wtorek, 22 września, 2020
BIZNES HANDEL Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce

Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce

-

Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield przygotowała podsumowanie pierwszego kwartału 2020 roku na rynku handlowym w Polsce. Według ekspertów branża retail, która została najbardziej dotknięta kryzysem, ma jednocześnie największe szanse na szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Wszystko dlatego, że od zawsze ulega ona nieustannej transformacji w wyniku zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów.

W I kw. 2020 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej powiększyły się w ramach wszystkich formatów o ponad 72 000 mkw., a nowe projekty otwierały się jeszcze nawet po wprowadzeniu ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów handlowych.

Na koniec I kw. 2020 r. około 500 000 mkw. powierzchni handlowej było w trakcie budowy, z czego znaczna część miała być zrealizowana do końca tego roku. W związku z niepewnością jaką niesie za sobą pandemia COVID-19 plany deweloperów zostaną zweryfikowane. Część nowych otwarć zostanie przełożona w czasie, nie można również wykluczyć anulowania realizacji niektórych projektów, szczególnie takich, których poziom zaawansowania jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie.

Nasycenie rynku w głównych aglomeracjach oraz widoczne zmiany w zachowaniu i oczekiwaniach klientów wpływają na zmiany w planowanej podaży obiektów handlowych, na którą w najbliższych latach będą się składać głównie małe centra typu „convenience”, parki handlowe i obiekty wielofunkcyjne.

Obecna sytuacja związana z wybuchem pandemii COVID-19 może wpłynąć na rewizję planów inwestycyjnych i strategii rozwoju niektórych sieci handlowych oraz najemców centrów handlowych, którzy będą renegocjować warunki umów najmu, a także zachowywać większą ostrożność przy zawieraniu długoterminowych umów najmu. Może to przełożyć się na zmniejszenie popytu na powierzchnie handlowe, a w dalszej kolejności na zwiększenie dostępności powierzchni w niektórych centrach handlowych.

W I kw. 2020 r. łączna wartość transakcji w sektorze nieruchomości handlowych była ograniczona (109 mln EUR) i stanowiła ok. 6% całkowitego wolumenu o wartości 1,72 mld EUR. Inwestorzy koncentrowali się głównie na akwizycjach parków handlowych, obiektach typu DIY oraz nieruchomościach z operatorem spożywczym. W związku z pandemią COVID-19, można oczekiwać ograniczonego zainteresowania akwizycją centrów handlowych w nadchodzących kwartałach natomiast powrót inwestorów do tej klasy aktywów mógłby nastąpić na przełomie roku. Jednocześnie można spodziewać się rosnącego znaczenia potencjalnych transakcji w ramach struktur sale & leaseback.

W I kwartale obserwowaliśmy rozwój najemców branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz. Otworzyły się pierwsze showroomy takich marek jak Franke w Homepark Janki, czy polska Dekoria w Domotece. Ta druga była dotychczas znana głównie ze sprzedaży internetowej. Analizując rynek meblarski w kontekście pandemii koronawirusa, rozwój kanałów sprzedaży internetowej jest obecnie najważniejszym elementem strategii wielu firm – zaznacza Ada Budynek, Starszy Negocjator, Cushman & Wakefield.

Zarówno najemcy, jak i wynajmujący podejmują działania mające na celu wypracowanie rozwiązań umożliwiających pokonanie obecnych wyzwań. Współpraca i partnerstwo obu stron są niezbędne do tego, aby sprostać wyzwaniom nowej rzeczywistości.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POLECAMY

forex

Wpływ epidemii Covid-19 na gospodarkę – komentarz Grzegorza Maliszewskiego

0
W tym tygodniu publikowane będą kolejne dane z gospodarek rozwiniętych, wskazujących na skalę załamania koniunktury w następstwie epidemii koronawirusa. W tym kontekście istotne będą wskaźniki koniunktury w USA i strefie euro. Oczekiwać można dalszego...
2

W II kwartale globalny PKB może spaść nawet o 15 proc. w ujęciu rocznym....

0
W marcu wskaźnik PMI – łącznie dla przemysłu i usług – w strefie euro odnotował rekordowy spadek do 31,4 pkt, podczas gdy jeszcze w lutym wyniósł 51,6 pkt. Dane te obrazują nastroje osób odpowiedzialnych za zakupy w firmach, co...
rozwoj

Tarcza Antykryzysowa: przykłady działań polityki podatkowej w innych państwach

0
Doświadczenia z kryzysu z 2008 roku pokazały, że instrumenty podatkowe mają istotną rolę w łagodzeniu skutków spowolnienia gospodarczego. Aktualne działania innych państw pozwalają stwierdzić, że polityka podatkowa ma i będzie mieć istotne znaczenie w...