na rzeczywistych międzynarodowych przepływach. Nie ma stuprocentowej pewności, że ostatnia odporność globalnych przepływów będzie trwała, jednak nasze narzędzie pokazuje, jak biznes i kraje w sytuacjach kryzysowych znajdują innowacyjne sposoby na utrzymanie korzyści płynących z globalizacji. Na przykład Polska według danych opublikowanych w kwietniu 2024 roku w pełnym raporcie DHL Global Connectedness, w rankingu najbardziej zglobalizowanych terytoriów wyprzedziła Stany Zjednoczone oraz Chiny. Nasz kraj najbardziej rozwija się pod względem wymiany handlowej, zajmując 31. miejsce, czyli o 10 pozycji wyższe niż w 2017 r. Niemal tak samo dobrze wypada pod względem przepływu kapitału, gdzie zajmuje 38. miejsce, co stanowi awans o 3 pozycje. W związku z tym warto również podkreślić, że każda firma, która wycofuje się z globalizacji, ryzykuje osłabieniem swojej konkurencyjnej pozycji na rynku – powiedział Tomasz Buraś, prezes DHL Express Polska.

Patrząc na to, jak poziomy globalizacji i trendy różnią się w zależności od rodzaju działalności, DHL Global Connectedness Tracker pokazuje, że przepływy informacji są najbardziej zglobalizowane i – dzięki cyfryzacji – wykazują największy wzrost globalizacji w ciągu ostatnich dwóch dekad. Przepływy ludzi, takie jak migracja i podróże, wyróżniają się natomiast bardzo niskim poziomem globalizacji.

Dowody przeczące regionalizacji

Pomimo rosnącego w ostatnich latach zainteresowania produkcją towarów bliżej klientów, analiza wskazuje, że regionalizacja nie wyprzedziła globalizacji. W rzeczywistości większość przepływów odbywa się na stabilnych lub dłuższych dystansach – co przeczy przewidywaniom dotyczącym przejścia do regionalizacji. W pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku produkty handlu międzynarodowego pokonały najdłuższą średnią odległość w historii (4970 km). Zgodnie z tym, udział handlu towarami odbywającego się wewnątrz głównych regionów świata spadł do nowego minimum wynoszącego 51%.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Plany Trumpa budzą niepokój w branży TSL – sektor przygotowuje się na trudne czasy

Zapowiadane przez Donalda Trumpa radykalne zmiany w polityce celnej...

Jedno rozwiązanie, które odmieni Twój e-commerce – wypróbuj Abonamenty dla firm od InPost!

Jak zoptymalizować koszty dostaw i uprościć logistykę? Abonamenty dla...

Plaga donosów w branży transportowej. Kontrole PIP wykorzystywane do rozgrywek personalnych

Polskie firmy transportowe mierzą się z dużą ilością kontroli...

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

Chiny – Europa: popyt na fracht lotniczy rośnie o 17%. Azjatyckie e-sklepy kształtują rynek

W czwartym kwartale 2024 roku fracht lotniczy na linii...

Podobne tematy

Od AI do taryf – jak Trump zmienia Wall Street

Donald Trump przebywa w Białym Domu dopiero od dwóch...

Europa musi przygotować się na rosnącą falę cyberataków. Polska na czele stawki

Europa staje w obliczu rosnącego zagrożenia cybernetycznego. W 2024...

USA vs reszta świata: Trump gra va banque w polityce handlowej

Działania Trumpa nabierają rozpędu. Pomimo miesięcznego okresu zawieszenia, nowe...

PLN pod presją. EUR/USD coraz bliżej parytetu – dolar nie zwalnia

Dzisiaj na rynku obserwowaliśmy nerwową reakcję na cła nałożone...

Plany Trumpa budzą niepokój w branży TSL – sektor przygotowuje się na trudne czasy

Zapowiadane przez Donalda Trumpa radykalne zmiany w polityce celnej...

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version