- Obroty najemców w centrach handlowych w styczniu 2023 r. były o 32,1% wyższe niż w styczniu 2022 r.
- Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 34,2%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 25,4%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 32,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 32,7%.
- Wzrost obrotów w istotnych dla centrów handlowych kategoriach wyniósł: gastronomia 44,2%, odzież 34,6%, wyposażenie domu z RTV i AGD 13,2%.
– W styczniu 2023 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły o jedną trzecią w porównaniu do stycznia 2022 r. Wysoka była również odwiedzalność, która w porównaniu do stycznia 2022 r. wzrosła o 17,8%. To dobre dane pokazujące mocną pozycję centrów handlowych, jako kanału sprzedaży detalicznej w Polsce. Z danych GUS wynika, że dla całości handlu sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w styczniu 2023 r. niższa o 0,3% niż przed rokiem – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Najlepsze wyniki w styczniu 2023 r. notowały kategorie usług, rozrywki i gastronomii, które rok wcześniej podlegały jeszcze ograniczeniom epidemicznym. Tu wzrosty sięgały od ponad 40% do ponad 90%. Z kolei współczynnik konwersji, czyli średnie wydatki klientów w przeliczeniu na jedną wizytę, w styczniu 2023 wzrósł o 10% w stosunku do stycznia 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w styczniu 2023 r. o 17,8% wyższa niż w styczniu 2022 r.
W grudniu 2022 r. obroty centrów handlowych były o 12,9% wyższe niż w tym samym okresie 2019 r. Obroty za cały 2022 r. były 11,1% wyższe niż w 2019 r.
W związku z tym, że wyników w 2022 r. nie zaburzały zdarzenia zewnętrzne, jakimi w latach 2020-2021 były lockdowny związane z sytuacją epidemiologiczną, dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych za 2023 r. są prezentowane w odniesieniu do 2022 r. Jednocześnie dla łatwiejszej analizy, dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych będą podawane za ten sam miesiąc kalendarzowy.