Spółka PKP Cargo cechuje się bardzo wysokim poziomem uzwiązkowienia. Ponad 81% pracowników jest członkami związków zawodowych. Spółka zatrudnia prawie 14,000 pracowników, a ponad 11,000 należy do związków. W PKP CARGO S.A. działa kilkadziesiąt organizacji związkowych w całym kraju – ale na poziomie całej Spółki funkcjonuje 12 organizacji związkowych – sygnatariuszy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Do 5 największych organizacji związkowych należy 92% wszystkich członków związków zawodowych – czyli ponad 10 000 pracowników PKP CARGO S.A. Trzy największe organizacje związkowe to: NSZZ Solidarność (ok. 30% pracowników – 4131), Federacja ZZ (ok. 17% – 2362), Związek Zawodowy Maszynistów (ok. 16% – 2339). Zarząd Spółki prowadzi działania w celu zapewnienia stabilności finansowej i dalszego rozwoju Spółki, a także prowadzi stały dialog ze stroną społeczną – w szczególności w zakresie ograniczenia kosztów i poprawy efektywności procesów.
– Mamy bardzo silną pozycję związków zawodowych, chociażby w negocjacji z pracodawcą. Natomiast podejście związków zawodowych do naszych działań jest bardzo różne – powiedział serwisowi eNewsroom.pl dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO w restrukturyzacji. – Mamy kilkadziesiąt związków zawodowych w naszej organizacji. Są niestety związki, które kontestują obecną sytuację i nie przyjmują do wiadomości, że gospodarka rabunkowa prowadzona w poprzednich latach na PKP CARGO, także między nimi z udziałem części związków zawodowych, doprowadziła do obecnej bardzo trudnej sytuacji. Ale są też organizacje związkowe, które rozumieją potrzeby restrukturyzacji – które same od lat mówiły do poprzednich zarządów, że mamy na przykład za dużo pracowników administracji. Dialog z partnerami społecznymi nie jest łatwy. Przeżyliśmy już kilka pikiet, manifestacji – ale spotykamy się w różnych formatach, regularnie praktycznie co najmniej raz na dwa tygodnie. Naszym celem jest, żeby spółka PKP Cargo – gdzie uratujemy ponad 10 tysięcy miejsc pracy – dalej funkcjonowała jako bezpieczne miejsce pracy z dobrymi warunkami wynagradzania. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy tego nie zrobili bez współpracy ze związkami zawodowymi. Planujemy dalsze rozmowy ze stroną społeczną – na przykład o zmianie treści Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, o przyszłych rozwiązaniach, o podwyżkach w kolejnych latach. Natomiast dzisiaj jesteśmy w bardzo trudnym momencie – ale wszyscy mamy wspólny cel, by postawić PKP CARGO na nogi, czyli #MakeCargoGreatAgain – podsumowuje dr Marcin Wojewódka.