piątek, 31 stycznia, 2025

Ponad 90 proc. firm z sektora MŚP oferuje pracownikom benefity. Jakie najczęściej?

Ubezpieczenie na życie, wyjścia integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najpopularniejsze benefity w sektorze MŚP – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie VanityStyle. Choć już ponad 90 proc. mikro, małych i średnich firm deklaruje, że zapewnia swoim pracownikom świadczenia pozapłacowe, to ich zakres znacznie odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Na jakie benefity mogą liczyć zatrudnieni w sektorze MŚP?

Według danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP, w tym 94 proc. średnich i 97 proc. małych podmiotów oraz 85 proc. mikroprzedsiębiorstw. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Zapewnia je 35 proc. badanych pracodawców, w tym co drugi zatrudniający od 50 do 249 pracowników.

– Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w sektorze MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcymówi Grzegorz Gasiecki, prezes firmy ProPlus specjalizującej się w ubezpieczeniach grupowych. W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tzw. „kafelki”, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników dodaje.

Na drugim miejscu listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Z kolei prywatną opiekę medyczną oferuje co czwarty pracodawca, w tym 30 proc. małych i średnich firm oraz 15 proc. mikroprzedsiębiorstw.

Niemal co czwarta firma zapewnia szkolenia, karty sportowe i dofinansowania posiłków

Jak wynika z badania, 24 proc. firm z sektora MŚP oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek proponuje pracownikom dostęp do kart sportowych. To benefit szczególnie popularny w średnich przedsiębiorstwach zatrudniających od 50 do 249 osób (29 proc. wskazań).

Rola kart sportowych jako benefitów pozapłacowych przeszła znaczącą transformację na przestrzeni lat. Na początku były one postrzegane przede wszystkim jako narzędzie motywacyjne – atrakcyjny dodatek, który wyróżniał firmę na tle konkurencji i pomagał w przyciąganiu oraz zatrzymywaniu talentów. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i rosnącą świadomość społeczną, stały się one czymś więcej niż tylko bonusem umożliwiającym relaks po pracy. Dziś w wielu firmach karty sportowe są integralnym elementem strategii dbania o zdrowie pracowników – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę kondycji, ale również na redukcję stresu, lepsze samopoczucie i wyższą produktywność zespołów. Regularne ćwiczenia pomagają w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, schorzenia układu krążenia czy depresja – dodaje.

Na kolejnych miejscach listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP znalazły się bony i karty przedpłacone (21 proc. wskazań) oraz skrócone godziny pracy w piątki (20 proc.). Pracodawcy z sektora MŚP coraz chętniej inwestują też w zapewnienie pracownikom kulturalnej rozrywki po pracy. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąty z nich, w tym 26 proc. średnich podmiotów, 20 proc. małych firm oraz 14 proc. mikroprzedsiębiorstw. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje pracownikom kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.

Polityka benefitowa sektora MŚP wciąż w tyle za dużymi przedsiębiorstwami

Choć jak podkreśla Joanna Skoczeń z VanityStyle, oferta benefitów w sektorze MŚP z roku na rok jest coraz obszerniejsza i bardziej urozmaicona, to wciąż – zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstwach – widać istotne różnice w podejściu do motywacji pozapłacowej w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami.

–  Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika wyjaśnia Joanna Skoczeń. Podczas gdy w mniejszych firmach pracownik może liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego dodaje.

Jak zauważa Joanna Skoczeń, inna jest też skala oferowania benefitów w sektorze MŚP i dużych przedsiębiorstwach. Aspekt ten dobrze obrazuje badanie ICAN Institute zrealizowane w 2023 roku. Wynika z niego, że dostęp do prywatnej opieki medycznej proponuje aż 97 proc. dużych przedsiębiorstw, czyli niemal cztery razy więcej niż w sektorze MŚP. Ponadto 92 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników zapewnia im dofinansowanie do wypoczynku, 87 proc. dostęp do kart sportowych, 79 proc. elastyczny czas pracy i samochód służbowy, 68 proc. wyjścia i wyjazdy integracyjne, 62 proc. organizację imprez okolicznościowych, a 55 proc. ubezpieczenie lub programy emerytalne.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Nierówne umowy najmu i ukryte opłaty – najemcy galerii handlowych domagają się zmian

Jak wskazuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU),...

20 000 paneli zasili zakład NGK Ceramics Polska w Dąbrowie Górniczej

Generalny wykonawca, firma Kajima Poland oraz firma Hymon, zakończyli...

Gdzie w Polsce kupimy najtańsze mieszkania?

Bytom w 2022 r. był „najtańszym” mieszkaniowo miastem na...

Atak hakerski na Big Cheese Studio. Grupa „Abuse1337” żąda okupu

Big Cheese Studio, znane z gry „Cooking Simulator”, doświadczyło...

Zima nie sprzyja usługom budowlanym – największe spadki na rynku usług w Polsce

Wydatki na plus, usługi na minus - tak w...

Podobne tematy

Zaledwie 30 proc. strat spowodowanych klęskami żywiołowymi w Polsce pokryło ubezpieczenie

Globalne klęski żywiołowe spowodowały w ubiegłym roku straty...

ZPP krytykuje projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy – brak spójności i ryzyko nadregulacji

W naszym przekonaniu przedstawiony projekt jest fragmentaryczny i...

Holi Health rewolucjonizuje leczenie otyłości z pomocą AI: w planach nowa runda finansowania

Polski startup Holi Health, oferujący multidyscyplinarne i holistyczne leczenie...

Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP w sprawach przedsiębiorców z ulgą „Mały ZUS Plus”

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców skutecznie interweniował w dwóch...

Dzisiaj zaczęła obowiązywać DORA. Czy polski sektor finansowy jest gotowy?

17 stycznia 2025 roku zaczęły być egzekwowane zapisy Rozporządzenia...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version