niedziela, 5 lutego, 2023
FINANSEPolacy w obliczu inflacji sięgają po oszczędności

Polacy w obliczu inflacji sięgają po oszczędności

-

tłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl

Polacy w obliczu inflacji sięgają po oszczędności

Wzrost kosztów życia jest dotkliwy dla zdecydowanej większości Polek i Polaków. Połowa badanych przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości – wynika z cyklicznego badania Blue Media “Finanse Polaków”.

W lipcu inflacja wyniosła 15,6 proc. w ujęciu rocznym (to podobnie jak w czerwcu). Jest to najwyższy wynik od marca 1997 r. Według najnowszych projekcji NBP , inflacja w 2022 ukształtuje się w przedziale 13,2 – 15,4 proc., w 2023 r. między 9,8 – 15,1 proc., i dopiero w 2024 spadnie do 2,2 – 6,0 proc. Polacy, podobnie jak większość mieszkańców Europy, muszą mierzyć się z wyraźnie wyższymi cenami energii, paliwa czy żywności.

Wpływ inflacji na nastroje Polek i Polaków widać w wynikach najnowszego badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”. Prawie wszyscy respondenci biorący udział w badaniu zauważają wzrost cen wynikający z inflacji. Ośmiu na dziesięciu badanych odczuwa ten wzrost w sposób dotkliwy, 17 proc. uznaje, że na ten moment podwyżki nie są jeszcze dla nich uciążliwe. Najbardziej wrażliwe na wyższe ceny są kobiety, osoby w wieku 35-54 lat oraz posiadający dzieci. Finanse Polaków

W praktyce inflacja przekłada się na wyższe codzienne wydatki. Ponad dwie trzecie badanych (69 proc.) przyznaje, że wydaje obecnie więcej pieniędzy niż wcześniej, tylko niespełna co czwarty deklaruje, że na podobnym poziomie. Rok wcześniej zaledwie 28 proc. respondentów deklarowało, że wydaje więcej pieniędzy niż wcześniej, dla większości (56 proc.) codzienne wydatki były bez zmian. Problem wyższych wydatków odczuwają najboleśniej osoby starsze

Problem wyższych wydatków odczuwają najboleśniej osoby starsze (55+) oraz w średnim wieku (36-54 lata).

Polacy uruchamiają oszczędności

W obliczu rosnących kosztów życia połowa badanych przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej osób (57 proc.) przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości. Warto zauważyć, że rzeczywistość przebiła zeszłoroczne prognozy – w 2021 r. 35 proc. respondentów szacowało, że sięgnie w bliskiej przyszłości po swoje oszczędności, według tegorocznego badania zrobiło tak 51 proc. To niewątpliwie niepokojące sygnały na temat kondycji finansowej polskich gospodarstw domowych. Polacy uruchamiają oszczędności

Z badania Blue Media wynika, że kobiety oraz mieszkańcy małych miast częściej niż inne osoby muszą aktualnie uzupełniać codzienny budżet sięgając do swoich oszczędności. Kobiety częściej deklarują, że również w najbliższej przyszłości będą zmuszone tak funkcjonować.

Potwierdzeniem, że Polacy mają oszczędności, po które mogą skorzystać w trudniejszych czasach, może być fakt, że spadł odsetek osób deklarujących sięganie po pomoc finansową u rodziny lub znajomych (z 22 proc. w ub. r. do 17 proc. w 2022). Najczęściej po wsparcie u swoich najbliższych zwracają się kobiety, osoby młodsze (w wieku 18-34 lata) oraz zamieszkujący mniejsze miasta i wsie. Podobnie spadł odsetek respondentów przyznających, że musi wspierać finansowo osoby ze swojego otoczenia (z 27 proc do 25 proc.).

Badanie “Finase Polaków w czasach pospandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Program Pierwsze Mieszkanie może być dostępny tylko dla dość zamożnych

0
Możliwość zaciągnięcia kredytu oprocentowanego na 2% w skali roku byłaby bardzo atrakcyjna, to 4-krotnie mniej niż to, co oferuje dziś rynek. Program „Pierwsze Mieszkanie” właśnie powstaje, jeżeli wejdzie w życie, to trzeba będzie spełnić...

5 czynników, które zmieniły branżę startupów w 2022 roku

0
2022 rok był jednym z najbardziej wyboistych okresów w świecie startupów. Finansowanie spadło, na rynku IPO widzimy wszechobecną posuchę, przez rynek przeszło tsunami, a fintechy B2C nie są już w łaskach inwestorów. Wstrzymane finansowania W...

Rentowność czy płynność – Black Friday w trudnych dla sprzedawców czasach

0
Wartość sprzedaży detalicznej artykułów drugorzędnej potrzeby w USA (artykuły trwałego użytku, odzież, rozrywka i rekreacja) osiągnęła najwyższą wartość w III kwartale 2022 roku, głównie dzięki wysokim cenom. W tym samym okresie sprzedawcy detaliczni...