Prezes zarządu PKP S.A. dr Alan Beroud wraz z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem w dniach 29-30.01. złożyli wizytę w Berlinie. W środę wzięli udział w rozmowach dwustronnych z przedstawicielami Deutsche Bahn, natomiast w czwartek uczestniczyli w organizowanym przez niemieckie koleje sympozjum „Konkurencja i regulacje w sektorze kolejowym. Celem rozmów jest zacieśnienie współpracy z niemieckim przewoźnikiem oraz podniesienie roli kolei w kontekście europejskiego finansowania.
Prezes Beroud, pełniący również funkcję przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei, był jednym z uczestników panelu „Finansowanie infrastruktury zorientowane celowo: stabilizacja i konkurencyjność środków publicznych i opłat infrastrukturalnych”.
– System kolejowy jest zespołem naczyń połączonych, których nie można traktować w sposób wybiórczy. Dlatego chciałbym powiedzieć, że wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury zmieniamy podejście do inwestycji kolejowych w taki sposób, aby każda z realizowanych inwestycji była traktowana w sposób kompleksowy i dawała maksymalnie wymierne efekty” – wskazywał dr Beroud, odpowiadając na pytania o długoterminowe planowanie i przewidywalność w finansowaniu infrastruktury kolejowej.
Z kolei wiceminister Malepszak podkreślał, że kluczowym wyzwaniem dla europejskiego transportu kolejowego nie są wyłącznie wielkie inwestycje, ale przede wszystkim skuteczne wdrażanie rozwiązań poprawiających codzienne funkcjonowanie kolei.
– Często koncentrujemy się na wielkich projektach, podczas gdy wiele drobnych problemów pozostaje nierozwiązanych. Tymczasem działania możliwe do realizacji w krótkiej perspektywie, takie jak modernizacja i optymalizacja przewozów, mogą przynieść istotne korzyści dla pasażerów – podkreślił wiceminister.
Wizyta w Berlinie jest ważna również w kontekście trwającej obecnie Polskiej prezydencji w Radzie Europejskiej. PKP S.A. od dawna postuluje wdrożenie polityki level playing field, która jest konieczna, jeśli do 2050 roku przewóz pasażerów na odległościach do 500 km ma być neutralny klimatycznie.