37% Polaków, gdyby miało 100 tys. zł oszczędności najchętniej zdecydowałoby się na inwestycję w nieruchomości, a 9% w złote monety lub sztabki – wynika z reprezentatywnego badania, przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia, na zlecenie Mennicy Skarbowej. W sferze zainteresowań respondentów pozostają również lokaty bankowe i konta oszczędnościowe oraz obligacje Skarbu Państwa. Złoto jako przedmiot inwestycji, jest najbardziej popularne w trzech grupach: osób z wyższym wykształceniem, mieszkańców miejscowości liczących 20-49 tys. osób oraz w ogóle wśród mężczyzn.
W Polsce wyraźnie zauważalny jest trend powiększania majątku poprzez zakup nieruchomości. 37% ankietowanych myśląc o inwestycji długoterminowej trwającej 10-15 lat, deklaruje, że najchętniej zainwestowałoby 100 tysięcy złotych w nieruchomości tj. ziemię, dom lub mieszkanie. Po 9% w zestawieniu otrzymały lokaty i konta oszczędnościowe oraz inwestycje w złote monety i sztabki. 6% badanych preferowałoby zakup obligacji Skarbu Państwa. Uwagę przykuwa liczba osób niezdecydowanych licząca aż 22%. Analizując tę grupę respondentów można dostrzec, iż kobietom trudniej dokonać wyboru potencjalnej inwestycji, niż mężczyznom. Największa grupa osób niezdecydowanych posiada wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe. Zmienna osób niezdecydowanych maleje wraz z rosnącym poziomem wykształcenia.
– Na rynku europejskim obserwujemy dekoniunkturę jeśli chodzi o zakup złota, w Polsce ten spadek to 40% rok do roku. Europejczycy – a także Polacy – z jednej strony kupili sporo produktów z tego kruszcu w czasie pandemii i na początku wojny na Ukrainie, a drugiej strony w wyniku wysokiej inflacji ciekawym rozwiązaniem okazały się bankowe produkty oszczędnościowe lepiej oprocentowane niż jeszcze parę lat temu. Oczywiście także prawdopodobnie jeszcze przez długi czas będziemy obserwować zainteresowanie Polaków inwestycjami w nieruchomości. Od dawna panuje powszechne uznanie dla tego typu lokaty kapitału. Szczególnie zakup mieszkań jest popularny i postrzegany przez społeczeństwo za najbardziej korzystną opcję w dłuższej perspektywie. Jednak popularność złota rośnie wśród naszych rodaków od kilku lat. Złoto przestało być już produktem dla wybranych z wysokim progiem wejścia. Obecnie inwestycje w złoto można rozpocząć już od kilkuset złotych i na bieżąco budować swój kapitał. Polacy coraz chętniej kupują także złote lub srebrne monety lub sztabki jako prezent okolicznościowy – przyznaje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej.
Złoto, jako przedmiot inwestycji długoterminowej, jest najbardziej popularne w trzech grupach badanych: osób z wyższym wykształceniem, mieszkańców miejscowości o liczbie 20-49 tys. mieszkańców oraz wśród mężczyzn. Jeśli spojrzymy na zainteresowanie 10-15-letnią inwestycją w złoto z perspektywy regionów Polski dostrzeżemy, że najrzadziej tę opcję inwestycji rozważają mieszkańcy północnego regionu kraju (3%), najczęściej zaś rozpatrują ją osoby zamieszkujące południowo-zachodnią część kraju (13%).
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1011 osób.